Eigendomsrecht design... Pinterest

vdabees

Nieuw lid
24 okt 2013
20
18
Dag allemaal,

Na redelijk wat 'rechthoekige' modellen (tafels, kasten, bijzettafels, kisten) gemaakt te hebben, zou ik mezelf willen uitdagen met iets dat een beetje moeilijker is...
Zo kwam ik op Pinterest het design van Steven M. White tegen: Yin, Yang en Young
https://stevenwhitewoodworking.com/portfolio-furniture

Een soort 3-ling kast, die mij een lekkere uitdaging lijkt.
:rolleyes::rolleyes:

Echter, mijn vrouw vindt dat we niet echt veel plaats meer hebben in huis, en dus kan het best zijn dat ik deze later probeer te verkopen, mocht ik erin slagen dit te maken.

Daarom mijn vraag: (geen idee of dit hier reeds besproken werd in het verleden...):confused::confused:
Zijn er mensen die weten of hier bepaalde wettelijke angels onder het gras zitten als je het design van een (andere) artiest (na)maakt en dat dan evt. verkoopt?
Ik had in feite reeds overwogen om de man in kwestie zelf te contacteren, maar dat leek me niet het beste idee na even denken...

Alvast bedankt voor de tips en het advies!!

PS mochten er mensen zijn die dit reeds gemaakt hebben... tips zijn welkom!!

Ikke...
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Dat het een uitdaging is dat is zeker , tenminste voor de meeste houtbewerkers . Maar dan heb je wel gelijk een Eye catcher in huis .

Succes als je die gaat maken , Willem .
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Misschien is vragen wel goed. Je zou zelfs als het niet in een keer akkoord is een"royalty" kunnen afspreken.
 

vdabees

Nieuw lid
24 okt 2013
20
18
Dag Nerf,

Het voorstel van de royalty lijkt me wel wat... Ik ga nog even afwachten of er nog andere ervaringsdeskundigen zijn met andere ideeën of ervaringen, en dan zie ik het wel.
Maar het is zeker iets wat ik zal overwegen.

Bedankt voor de suggestie!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
Y3%20original.jpg
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Toevallig zelf al iets opgezocht hierover? Misschien dat dit je iets meer helpt: https://www.swdv-advocaten.nl/blog/een-bestaand-product-namaken-mag-dat/, maar dan ga je wel een beetje op de formele tour. Ik zou het ook wel als een eer zien als iemand iets van mij namaakt, en als die het anders toch niet zal kopen, zou een royalty niet gek zijn.

Ik heb zelf ook wel eens iets nagemaakt, ook zonder te vragen. Maar niet met intentie om ooit te verkopen en puur voor eigen gebruik. Naar tevredenheid overigens. Het is natuurlijk wel een beetje glad ijs, in principe 'steel' ik wel het idee waar iemand misschien wel heel lang over heeft nagedacht.. en dit meubel is wel heel specifiek en herkenbaar :) interessante zaak, ben benieuwd naar de uitkomst.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
ik denk dat er een groot verschil zit tussen iets op de mm compleet namaken en een week later te koop zetten met een verwijzing naar de originele maker. en een kast maken met dit ontwerp als inspiratie voor eigen gebruik.
ik zou overigens wel de originele maker contacten, en polsen hoe hij daar over denkt.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik zou hier niet wakker van liggen als het om een eenmalig iets gaat. En welke koper zal de originele maker hierin in herkennen?

Mijn eigen eettafel is ook gebaseerd op een tafel die ik in een winkel heb zien staan. Via de website de maten achterhaald en behoorlijk goed na gemaakt. Ooit verkoop ik die tafel en geen haan die er naar kraait lijkt mij zo. Het is inderdaad een andere zaak zoals hierboven staat als je dit seriematig gaat maken en in de advertentie bewust ook refereert naar het origineel. Dan is het echt namaak en kopieren. Voor 1 persoon in de wereld die 1 kastje heeft nagemaakt heeft het verder ook echt geen zin om hier nog een rechtzaak over te beginnen. Verder zou de originele maker het als een eer moeten zien en niet als aanval op zijn product.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
305
Rosmalen
+1
Het oogmerk is eigen gebruik, dus niemand ligt daar wakker van. Als je er een serie van maakt, of een tekeningpakket aan gaat bieden wordt het een ander verhaal.
 

vdabees

Nieuw lid
24 okt 2013
20
18
Dag allemaal,
Een jaartje verder en hier staan we dan met het eerste redelijk afgewerkt 'proefstuk'... in grenen. (geloof het of niet, maar in feite allemaal recuup hout van (redelijk mooie) paletten... :)

Terzelfdertijd ook een tweede kast gestart met een mooie(re) kleurencombinatie: Tamme kastanje en ceder. Deze laatste is nog in afwerking, maar is ook al redelijk ver gevorderd.

Ik moet toegeven dat het een hele uitdaging was. Vooral om de ladegeleiders te bevestigen (juiste hoek), de juiste scharnieren te vinden en te bevestigen, maar ook de vele verschillende stukken tegelijkertijd goed gelijmd krijgen :unsure:. (De hele familie is eraan te pas gekomen: lijm aanbrengen, opensmeren met borsteltje en dan alles samen mooi plaatsen en aanspannen.)
Eerst nog gezocht naar een lijm met langere open tijd dat de gewone 8 à 10 minuten, maar niet echt gevonden... Suggesties zijn steeds welkom.

De (houten) ladegeleiders werden trouwens ook zelf gemaakt en laten toe de lades helemaal uit te schuiven. Wel wat extra boenwas nodig om beter te glijden, maar verder lukt het perfect... (y)
Voor de 2de kast met ceder heb ik wel geleiders uit de handel gebruikt. Wilde daar de schuiven gemakkelijker laten lopen zonder de complexiteit van het houten design.

Als er wat interesse zou zijn wil ik wel wat tussentijdse foto's posten... The making of... :giggle:

Alle reacties zijn welkom - ik kan enkel zeggen dat ik mijn uiterste best heb gedaan... :geek::geek: of het resultaat er mag zijn, laat ik graag aan jullie over...
 

Bijlagen

  • 3ling1.jpg
    3ling1.jpg
    87 KB · Weergaven: 212
  • 3ling2.jpg
    3ling2.jpg
    92,2 KB · Weergaven: 206
  • 3ling3.jpg
    3ling3.jpg
    88,3 KB · Weergaven: 193
  • 3ling4.jpg
    3ling4.jpg
    92,5 KB · Weergaven: 193
  • 3ling5.jpg
    3ling5.jpg
    111,9 KB · Weergaven: 209

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Toch een leuk project hoor! Complimenten voor je doorzettingsvermogen. Graag wat foto's van het maakproces. Ik ben vooral benieuwd naar de houten ladelopers.

Fons
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
900
760
Nootdorp
(y) (y) Ik vind het prachtig geworden. Ik ben wel benieuwd hoeveel uur je hieraan hebt besteed. Het is wel een pronkstuk!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
@vdabees Had dit draadje niet eerder gezien. Mooi project. In antwoord op de vraag: voor zover de oorspronkelijke afbeelding waarop je jouw meubel gebaseerd hebt, ook een oorspronkelijk ontwerp was (in de zin van origineel, niet eerder gemaakt etc), mag je het voor persoonlijk gebruik namaken, maar niet commercieel exploiteren, dus niet verkopen. Je zou dan wel een licentie kunnen afsluiten met de 'uitvinder', waarbij je die een vergoeding betaalt - mits die dat wil. Dat moet je echt als een officiële overeenkomst zien, dus op papier etc, want met een beetje pech belandt dit uiteindelijk bij de rechter.
Maar… er is een vaag gebied waarin 'oorspronkelijk' en 'geïnspireerd op’ moeilijk te definiëren zijn, laat staan dat je er duidelijkheid over krijgt bij de rechter. Ooit deed het "op zeven punten afwijken" verhaal de rondte, maar dat is door diverse instanties afgeschoten.
Als Steven White deze vorm echt als eerste gemaakt heeft (en dat zou hij moeten bewijzen op basis van uitsluiting -- heel moeilijk, want je zou een kastje gemaakt door een Finse boer rond twee eeuwen geleden kunnen inbrengen als 'previous art' omdat die Fin er niets van kon, maar toch…), dan hang je als hij erachter komt dat jij dit aan derden verkoopt.
En procederen over auteursrecht is een 'crap shoot' waarbij iedereen uiteindelijk verliest, behalve de advocaten, weet ik uit eigen ervaring. En Amerikanen hebben ook ng het middel van "Cease & Desist" dat je onmiddellijk de mogelijkheid ontneemt het product te verkopen, in afwachting van de uitslag van de procedure. Kan er zelfs toe leiden dat je bij aankomst op JFK de toegang ontzegd wordt, hangende de afwikkeling (!).

PS In mijn opinie lijkt jouw meubel te veel op het voorbeeld. Maar dat is mijn opinie… : )
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Gejat of niet, ik vind het een knappe uitdaging om (na) te maken. En ik zou ook graag wat meer foto's van het bouwproces willen zien.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Doe het je niet na, maar het lijkt me een enorme uitdaging.

Voor een lange open tijd lijm gebruik ik cascamite.
Ik heb het in nl gekocht bij:


Ben er erg tevreden over.
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik maak een hele diepe buiging voor dit staaltje vakwerk en doorzettingsvermogen.

schitterend gemaakt.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
305
Rosmalen
Sodeju, daar heb je de blokhaak niet veel voor nodig gehad, dat zijn een hoop bochten. Supermooi!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.