Eigendomsrecht design... Pinterest

vdabees

Nieuw lid
24 okt 2013
4
0
Dag allemaal,

Na redelijk wat 'rechthoekige' modellen (tafels, kasten, bijzettafels, kisten) gemaakt te hebben, zou ik mezelf willen uitdagen met iets dat een beetje moeilijker is...
Zo kwam ik op Pinterest het design van Steven M. White tegen: Yin, Yang en Young
https://stevenwhitewoodworking.com/portfolio-furniture

Een soort 3-ling kast, die mij een lekkere uitdaging lijkt.
:rolleyes::rolleyes:

Echter, mijn vrouw vindt dat we niet echt veel plaats meer hebben in huis, en dus kan het best zijn dat ik deze later probeer te verkopen, mocht ik erin slagen dit te maken.

Daarom mijn vraag: (geen idee of dit hier reeds besproken werd in het verleden...):confused::confused:
Zijn er mensen die weten of hier bepaalde wettelijke angels onder het gras zitten als je het design van een (andere) artiest (na)maakt en dat dan evt. verkoopt?
Ik had in feite reeds overwogen om de man in kwestie zelf te contacteren, maar dat leek me niet het beste idee na even denken...

Alvast bedankt voor de tips en het advies!!

PS mochten er mensen zijn die dit reeds gemaakt hebben... tips zijn welkom!!

Ikke...

Willempie

Actieve deelnemer
22 jan 2012
586
41
Alphen aan den Rijn
Dat het een uitdaging is dat is zeker , tenminste voor de meeste houtbewerkers . Maar dan heb je wel gelijk een Eye catcher in huis .

Succes als je die gaat maken , Willem .

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
303
19
Misschien is vragen wel goed. Je zou zelfs als het niet in een keer akkoord is een"royalty" kunnen afspreken.

vdabees

Nieuw lid
24 okt 2013
4
0
Dag Nerf,

Het voorstel van de royalty lijkt me wel wat... Ik ga nog even afwachten of er nog andere ervaringsdeskundigen zijn met andere ideeën of ervaringen, en dan zie ik het wel.
Maar het is zeker iets wat ik zal overwegen.

Bedankt voor de suggestie!

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.057
42
't hoofd van Overijssel

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
45
6
Dordrecht
Toevallig zelf al iets opgezocht hierover? Misschien dat dit je iets meer helpt: https://www.swdv-advocaten.nl/blog/een-bestaand-product-namaken-mag-dat/, maar dan ga je wel een beetje op de formele tour. Ik zou het ook wel als een eer zien als iemand iets van mij namaakt, en als die het anders toch niet zal kopen, zou een royalty niet gek zijn.

Ik heb zelf ook wel eens iets nagemaakt, ook zonder te vragen. Maar niet met intentie om ooit te verkopen en puur voor eigen gebruik. Naar tevredenheid overigens. Het is natuurlijk wel een beetje glad ijs, in principe 'steel' ik wel het idee waar iemand misschien wel heel lang over heeft nagedacht.. en dit meubel is wel heel specifiek en herkenbaar :) interessante zaak, ben benieuwd naar de uitkomst.

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
62
0
ik denk dat er een groot verschil zit tussen iets op de mm compleet namaken en een week later te koop zetten met een verwijzing naar de originele maker. en een kast maken met dit ontwerp als inspiratie voor eigen gebruik.
ik zou overigens wel de originele maker contacten, en polsen hoe hij daar over denkt.

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
156
14
Zeewolde
Ik zou hier niet wakker van liggen als het om een eenmalig iets gaat. En welke koper zal de originele maker hierin in herkennen?

Mijn eigen eettafel is ook gebaseerd op een tafel die ik in een winkel heb zien staan. Via de website de maten achterhaald en behoorlijk goed na gemaakt. Ooit verkoop ik die tafel en geen haan die er naar kraait lijkt mij zo. Het is inderdaad een andere zaak zoals hierboven staat als je dit seriematig gaat maken en in de advertentie bewust ook refereert naar het origineel. Dan is het echt namaak en kopieren. Voor 1 persoon in de wereld die 1 kastje heeft nagemaakt heeft het verder ook echt geen zin om hier nog een rechtzaak over te beginnen. Verder zou de originele maker het als een eer moeten zien en niet als aanval op zijn product.

LFlab

Actieve deelnemer
7 mei 2018
300
22
Rosmalen
+1
Het oogmerk is eigen gebruik, dus niemand ligt daar wakker van. Als je er een serie van maakt, of een tekeningpakket aan gaat bieden wordt het een ander verhaal.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.