eerstkomend project ; open design boekenrekje!

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
bedankt Jaap,
ik zal nog een laatste foto posten wanneer het geplaatst is.

gr
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Ziet er mooi uit.

Het viel mij op dat je op bepaalde foto's ziet dat er kit in de hoeken zit. Wat voor kit is dat ? Of is het lijm ?

tia
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
HAHA nachtwacht.
het is inderdaad kit ja, gewone schilderskit. ik gebruik dit altijd bij lakwerk.
je krijgt dan zo'n proper resultaat.
eigen idee. vind je het goed?

gr
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Ja, vind het een heel goed idee maar dat zal vooral zijn omdat ik zelf ook hetzelfde idee gebruik :)

Ik ben er zelf echter nog niet uit welke kit als beste te gebruiken is. Als ik ook nog eens onderdelen tegen elkaar aan wil lijmen gebruik ik meestal polymax, een MS-Polymer montagelijm.

Ik doe het echter ook wel eens achteraf en ben momenteel aan het experimenteren met Wondow Seal, wat een siliconenkit is.

Ik zit echter nog in de experimentele fase omdat ik nog te weinig gedaan heb om er zeker van te zijn dat ik later geen problemen ga krijgen met de verf (die wil nog wel een crakeleren op kit) en met krimp. (beide problemen had ik nogal met acrylkit, zelfs de anti-crack acryl kit)

Was dus heel nieuwsgierig naar jouw ervaring.

bvd
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
straf...

ik gebruik al sinds een eeuwigheid bij alles wat met lak te maken heeft de gewone witte schilderskit (siliconekit) van rubson!!. Die is na 5min overschilderbaar. Ivm jou "krakelen" probeer onder je laklagen. dus net na je poriënvuller(als je die gebruikt) een tweetal lagen spuitplamuur van Max Mayer (bekend in de autospuitindustrie) dit is duur (ongeveer 35euro excl btw voor 1 liter) maar wel super spul. Het vult en dekt alles met tussenschuren natuurlijk.

De kit plaats ik nadat ik de poriënvuller geschuurd heb.
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
uiteraard spuiten... dergelijk meubeltje met binnenhoekjes en kantjes is onmogelijk te lakken met de roller voor een fatsoenlijk resultaat.
de roller neem ik alleen maar terhande voor muren en een vlakke verfdeur. :)
 

spitakiller

Actieve deelnemer
16 jun 2010
43
0
Spuit je zelf of laat je het spuiten?

Ik wil daar ook eens mee gaan beginnen. Ik zie heel veel van die spuitpistolen e.d. in allerlei foldermateriaal. Enig idee waar ik op moet letten? Maar ik snap nog steeds niet hoe je zo'n reservoir schoon moet krijgen? Gebruik je per kleur een ander reservoir of wat?
Ik neem aan dit speciale verf is?

Het zijn nog al wat vragen!!
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Een spuitpistool hebbende wat jij altijd in de folders tegenkomt spring ik er even bij maar ik ben ook heel nieuwsgierig hoe sjeep het doet en met welke materialen.

Ik heb zelf een Wagner verfspuit, de W860E. Ik heb die gekozen omdat hij het meest compleet is en omdat hij mooi opruimt. Veel van de onderdelen passen in de "koffer" die er bij zit. Naar mijn idee doen de pistolen niet erg veel voor elkaar onder. Deze heeft echter wel de meest krachtige spuit dus in theorie kan je er wat dikkere verf mee spuiten. Dat was de tweede reden waarom ik dit model heb gekozen.

Wat betreft het schoonmaken, dat hangt volledig af van de verf die je gebruikt. Als je water gedragen verf gebruikt, dan vul je het reservoir met water nadat je klaar bent en spuit je dat water door de machine heen en is hij "schoon". Bij andere verf doe je eigenlijk hetzelfde maar dan met wasbenzine (daar verdun je de verf ook mee)

Per klein gebruik je inderdaad een ander reservoir. Dit hoef je alleen maar onder het pistool te schroeven en je kan met de volgende kleur aan de gang. Je hebt dus maar 1 pistool nodig.

Het is geen andere verf alhoewel ik tegenwoordig wel wat vaker advertenties tegen kom met verf die speciaal voor spuiten is. Je kan gewoon de normale verf gebruiken maar deze dient wel de juist viscositeit te hebben (dwz, hij mag niet te dik zijn) Je kan dus normale verf verdunnen zodat het geschikt is voor de verfspuit.

Er zijn 2 "problemen" die ik er zelf mee heb. Ik vind dat er toch nog wel aardig wat overspray is (dwz, je spuit op een plankje en aardig wat verf spuit je er omheen) en ik vind ook dat je eigenlijk een "cabine" moet hebben om in te spuiten. Dat laatste klinkt erger dan het is. Je kan bijvoorbeeld al veel doen met gewoon plastic folie. Maar wat ik tot nu toe meestal deed is buiten spuiten... tja, en dan is het net als buiten verfen met de kwast, stof etc. heeft vrij spel.... Als je bij wijze van spreken 4 stokken in de grond steekt, daar plastic folie omheen spant en daarbinnen spuit ben je al een eind verder.

Wat betreft het resultaat.... tja.... oefening baart kunst.... ik ben er van overtuigd dat "men" er prima resultaten mee kan bereiken mits je de verf op de juiste manier verdunt en mits je genoeg oefent. Daarna zal de overspray en het uiteindelijke resultaat vast een stuk beter zijn dan wat ik tot nu toe heb behaald in de paar projecten die ik tot nu toe heb gedaan.
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
nee geen wagner,
ik gebruik een spuitpistool uit de autoindustrie. met een compressor

er is net ietwat meer aan af te regelen.
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
Hij is geplaasts maar ik heb nog geen foto kunnen maken wegens geen fototoestel bij op dat moment.
maar geen nood want de bazin des huizes vond de kleur toch net niet dat........ :shock: :eek: :evil:
Ik heb me op mijn beste vlaams moeten in houden..
maarja dus de kast wordt nog één maal opnieuw gespoten in een taupe-kleur. om gek van te worden.

gr

ik houd jullie op de hoogte
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
ik heb nog een vraag bij het spuitwerk. Je ziet in buitenlandse artikelen en video's op het web steeds vaker dat ze spuiten met een zogenaamde HVLP-turbine (2, 3 of 4 traps) in combinatie met HVLP pistool (voordelen tov compressor minder overspray en makkelijker voor de hobbyist). Volgens de artikelen zijn de betere machines van Fuji (minimite e.d.) en Apollo en voor de hobbyist zou de duurdere Earlex ook nog kunnen. Ik zag op de site van Feramotools dat zij ook zo'n soort systeem verkopen ( http://www.feramotools.nl/contents/nl/d599.html#p1797 ). Heeft iemand ervaring hiermee?
Als je de verhalen mag geloven is het een super systeem voor het spuiten van meubels maar ook voor deuren.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Een HVLP systeem geeft inderdaad behoorlijk minder overspray dan wanneer je met een compressor aan het werk gaat.
Maar toch.. het is dermate veel dat ik niet in huis spuit. Alles zit onder.
Toevallig net een projectje afgerond waarbij ik op een zolder de knieschotten moest vervangen door inbouwkasten. Alles moest zeer strak afgewerkt worden. Dus spuitwerk. Het was geen succes. In de kast zaten namelijk een aantal nissen. Met een HVLP systeem in een nis spuiten krijg ik niet goed geregeld. Het lijkt wel of de verf gewoon terug geblazen wordt. Uiteindelijk zeer veel lagen moeten aanbrengen voor een acceptabel resultaat, maar de zolder zat onder de verfspatten. Alles voelde rum. In dit ge val werd alles opnieuw ingericht maar toch....
Het genoemde spuitpistool ken ik niet.Ik gebruik een Wagner W650. In mijn ogen voor de houtbewerker een goed apparaat. Ik gebruik hem normaal gesproken in de werkplaats voor het spuiten van mdf meubels.
N.B. Er is al meer over verfspuiten geschreven op dit forum.Even de zoekfunctie gebruiken.

gandel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.