Hallo Kodama,
de eerste foto heb ik eens van het net geplukt, maar weet begot niet meer waar, maar heb de foto bijgehouden met het idee, als ik eens even wat tijd heb...
Het is anders wel een mooi staaltje toegepaste mechanica.
Foto 2 heb ik genomen bij een bezoek aan het "Freilichtmuseum Vogtsbauernhof" te Gütach in Duitsland, voor de liefhebbers van hout en houtbouw het neusje van de zalm. Het is een streekmuseum (Zwarte woud) met oude boerderijen, zaagmolens, oliepersmolens, etc..
De foto' s 3, 4, en 5, heb ik genomen bij een bezoek aan het "MOT" dit is het Museum voor de Oudere Technieken in Grembergen (België) de zolder is bijna volledig gewijd aan oude gereedschappen van de houtbewerker.
Ik moet nog eens op zoek in mijn albums naar foto's die ik genomen heb op "Ligna" te Hannover enige jaren geleden, daar stonden toen namelijk een tiental verschillende oude houtbewerkingsmachines uit hout.
Je moet ook eens kijken op volgende site, daar staat een fotoverslag van een bezoek aan een (heel) oude houtdraaierij aangedreven door een waterrad.
http://www.de-houtdraaier.nl alle assen draaien tussen bladlood :shock: Dit was het pre SKF tijdperk.
In de loop der jaren ben ik bij toeval al op interessante plaatsen verzeilt geraakt, maar omdat je het niet verwacht ben je ook niet voorbereid, dus geen fototoestel bij, of het kaartje is vol :x
Bijgaand nog enkele foto's.
Bij nader inzien had ik misschien beter een ander topic geopend in plaats van hier aan sluikstorten te doen

sorry Woodie.
Mvg,
André
Attached files