Eerste werkplaats!

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Kijk het word al duidelijker,heb je in 1 hoek een onder uitloop of gewoon links en rechts.
Als ik het zo zou doen zit ik nog wel met mijn overstek aan de linker en rechterkant van de overkapping,moet ik het dan net zo scheef leggen?
anders kom ik met mijn veilingdelen/dakbeschot niet goed uit.

ik heb een onderuitloop en die plaats ik ook in de overstek.

Overstek balken moet ik inderdaad stuk voor stuk verjongen. Anders zo de 1e balk aan de hoge kant wel goed liggen, maar de laatste aan de lage kant uitsteken. Dat willen we natuurlijk niet. Dit ga ik een deze dagen doen.
Snap je het? Anders maak ik wat detail foto’s als ik er mee bezig ben! 😀
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Foto is altijd leuk,verjongen is toch een stuk scheef zagen?
Nee in feite inkorten / stukje afzagen. In mijn geval zie je straks de dakbalken niet meer. Daarom dat ik vanaf het punt waar de balk de muur uitsteekt, de balk aan de onderkant korter maak zodat de onderkant van mijn oversteek rond weer waterpas is, en daarmee ook mijn betimmering. Dit moet inderdaad gebeuren aan de zijkanten waar het afschot in zit. De eerst balk is de volle hoogte omdat deze in het begin zit. De laatste balk wordt dan als het goed is 45mm ingekort. De balken daartussen telkens iets meer.
 

Leopard2

Nieuw lid
11 mei 2020
12
0
Nou ben benieuwd foto zegt net iets meer.
Bedankt voor de info ben al weer een stuk verder.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Wellicht dat dit helpt. Makkelijker als foto's proberen te maken van het eindresultaat.

Links de dakbalken op een verhoging. Rechts direct op de muur. Boeiboord dekt straks de zijkant af van de dakbalken, maar wil ik wel waterpas. Hierdoor zie je dat de balken aan de korte zijde nu langzaam steeds verder onder het boeideel uitsteken. Dit stuk zaag je uit de balk.
Screenshot 2020-05-13 at 08.15.59.png

Screenshot 2020-05-13 at 08.22.59.png

Ik ga uiteraard niet beweren dat dit de beste manier is, maar voor mij wel een geschikte manier en leuk om zelf te doen. Afschot isolatie is vele malen gemakkelijker, maar kost veel geld. Wat ook nog wel gebeurd is dat ze spieen maken van dezelfde dakbalken. Dan halen ze de balken diagonaal in de lekte door en die leggen ze dan weer op de dakbalken. Daarmee ligt de onderkant van je dakbalk ook waterpas. Makkelijk als er een plafond in komt.
 

Leopard2

Nieuw lid
11 mei 2020
12
0
Dit zie je dan ook aan de binnenkant de eerste balk boeideel steekt er dan ook onderuit toch?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Dit zie je dan ook aan de binnenkant de eerste balk boeideel steekt er dan ook onderuit toch?

Hoe bedoel je dit precies? Van binnenuit gezien? Daar zie je inderdaad na de laatste dakbalk de dwarsbalken lopen. Deze ga ik denk ik met balkdragers vastzetten (van die metalen beugels). Op deze manier rust hij ongeveer in het midden op de muur, en op het einde aan de andere dakbalk. Dit is ronduit de stevigste constructie zodat je ook veilig over je overstek kan lopen zonder dat de boel verzakt. Van binnenuit misschien niet het mooiste om te zien, maar ja, constructie moet wel stevig zijn!

Nog even een foto voor je:
Screenshot 2020-05-13 at 10.35.24.png
 

Leopard2

Nieuw lid
11 mei 2020
12
0
De balk wat aangegeven is met de rode pijl deze ga je toch zien binnenkant, omdat de dwarsbalk hoger ligt op de lat voor het afschot
 

Bijlagen

  • Screenshot 2020-05-13 at 08.15.59.png
    Screenshot 2020-05-13 at 08.15.59.png
    127,9 KB · Weergaven: 20

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ja, de balken die uitsteken aan de buitenkant / zijkant, ga je ook zien aan de binnenkant. Maar daar sluiten ze vlak aan op de dwarsbalk. Ook je overstek heeft afschot natuurlijk. Misschien dat we elkaar niet helemaal begrijpen.

Edit: ik zie dat die foto niet klopt. De balk rust daar op de muur, maar dat is niet zo! Daar moeten nog klosjes onder! Excuses. Ik zal proberen een aangepast versie te maken.
 

Leopard2

Nieuw lid
11 mei 2020
12
0
Begrijpt het wel alleen jammer dat je dit ook gaat zien aan de binnenkant,maar goed bedankt voor de info hoop dat mijn hout vandaag nog komt
dan kunnen we hier ook beginnen met de overkapping volgende week.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Begrijpt het wel alleen jammer dat je dit ook gaat zien aan de binnenkant,maar goed bedankt voor de info hoop dat mijn hout vandaag nog komt
dan kunnen we hier ook beginnen met de overkapping volgende week.

Ik maak de wanden aan de binnenkant dicht met OSB, tot het dak aan toe. Dus de klosjes zie je bij mij straks niet meer.
Ik kan me best goed voorstellen omdat het bij jou anders is, dat het dan niet het mooiste is.

In onderstaande afbeelding nog even aangepast. Deze groene balk loopt schuin af. Wat ik alleen ga doen, is klosjes plaatsen daar waar de balken rusten.

Screenshot 2020-05-13 at 11.36.48.png

Ook heb ik even een snel voorbeeld gemaakt van een andere oplossing wat ze nog wel eens doen. Dat is namelijk spieen zagen uit de balken. Zelf moet je het goede gereedschap hebben, of anders de houthandel vragen dit voor je te doen.

Wat je ziet hieronder is onderin een volle balk. Daar boven zie je een zaagsnede getekend, en bovenin dat je het afgezaagde stuk gedraaid er op doet. Door hier even een goed rekensommetje te maken van het verloop per balk, kan je er voor zorgen dat je afschot richting 2 zijdes hebt. Bijkomend voordeel is dat de onderkant van je balken waterpas loopt. Waar je ook rekening mee moet houden is dat de overspanning voldoen blijft. Wil je op safe spelen, dan moet je in de basis alle dakbalken leggen, en DAAROP spieen zagen. Maar dan ben je dus wat meer hout kwijt en heb je meer zaagverlies.

Screenshot 2020-05-13 at 11.49.51.png
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goedemorgen!

Afgelopen weekend weer bezig geweest. Laatste balken voor overstek op maat gemaakt. En het OSB ligt op het dak. Loopt toch wat makkelijker! Ik heb nog even een landbouwzeil opgehaald welke ik als dampscherm ga gebruiken. Deze ga ik er op nieten en zorgt er direct voor dat als en een regenbui komt, dat m'n dak grotendeels wordt bespaard!

Volgende stap is het maken van de dakrand. Omdat ik deze graag weer waterpas wil hebben, ga ik allemaal klosjes zagen die ik op het dak vast schroef van de onderkant, door het OSB. Op die klosjes leg ik weer een SLS. Daarmee zal de bovenkant rondom weer helemaal recht lopen. Komende week nog een paar daagjes vrij, dus volgend weekend zal ik wel een foto kunnen plaatsen van het resultaat :)

8F102BFA-2223-460B-A634-22BD458BDA4B_1_105_c.jpegAC2AB42E-4DE0-4649-940B-17DAE65A0B94_1_105_c.jpeg
 

Leopard2

Nieuw lid
11 mei 2020
12
0
Ziet er goed uit man,zal volgende week ook eens wat foto's plaatsen van het begin overkapping(y)
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Korte update:

Niet stilgezeten! Dak is bedekt met EPDM. Was een pittig klusje voor 1 man. Maar het ligt er op! 😅

2C0954C1-9033-42DB-9042-BC03E41E6E27.jpeg

Nu een ‘rotklusje’ aan het voorbereiden. Hiervoor ook al even een los bericht geplaatst. De vakken tussen de dakbalken moeten worden voorzien van klosjes hout zodat ik straks houvast heb voor folie en OSB.

A5B4961F-707E-4DF7-97A6-89D834942083.jpeg

En dan kan ik het gaan inpakken met folie aan de buitenkant!
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
knappe uiteenzetting. ooit wil ik dat ook eens zelf doen. mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen wat dit ongeveer gekost heeft? kwestie van een idee te hebben. Ik heb al zitten spelen met verschillende ideeën, een bouwpakket zoals een garage of thuinhuis(zen), een bakstenen variant, een paar containers,....
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
knappe uiteenzetting. ooit wil ik dat ook eens zelf doen. mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen wat dit ongeveer gekost heeft? kwestie van een idee te hebben. Ik heb al zitten spelen met verschillende ideeën, een bouwpakket zoals een garage of thuinhuis(zen), een bakstenen variant, een paar containers,....

Voor wat ik nu aan het bouwen ben kom ik zeker wel op de 10.000 euro. En dan zijn de ‘oh-even-snel-ophalen’ bonnetjes niet meegerekend.

Nou moet ik wel zeggen dat ik niet snel bespaar op kwaliteit. Daarentegen plan ik de klussen wel ver vooruit en shop daarvoor ook veel op internet voor de beste prijs.

Al een tijd geen update gedaan. Alvast even een foto van de huidige staat. Zal spoedig een update doen met wat details! Maar het is ondertussen wind/waterdicht!

0464D154-0B18-4708-80CF-B1CE77549B18.jpeg
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
afschot is een overgewardeerd item de plaats van de hemelwaterafvoer is van veel meer belang. Zit deze onder het dakvlak dan is afschot nauwelijks nodig. Mits HWA voldoende groot is en opstand voldoende hoog. Probeer maar eens een bak vol water te zetten met een gat in de bodem.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
afschot is een overgewardeerd item de plaats van de hemelwaterafvoer is van veel meer belang. Zit deze onder het dakvlak dan is afschot nauwelijks nodig. Mits HWA voldoende groot is en opstand voldoende hoog. Probeer maar eens een bak vol water te zetten met een gat in de bodem.

Bedankt voor je reactie. Zoals je wellicht hebt gelezen is het dak al geplaatst. Het is nu zo dat het dak aan de voorkant 1 SLS (45mm) hoger ligt dan de achterkant, met een overbrugging van 350cm. Het dak heeft aan de achterkant een totale lengte van 8 meter. In 1 hoek zit een afvoer zoals op de foto is te zien. De nodige buitjes zijn er al overheen gegaan en je merkt duidelijk dat het water wegloopt. Als het weer droog is, zie je dat in de hoek achterin minimaal water blijft liggen, maar dit is al snel verdampt.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Erg mooi tot nu toe!

Misschien nog een tip (vooral voor de zomer); "vergroen je dak".
Dat maakt het binnen ook minder warm in hete zomers.
In veel gemeentes en bij waterschappen kun je daarvoor zelfs een aardige subsidie krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.