Eerste werkbank van een newbie

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
Vandaag een bankschroef besteld, een spindel (ga dus voor een leg vise), en 2 bench dogs.

De eerste poot is gelijmd, geschaafd, en (oversized) afgezaagd.
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
voorlopig nog maar 1 houten balk. Ik ga ervan uit dat de mensen hier op het forum dat wel al eens gezien hebben ;)
(zit zonder electriciteit in m'n kot. Zou dat eigenlijk eerst moeten aanpakken, net als veel andere zaken, maja...)
Dus kon ik na m'n werk geen foto meer maken wegens te donker.

maar misschien nog dit:
Ik vraag me nog steeds af of ik door m'n 2 aparte "smalle" werkvlakken geen stevigheid verlies en ze bijgevolg niet moet vastmaken aan het frame op een of andere manier.
Ik kan ze natuurlijk vastschroeven, evt met een hoekijzer, maar.... volgens mij moet er een betere, traditionelere (mooiere) manier zijn.
Het enige waar ik kan op komen is lijmen, of, met spietjes werken, die dan door het wiebelen van de bank zichzelf vastzetten.. Of zoiets.
Maar dan... waar moeten die?
Hier is mijn idee, al vraag ik me af of die niet gewoon te klein zullen zijn om enig effect te hebben. Dan toch maar lijmen?
spie1.png
spie2.jpg

Of moet ik me daar nu nog geen zorgen over maken. Gewoon proberen hoe stevig het staat zonder poespas...
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
Ondertussen zijn de 4 poten klaar, en een eerste legger.
Wel zal mijn werkbank enkele centimeters lager worden dan gepland. Na het op lengte zagen van de eerste poot besefte ik dat ik vergeten was om lengte te voorzien voor de pen die in het blad zit.
Ik dacht er even aan om een nieuwe poot te lijmen, maar dan moest ik ook eerst nog nieuw hout halen.
Dus maar beslist om een pen van 3 cm te maken, en het blad 3cm te verlagen. Ik ben 1m84 en zal uitkomen op een bank van 92cm. Volgens mij is dat wel ok.

Het blad, met het verzonken middengedeelte. Ik wou dit middelste deel sowieso lager, maar ik zou anders ook langere lijmklemmen moeten kopen hebben. ... (de 2 waterpassen gebruik ik als "winding sticks")
YnJsJuxh65wzryzcRWNvxAIP6-DygJJiaD7qf3XFNgI.jpg

werk aan een poot... (het flesje gebruik ik als gewicht om het blad op zijn plaats te houden, maar ik ben nog op zoek naar een betere manier)
VFrLKPdofemRty6cET-ojyuRHNgISVVaXFn2O6ZvUvY.jpg
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ziet er netjes uit, in mijn draadje staat een hele lijst over werkbank hoogte's, mijn huidige tafel is 93 cm, ik ga mijn nieuwe bank 95 cm maken.

Cas
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
Ja, die posts had ik al gelezen.
En ik ging ook voor 95 gaan, maar ja.. door een foutje is het 92 geworden. Misschien dat ik er achteraf nog een blokje onder plaats, dat zie ik dan wel.
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
de verbindingen zijn gemaakt, maar nog niet gelijmd, en nog geen toogpennen. Niet zo netjes als bij sommige anderen hier, zoals bv Caso, maar ik ben er zelf redelijk tevreden over. Op het eerste zicht lijkt het toch allemaal redelijk recht. Hier en daar had ik het graag een beetje meer aansluitend gehad, maar grote spleten zijn er niet, en met het lijmen en de toogpennen zal het (hopelijk) wel stevig zitten.
2013-07-01 12.10.21.jpg
Nu nog de gaten in het blad:
2013-07-01 12.09.58.jpg

En daarna nog een groef in de onderste leggers voor een legplank...
En dan moet ik eens denken hoe ik de legvise juist ga doen (moet vooral nog een geschikt stuk beuk vinden), zodat ik eerst het gat kan maken in de poot waardoor dat stuk onderaan met die gaten gaat, en het gat voor de spindel kan boren (zonder kolomboor, dat belooft...)
Gaten boren voor de toogpennen, frame lijmen, toogpennen erin (<---kijk ik naar uit, al ben ik er ook zenuwachtig voor);
de staartbankvijs monteren en uitkleden (dat stuk beuk heb ik dan weer wel, al is het misschien wat dik);
blad bevestigen (ga toch enkele bouten gebruiken voor de 2 "buitenste" bladen), en de gaten boren voor de benchdogs. Ook dat zal wschlk nog een uitdaging worden zonder kolomboor. Ik hoorde dat dit eigenlijk onder een hoek van 2 graden zou moeten, maar dat ga ik niet doen. Ik zag dat het raakvlak van die benchdogs reeds wat gekanteld staat, wat volgens mij hetzelfde doet.

Het einde lijkt in zicht, dacht ik eerst. Maar nu ik het hier zo uitschrijf... :eek:

En eigenlijk speelde ik nog met de gedachte om eventueel later een sliding deadman te maken. Maar dat zou natuurlijk wel een stuk makkelijker zijn wanneer het frame nog niet ineen zit. Anders moet ik een latje bevestigen bovenop de lange legger (waarover die deadman dan schuift), maar dat lijkt me minder stevig, en ook meer kans om scheef te gaan lopen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Geen groef maken voor die legplank. Gewoon tegen de binnenkant van de leggers een paar latjes spijkeren en daar je legplanken op spijkeren. Zo uitmikken dat de planken iets lager liggen dan de bovenkant van de regel. Dat is veel makkelijker en mocht je nog eens een legplank vernaggelen dan kan je ze vervangen.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Mijn bank ligt ook klaar om gelijmd te worden, ik heb al wel een sliding deadman gemaakt, onder en boven een groef gefreesd en in de onderste een veer gemaakt.
Je ziet de ook waarbij de onderste een driehoekige lat is die op de onderste ligger wordt geschroefd, deze kun je later ook monteren. Rick heeft nog wel een mooi stuk beuken liggen denk ik.
De gaten voor de leegvise heb ik ook gewoon uit de hand geboord, geen probleem. Kijken wanneer de boor een mooi cirkeltje maakt en dan de machine mooi stil houden.
De gaten bovenin de bank wil ik gaan boren met de bovenfrees dan zitten ze in ieder geval recht.

Succes ermee, ik probeer mijn bank dit weekend in elkaar te zetten.
Cas
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
@Artharg: groef is eigenlijk het verkeerde woord. Ik zou er een hoekje uitnemen, als je me kan volgen. De legplank zou dan ook vervangbaar zijn, omdat ze er van bovenaf invalt. Ik had ook wel al aan jouw idee gedacht, maar vond het robuuster lijken met die uitsparing, en dus beter passen bij de rest. Anderzijds heb ik het tot nu toe altijd uitgesteld, aangezien ik ook geen bovenfrees heb, en het dus zou moeten doen met een cirkelzaag. Moet lukken, dat wel, maar ben ergens toch bang dat ik die leggers verpruts. Het zou dus kunnen dat ik het alsnog op jouw manier doe.

@Caso: Ik had al gezien dat de onderste legger op een soort van punt gefreesd werd (dunnere legger, dat wel), en dat vond ik wel goed, maar een driehoekige lat had ik nog niet gezien. Misschien idd zo wel doen... Dan kan ik dat voorlopig laten liggen ;) Misschien dat ik tegen dan toch een frees heb gekocht/geleend. Het blad gaat er af kunnen, dus die groef bovenaan kan ook nog later.
Blij te horen dat het gat voor de spindel goed lukt. Als ik me niet vergis, hoeft dat eigenlijk ook niet zo heel strak te zitten.
Voor de benchdoggaten ga ik nog wat zoeken naar iemand die zo een boorstandaard/houder heeft. Of een kolomboor, en dan met m'n blad naar daar.
De beuk ga ik toch eerst wat dichter bij huis zoeken. Ik ben van Gent, BE.
Succes dit weekend!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Wel, het is een werkbank met een traditionele uitstraling. En traditioneel is: maak het niet moeilijker dan nodig en niet makkelijker dan verantwoord. Het is niet nodig om een sponning te maken: de twee latjes werken prima en je ziet er niks van als de legplanken erop liggen. Ik denk dat het zelfs minder robuust lijkt met de sponning omdat het daardoor lijkt alsof je smallere regels hebt gebruikt.
 

WR1944

Oud hout
Bij mijn werkbank heb ik bewust geen groef gemaakt omdat daar zaagsel in blijft zitten. Ik heb onder en boven een klamp gemaakt die achter de liggers haakt. Aan de voorkant heb ik onder de sliding deadman een lat geschroefd die in hetzelfde vlak ligt als de tafelrand en de deadman. Zo kan ik grote constructies opspannen zonder al te veel vervorming.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
traditioneel is: maak het niet moeilijker dan nodig en niet makkelijker dan verantwoord

Prachtig verwoord!
@ Rendew: heb je nog een tegeltje?;)

Vraagje tussendoor: Als je die zin leest, en je hoort in je hoofd direct het deuntje van die oude Grolsch reclames (Vakmanschap is Meesterschap) .....
drink je dan teveel?
 

WR1944

Oud hout
Vraagje tussendoor: Als je die zin leest, en je hoort in je hoofd direct het deuntje van die oude Grolsch reclames (Vakmanschap is Meesterschap) .....
drink je dan teveel?

Je verslaving lijkt me eerder te liggen in het TV-kijken. ;-)

En de traditionele vaklieden waren bovenal praktisch. Maak het functioneel met de minste moeite en materiaal. Maak het alleen mooier als er voor betaald wordt of als je de blits wil maken in de ogen van je medemens.
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
En traditioneel is: maak het niet moeilijker dan nodig en niet makkelijker dan verantwoord.
Dat vond ik ook mooi verwoord.
Ik denk dat het zelfs minder robuust lijkt met de sponning omdat het daardoor lijkt alsof je smallere regels hebt gebruikt.
Daar heb je een punt. Dus ja, ik ga voor makkelijk, ...euh, traditioneel en robuust. :)

nog een vraagje: wanneer ik mijn bankschroef rechtstreeks op mijn blad zou monteren, zou de rand van de bekken iets onder de rand van mijn blad vallen. Dus heb ik 2 opties volgens mij. Ofwel zorg ik dat de "bekleding" van de bekken van die bankschroef er met een randje bovenuit steekt, ofwel hak ik een beetje weg van de onderkant van mijn blad zodat de 2 vlakken gelijk liggen. Ik heb een lichte voorkeur voor de 2e optie, aangezien die mij gemakkelijker lijkt. (de quote van Artharg in gedachten houdend) Iemand die wat inzicht kan verschaffen?
(hier een foto om het wat te verduidelijken, weliswaar ondersteboven. )
2013-07-12 11.43.16.jpg

Ondertussen ben ik bezig met de leg vise. Ik heb een mooi stuk beuk gevonden, en ben aan de slag gegaan. Ik heb wel een beetje creatief moeten zijn door een gebrek aan lange lijmklemmen.
2013-07-16 15.09.43.jpg

Dan nog de gaten voor de spindel, en ik kan het frame ineen steken.
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
nog zonder legplank
2013-07-28 15.11.46.jpg
en met...
2013-07-30 18.02.04.jpg
die toogpennen bleken wel niet echt makkelijk. Bij de eerste duwden ze de verbinding wat uit elkaar ipv naar elkaar toe. Ik ben dan maar overgeschakeld naar eerst lijmen, laten drogen en daarna de gaten boren en de toogpennen erin. Nu ja, de schouders van mijn pennen hadden ook wel wat rechter gemogen.
Maar al bij al ben ik wel tevreden met het resultaat. Ik heb ze nu ingewreven tegen houtrot en -worm, en ga ze waarschijnlijk nog in de lijnolie zetten.

De twee beuken plankjes voor de bekken van de bankschroef moet ik wel nog maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.