Eigendomsrecht design... Pinterest

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Te gekke kast geworden! Ik moet steeds aan cartoons denken. Zal wel een strip verzamelaar voor te vinden zijn.
 

vdabees

Nieuw lid
24 okt 2013
20
18
Heb ik eerlijk gezegd niet gedaan. :oops: Ben ook niet echt van plan te verkopen... Er is teveel tijd in gekropen...
 

vdabees

Nieuw lid
24 okt 2013
20
18
Doe het je niet na, maar het lijkt me een enorme uitdaging.

Voor een lange open tijd lijm gebruik ik cascamite.
Ik heb het in nl gekocht bij:


Ben er erg tevreden over.
dank u voor de tip!!!
 

vdabees

Nieuw lid
24 okt 2013
20
18
(y) (y) Ik vind het prachtig geworden. Ik ben wel benieuwd hoeveel uur je hieraan hebt besteed. Het is wel een pronkstuk!
poeh... durf ik echt niet in te schatten... Er is veel tijd gekropen in het maken van de freesmallen (voor kalibreerfrees) en ik ben niet steeds de snelste uitvoerder... denken, overdenken, meten en hermeten... Monteren zonder lijm, etc... Zal iedereen hier wel kennen denk ik :giggle: Gelukkig is er niet teveel verkeerd gegaan tijdens het maken.
 

vdabees

Nieuw lid
24 okt 2013
20
18
@vdabees Had dit draadje niet eerder gezien. Mooi project. In antwoord op de vraag: voor zover de oorspronkelijke afbeelding waarop je jouw meubel gebaseerd hebt, ook een oorspronkelijk ontwerp was (in de zin van origineel, niet eerder gemaakt etc), mag je het voor persoonlijk gebruik namaken, maar niet commercieel exploiteren, dus niet verkopen. Je zou dan wel een licentie kunnen afsluiten met de 'uitvinder', waarbij je die een vergoeding betaalt - mits die dat wil. Dat moet je echt als een officiële overeenkomst zien, dus op papier etc, want met een beetje pech belandt dit uiteindelijk bij de rechter.
Maar… er is een vaag gebied waarin 'oorspronkelijk' en 'geïnspireerd op’ moeilijk te definiëren zijn, laat staan dat je er duidelijkheid over krijgt bij de rechter. Ooit deed het "op zeven punten afwijken" verhaal de rondte, maar dat is door diverse instanties afgeschoten.
Als Steven White deze vorm echt als eerste gemaakt heeft (en dat zou hij moeten bewijzen op basis van uitsluiting -- heel moeilijk, want je zou een kastje gemaakt door een Finse boer rond twee eeuwen geleden kunnen inbrengen als 'previous art' omdat die Fin er niets van kon, maar toch…), dan hang je als hij erachter komt dat jij dit aan derden verkoopt.
En procederen over auteursrecht is een 'crap shoot' waarbij iedereen uiteindelijk verliest, behalve de advocaten, weet ik uit eigen ervaring. En Amerikanen hebben ook ng het middel van "Cease & Desist" dat je onmiddellijk de mogelijkheid ontneemt het product te verkopen, in afwachting van de uitslag van de procedure. Kan er zelfs toe leiden dat je bij aankomst op JFK de toegang ontzegd wordt, hangende de afwikkeling (!).

PS In mijn opinie lijkt jouw meubel te veel op het voorbeeld. Maar dat is mijn opinie… : )
Dank je wel voor de uitgebreide info over de originele vraag. Het was ook niet de bedoeling totaal iets anders te maken, aangezien ik niet zo creatief ben... Eerder een (redelijk) goede uitvoerder. Maar om zelf dergelijk meubel te designen ben i niet goed genoeg... Ik heb wel hier en daar het ontwerp wat 'maakbaarder' gemaakt. Het was vooral een uitdaging zoals eerder geschreven, na het zoveelste tafeltje of kast...
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Heel gaaf. Kan me inderdaad indenken dat daar heel wat uurtjes nadenken, passen en meten ingaan.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Leuk ontwerp! Over het kopieren van een ontwerp van een ander hoorde ik bij "de grote verbouwing" een mooie quote:
"gebruik je een ontwerp van een ander dan is het plagiaat, combineer je twee of drie bronnen dan doe je onderzoek"
Zo benader ik mijn creaties ook altijd, ik zoek online naar meerdere ideeen en combineer die tot mijn eigen versie. Het is ook leuker om het net anders te maken dan wat een ander al heeft gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Buddy

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
305
Rosmalen
Plagiaat is nogal een beladen term, en geldt vooral als je een ontwerp namaakt en zegt dat je het zelf ontworpen hebt.
Als je iets mooi vind, dan staat (voor eigen gebruik) je niets in de weg om het na te maken. Nog altijd moet je zelf verzinnen hoe je het precies gaat maken, en ook dat is een leerproces, zeker met zo'n kast als hierboven :D
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Doe het je niet na, maar het lijkt me een enorme uitdaging.

Voor een lange open tijd lijm gebruik ik cascamite.
Ik heb het in nl gekocht bij:


Ben er erg tevreden over.
De lijm vult ook nog eens, nadeel is dat de boel begint te klonteren als je iedere keer een beetje gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Buddy

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.