Eerste werkplaats!

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Donderdag de 16e wordt al het hout bezorgd! Omdat er bij de houthandel al flink gehamsterd werd, was de levertijd 5 weken. Daarom heb ik besloten alles in 1x te bestellen zodat ik straks wel verder kan zonder telkens te moeten wachten op hout. Ik heb helaas niet genoeg ruimte om het droog op te kunnen ruimen. Wel heb ik een veranda van ongeveer 3x3. Hier wil ik het plaatmateriaal (OSB voor wanden en dak) neerzetten, omdat ik graag wil dat 18mm OSB ook nog 18mm is als ik er mee bezig ga ;-)

Het Douglas Zweeds Rabat heb ik reeds zwart gespoten gekocht in lengtes van 4 meter (80 stuks). Dit is in principe weerbestendig dus dat kan ik overal wel neerleggen. De rest van het hout is eigenlijk allemaal onbehandeld vuren, waar ik sommige balken (SLS voor wanden) eerder nodig heb als anderen (Dakdrakers). Mijn idee is om dit zo 'tactisch' mogelijk op klosjes te verspreiden door de tuin, maar wil ik het liefst niet bakken en bakken regen overheen hebben. Of maakt dit niet uit?

Mijn idee was om verschillende zeilen te kopen zodat ik de stapels hout toch wat kan afdekken als ik er niet mee bezig ben. Heeft iemand tips over goede en goedkope dekzeilen?
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Hoe ziet de vloer er nu uit nu het beton is gehard? Mijn buurman en ik hebben samen een garage gebouwd. De smeervloer hebben we ook laten vlinderen maar omdat de verhouding zand/cement dusdanig was heb je toch nog (miniscule) openingen in het beton. Ik heb ervoor gekozen om de vloer af te werken met een epoxy gietvloer. Mijn garage is ook ongerveer 24m2. Het koste mij €400 maar man wat is dat fijn. Bij de buurman trekt alle stof, zaagsel en vocht in het beton en ik veeg of zuig het zo van de vloer af. Ik weet het, €400 is een hoop geld maar ik ben echt zo blij dat ik dit er op heb gedaan. Misschien een idee voor je.

met vriendelijke groet,

Boy
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hoi Boy!

Ik heb de vloer laten vlinderen dus hij is echt mooi strak geworden! Ondertussen ligt de vloer nog afgedekt maar heb me laten vertellen dat ik er gewoon een emmer water op kan laten vallen en deze zou er niet zomaar in trekken!

Heb net even een foto voor je gemaakt. Heb er water op gesproeid voor het afdekken en ligt nog er op dus dat bevestigd zn verhaal ook wel een beetje :)
 

Bijlagen

  • ABA25B11-E9FB-48F8-B64D-A8B1D8C635CB.jpg
    ABA25B11-E9FB-48F8-B64D-A8B1D8C635CB.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 288

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Kijk dat is mooi! Scheelt je echt een hoop als je een keer in de ruimte aan het klussen bent of er onverhoopt een flesje bier in laat vallen;)
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goedemorgen allemaal!

Ik heb nog even een vraagje: het zweeds rabat schroef ik op de regels vast met RVS schroeven. Hiervoor heb ik Woodies blackline potdekselschroeven 5.0x50/30 rvs410 gekocht.
De regels zelf zijn van gewoon vuren en schroef ik op de stijlen vast van de muren. Zal een verzinkte schroef hiervoor volstaan? Of moet dit ook beslist RVS zijn? Het is natuurlijk een ventilatie ruimte, waar de schroefkop ook nog eens is 'afgedekt' door het zweeds rabat zelf.
M'n gevoel zegt dat verzinkt meer dan voldoende is, plus is steviger dan RVS! Wat zouden jullie doen?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hallo allemaal! Ik heb er nog weer een vraag bij! Wellicht dat er nog mensen zijn die hier iets zinnigs over hebben te zeggen! :)

Om een koudebrug te voorkomen van de zijkant van de betonvloer, wil ik hier een XPS kantplank tegenaan zetten. Het liefst van 50mm dik. Maar ik wil wel graag dat mijn zweeds rabat hier nog met de neus overheen valt. Daardoor zou ik mijn muren (45x95 SLS) eigenlijk 20mm moeten laten oversteken ten opzichte van de betonvloer. Dus dan rust er nog ongeveer 75mm van de 95 op de betonplaat. Kan dit gewoon? Of ga ik hier problemen mee krijgen?

Daarnaast vraag ik me nog steeds af of ik het regelwerk voor het zweeds rabat met gegalvaniseerde schroeven kan vastzetten, of dat RVS echt een meerwaarde heeft. Ik zag trouwens ook dat Woodies een Shield Anti-Roest schroef heeft. Heeft blijkbaar een extra coating. Misschien een leuke tussenoplossing? Iemand ervaring met deze schroef?

Ondertussen blijf ik gewoon doorgaan met foto's plaatsen. Ik vind het leuk om te delen! Mochten er mensen zijn die vragen hebben of meer (of juist minder) foto's willen zien, laat het gerust weten!
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Jammer dat ik je niet aan antwoorden kan helpen maar ik volg dit topic wel graag! En wat wil je precies weten voor je eerste vraag, of er dan wel genoeg overblijft op de betonplaat?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Jammer dat ik je niet aan antwoorden kan helpen maar ik volg dit topic wel graag! En wat wil je precies weten voor je eerste vraag, of er dan wel genoeg overblijft op de betonplaat?
Ja inderdaad. Ik vraag me af of het qua stevigheid (beton & hout) op enige wijze kwaad kan.
De stelregel van geimpregneerd SLS zet ik met slagpluggen 8x80 vast in de betonvloer. Met 75mm dat nog wel rust op het beton zegt mijn gevoel dat er meer dan voldoende draagvlak is. Zeker als de muren onderling verbonden zijn, is er eigenlijk geen sprake van zijwaartse druk, dus komt alles van boven. Ik had zo'n schuur ook kunnen opbouwen met SLS van 69mm breed, dan had je in theorie dezelfde situatie gehad, toch?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Hallo allemaal! Ik heb er nog weer een vraag bij! Wellicht dat er nog mensen zijn die hier iets zinnigs over hebben te zeggen! :)
..............Daardoor zou ik mijn muren (45x95 SLS) eigenlijk 20mm moeten laten oversteken ten opzichte van de betonvloer. Dus dan rust er nog ongeveer 75mm van de 95 op de betonplaat. Kan dit gewoon? Of ga ik hier problemen mee krijgen?


Zonder enige berekening zeg ik dat dat gewoon kan. No worries.
Heb ik vergelijkbaars gedaan maar dan met staanders van 120mm om hetzelfde effect te krijgen waar jij nu tegenaan hikt. Bij mij was het echter 2 etages hoge houtskeletbouw.
 
Laatst bewerkt:

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Zonder enige berekening zeg ik dat dat gewoon kan. No worries.
Heb ik vergelijkbaars gedaan maar dan met staanders van 120mm om hetzelfde effect te krijgen waar jij nu tegenaan hikt. Bij mij was het echter 2 etages hoge houtskeletbouw.

Top! Leuk om te weten! Wil je misschien ook delen welke kantplanken je hebt gebruikt en hoe je die met deze constructie hebt gemonteerd? Dat was m'n vervolgstap om anders uit te zoeken, maar iemand met ervaring is natuurlijk het mooiste :-D
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik heb geen kantplanken gebruikt. Mijn gevelbekleding, zijnde gepotdekdselde schaaldelen, liepen door tot onderaan.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik heb geen kantplanken gebruikt. Mijn gevelbekleding, zijnde gepotdekdselde schaaldelen, liepen door tot onderaan.

Duidelijk. Maar waarom dan wel de stelregel laten uitsteken op de betonplaat. Het regelwerk voor ventilatie achter je schaaldelen zouden dan toch al voor de nodige oversteek gezorgd moeten hebben?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Klopt.
Ik heb er toen voor gekozen om het wat verder uit te laten steken met het idee (geloof ik) om het afwaterende water ver van het beton weg te houden, ook met wind. Gewoon een keuze dus, meer niet.

Edit:
Als je gelijk zit, dan komt je rabbat tegen het beton. Dat wil je niet.
Door de ruime lattenconstructie achter de schaaldelen was er tevens een goede ventilatie mogelijk tussen de delen en de dampdoorlatende folie.
 
Laatst bewerkt:

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Daar noem je nog wel iets. Als ik 20mm over laat steken van mijn stelregel, en ik plaats vervolgens een kantplank van 50mm dik tegen mijn betonplaat aan, dan steekt mijn kantplank nog 30mm uit ten opzichte van de stelregel. Als ik dan mijn vertical regels voor de gevel (22mm) plaats, dan stoppen die op de kantplank en kan het niet van onder ventileren. Sterker nog, condens / vocht wat tussen de stelregels kan ontstaan wordt dan opgesloten aan de onderzijde. Ik ga het maar even uittekenen zometeen denk ik!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik ben niet echt thuis in beton, maar qua koudebrug op die plaats... denk dat dat niet relevant is. Correct me if I'm wrong.

Een aannemer zal zich in moeten dekken en zal RVS schroeven nemen. Zelf heb ik van die gouden/gegalvaniseerde schroeven gebruikt. In een ander project (schutting) heb ik gezien dat dat prima ging. Ook jaren geleden. Echter... af en toe zit er een schroef bij die verroest is. Geen idee waarom.

Bij het gebruik van RVS schroeven moét je ook RVS-bitjes gebruiken.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Dit is wat ik bedoelde met geen ventilatie. Het rabat eerder laten stoppen is niet echt een optie, want dan kijk je van boven zo op de kantplank en dat is dan weer niet mooi.

Geen ventilatie.jpg

De kantplank laten zakken lijkt me dan ook niet echt een optie.
Screenshot 2020-04-17 at 15.27.13.jpg

Wat nog wel kan is een dunnere kantplank. Je hebt ze ook in 30+10mm. (XPS + Betonlaag). Scheelt iets in de isolatiewaarde maar voor dat stukje, wat je zegt, maakt het ook niet enorm veel uit (denk ik). De kantplank dient niet alleen het doel van de koudebrug, maar ook voor een direct mooi afgewerkt aanzicht.

De SLS nog meer dan 20mm laten oversteken lijkt me ook niet ideaal. Moet wel een beetje draagvlak houden natuurlijk.

Wat betreft de schroeven: Ik denk dat ik die shielded schroeven van Woodies maar eens een kans ga geven. Leuke middenweg en toch iets beter beschermd dan verzinkt. Leuk voor de ervaring en risico is enorm beperkt natuurlijk. Bij een schutting zijn de schroefkoppen nog vol in het zicht, bij mij zitten ze opgesloten achter een rabatdeel die er strak tegenaan zit. Waarom sommige zijn verroest in jou geval, is denk ik omdat de toplaag is beschadigd bij het monteren, wat er voor zorgt dat vocht er toch bij kan!

Edit:

Dit lijkt me wel een kandidaat:
De rabatdelen iets naar boven, de regels ook iets van de kantplank af (mocht er minimaal vocht blijven staan, dan trekt het niet m'n regels in).
Vervolgens een 40mm kantplank in plaats van 50mm.
Uiteraard komt er ook nog wat DPC tegen regenslag.

Screenshot 2020-04-17 at 15.39.14.jpg
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Voor het aanzicht heb ik het beton zwart geschilderd.

Verder ken ik jouw kantplanken niet maar het lijkt mij dat de muizen het heerlijk vinden om er te gaan wonen.

Mijn argument dat op die plaats geen koudebrug ontstaat is dat het zeer dicht bij de vloer zit waar het toch al kouder is en dus minder warme lucht (met meer vocht erin) aanwezig zal zijn.


Edit:
Reken voor de grap eens uit wat die schroeven je gaan kosten.

Ik zou je stelregel óók over laten steken. Verder dan 3cm zou ik ook niet gaan, alhoewel dat makkelijk kan. Je zou ook bredere stelregels kunnen nemen zodat je genoeg vlees overhoud voor je slagpluggen.

Hoe ga je de staanders op je regels bevestigen?
 
Laatst bewerkt:

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Heb ik het ene probleem nog niet opgelost, komt ie met de volgende: muizen! Daar heb je van die ventilatie profielen voor toch, die je aan de onderkant van je regels kan monteren. Van die profielen met allemaal kleine gaatjes. Verder weet ik niet of muizen beton, xps of hout eten?

Dit zijn de kantplanken die ik op het oog heb:

xps-kantplank-3-1cm-125cm-lang-p-stuk-20cm.jpg
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Voor het aanzicht heb ik het beton zwart geschilderd.

Verder ken ik jouw kantplanken niet maar het lijkt mij dat de muizen het heerlijk vinden om er te gaan wonen.

Mijn argument dat op die plaats geen koudebrug ontstaat is dat het zeer dicht bij de vloer zit waar het toch al kouder is en dus minder warme lucht (met meer vocht erin) aanwezig zal zijn.


Edit:
Reken voor de grap eens uit wat die schroeven je gaan kosten.

IK zou je stelregel óók over laten steken. Verder dan 3cm zou ik ook niet gaan, alhoewel dat makkelijk kan. Je zou ook bredere stelregels kunnen nemen zodat je genoeg vlees overhoud voor je slagpluggen.

Hoe ga je de staanders op je regels bevestigen?

Zoals je misschien ziet op mijn tekening was ik het volgende van plan: de stelregel zet ik met slagpluggen vast. Daarna bouw ik de wanden los op (onderregels, stijlen, bovenregels). Deze zet ik dan op de stelregel en die schroef ik met voldoende schroeven vast op de stelregel.
Die schroeven vallen me volgens mij best mee! Een doosje van 200 4x40 Woodies Shielded kosten 6,12. Dus als ik daar 3 of 4 doosjes van nodig heb, valt me dat alles mee. RVS is alweer 2x zo duur. Verzinkt zit ongeveer op de helft, dus daarmee valt dit er mooi tussenin.

Misschien dat we langs elkaar heen praten, maar mijn stelregel steekt nu toch ook al over? Wat bedoel je precies?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.