Eerste volledig Handwerk Zwaluwstaart kist TROTS

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
enkel in de 4 hoeken komt er lijm, veronderstel ik
vermits de bodem uit losse delen bestaat, kan het geen kwaad dat de buitenste delen aan 1 zijde gelijmd geraken
bij uitzetten en krimpen hebben ze toch nog 1 kant waar naartoe ze kunnen gaan
Duidelijk, maar de tong en groef zijn maar een deel van de ruimte die je maakt voor werken van hout. Dus de sponning in de korte zijden wil ik daarvoor ook kunnen inzetten. Samen geven die voldoende ruimte. Ik heb nu de hoekjes van de bodem in de parafine gezet en een heel klein drupje olie in de hoek van de sponning. Dit lijkt goed te werken als je voorzichtig bent.
mvg
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Zo, ondertussen weer een aantal stappen gezet.
Ik heb de planken voor de slisverbindingen van de klep geschaafd en daarna haaks gemaakt op de futselplank. Ook met, wederom, de record 405 een test stuk geschaafd om te kijken of ik een nette sponning kon schaven voor 10mm eikenfineer multiplex. Dat werkte ook goed.
Vervolgens alle lijnen uitgezet voor de slisverbinding ( trough corner bridal joint in t engels als je een youtube filmpje wilt vinden van ao Matt Astlea) en die vervolgens gezaagd met een japanse zaag (Ryoba). Dat ging uitstekend om de eerste groef na. Daar ging die super scherpe zaag natuurlijk net van de lijn af op de kopsekant terwijl is op de zijlijn lette. Gelukkig ga je dat niet meer zien uiteindelijk vanwege de lip die rondom de klep komt.
Maar goed niet alleen de succesjes mogen vernoemd worden, zeker ook de fouten. Helaas is de bodem van de verbinding maar 5mm breed. Daar kan mijn smalst beitel niet in (1/4 inch).
Dat betekende dus een bezoekje aan Dieter (Schmid fine tools) waar ze gelukkig nog 1 (!) soort beitel hadden van het merk dat ik zocht. De veritas PM-V11 3/16 inch (4,8mm) bench chisel.
Dus 1 Rib opgestuurd en hopelijk zsm de beitel thuis zodat ik de bodems van de verbindingen kan afmaken. En zoals al vaker vermeld hier: een foto zegt meer dan 1000 woorden. dus:

Foto 1: Record 405 met de test sponning en eiken multiplex.
IMG_4448.JPG

Foto 2: Futselplank
IMG_4451.JPG

Foto 3 Detail futselplank UHMW low friction tape
IMG_4452.JPG

Foto 4: Teststuk op de klep
IMG_4458.JPG

Foto 5: Detail haaks "gefutselde" plankjes
IMG_4457.JPG

Foto 6: Net van de lijn op de kopse kant Grrrrr
IMG_4462.JPG

Foto 7: Hier lukt het goed om net naast de lijn te zagen, hij is nog te zien.
IMG_4463.JPG

Foto 8: Sleuf schoonmaken met de figuurzaag
IMG_4466.JPG

Foto 9: Opgeschoonde Pen (schouder lijn met de beitel strak gemaakt)
IMG_4470.JPG

Foto 10: Afvalstukjes na het zagen van de pennen en gaten. Incl de plankjes.
IMG_4469.JPG


Ps. Soms zie ik hier mooie foto reportages waarbij tussen de foto's tekst staat.
Ik kan geen uitleg vinden hoe dat te doen. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Dank!

MvG
 
Laatst bewerkt:

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ps. Soms zie ik hier mooie foto reportages waarbij tussen de foto's tekst staat.
Ik kan geen uitleg vinden hoe dat te doen. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Dank!

MvG
Als je de foto geüpload hebt er op klikken, dan kun je kiezen voor een miniatuur of volledige foto. Deze wordt ingevoegd op de plek waar de cursor in de tekst staat.

1629360511928.png1629360525224.png

Wat je ook kunt doen is het foto bestand rechtstreeks in de tekst slepen vanaf je computer of kopiëren en plakken. De mogelijkheden zijn legio!

Mocht je het forum bezoeken vanaf een mobiele telefoon of iPad oid dan zou ik even moeten zoeken hoe dat moet.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Als je de foto geüpload hebt er op klikken, dan kun je kiezen voor een miniatuur of volledige foto. Deze wordt ingevoegd op de plek waar de cursor in de tekst staat.

Bekijk bijlage 106643Bekijk bijlage 106644

Wat je ook kunt doen is het foto bestand rechtstreeks in de tekst slepen vanaf je computer of kopiëren en plakken. De mogelijkheden zijn legio!

Mocht je het forum bezoeken vanaf een mobiele telefoon of iPad oid dan zou ik even moeten zoeken hoe dat moet.
gaan we proberen! bedankt voor de tip. mvg

En gedaan, bedankt voor de moeite! mvg
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Ik had enorme mazzel, ik kon nml een set Lie Nielsen beitels overnemen van iemand en na wat wet en hoon werk zijn ze als nieuw. En daarmee had ik ook meteen een beitel die smal genoeg was om de bodems van de slisverbinding schoonmaken.

IMG_4501.JPG

De sponningen gemaakt met de grondschaaf, lastig klusje maar toch redelijk gegaan.

IMG_4503.JPG

De wanden van de sponning schoon gesneden met een japanse mortise Gauge.
dat werkte goed als 'fine-tuning'.

IMG_4506.JPG

Het resultaat van de sponning-arbeid.

IMG_4504.JPG

Test op de kist

IMG_4505.JPG

Test met paneel in de sponning

IMG_4508.JPG

Klep als geheel op de kist

IMG_4512.JPG
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
En nog even een proef met de klemmen voor het lijmen
 

Bijlagen

  • IMG_4509.JPG
    IMG_4509.JPG
    137,3 KB · Weergaven: 3

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
en meteen weer een vraag:

Zoals je ziet heb ik eerst de pennen gestoken en daarna de sponning gemaakt. Wat is de juiste manier om dit te doen? Als ik eerst de sponning maak moet ik net als nu stoppen ter hoogte van de pen aan het einde. Net als nu trouwens. Bij deze verbinding is de pen net zo breed als de plank zelf (wat natuurlijk niet zo zou zijn bij een gesloten pen gat verbinding.
De hoek die je hieronder ziet dus. Hoe zou de prof dit aanpakken?

(btw, ik heb een frees maar ik bedoel in dit geval met handgereedschap)

mvg

IMG_4504.JPG
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
het is me niet volledig duidelijk welke soort pen je wil maken
Bekijk bijlage 106813
bron Bestand:Open pen en gatverbinding met spatpen.svg - Wikipedia
IMG_4470.JPG

Dit is de pen die ik gemaakt heb. Daar waar de rode streep stopt moet ook de sponning stoppen.
Deze pen steekt in het geheel door het gat. Als de sponning door zou lopen zou je dus op de kopse kant (onder in het gat ) dus een ruimte krijgen. Op youtube noemen ze dit een stopped groove.
Daar doet men het of met een kleine ploegschaaf of met de grondschaaf en beitel.
Dus op de plek hieronder gemarkeerd.

mvg

IMG_4505 kopie.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Daar waar de rode streep stopt moet ook de sponning stoppen.
vooreerst een beetje terminologie
in het mij bekende taalgebruik is een uitsnede in het midden van het hout een groef, en aan de zijkant een sponning
dus afgaande op jouw tekening zou dit een groef zijn, wat de rode streep ook suggereert
ik citeer de benaming 'stopped groove', zoals jij die op het internet vindt
1629725838406.png
in welk stuk hout komt de groef ?
dat met de pen of dat met het gat ?
moet het in dat met het gat (donker hout)stoppen, dan wordt de pen aan het andere (lichte) hout een spatpen
1629726018454.png
heb je de url van zo'n youtube-filmpje ?
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
vooreerst een beetje terminologie
in het mij bekende taalgebruik is een uitsnede in het midden van het hout een groef, en aan de zijkant een sponning
dus afgaande op jouw tekening zou dit een groef zijn, wat de rode streep ook suggereert
ik citeer de benaming 'stopped groove', zoals jij die op het internet vindt
Bekijk bijlage 106848
in welk stuk hout komt de groef ?
dat met de pen of dat met het gat ?
moet het in dat met het gat (donker hout)stoppen, dan wordt de pen aan het andere (lichte) hout een spatpen
Bekijk bijlage 106851
heb je de url van zo'n youtube-filmpje ?

Hoi,

Ik denk dat ik termen door elkaar gebruik maar ik vind verschillend gebruik op internet.
Hier bijvoorbeeld een balk met 'sponning':
Schermafbeelding 2021-08-23 om 18.08.30.png

Maar ik begrijp dat de correcte term sponning iets anders is zoals bijvoorbeeld de ligplaats waar een glasplaat in komt voordat de glaslatten er overheen gaan.
Dan zal het inderdaad een groef zijn die ik bedoel.

Hieronder de plek waar het paneel dus in de groef is geplaatst:

IMG_4519.jpg

Wat ik hier rood heb gekleurd zou ontbreken wanneer je de groef door zou zetten tot op de pen.
IMG_4520.jpg

Hieronder de verbinding zoals ik hem nu heb gemaakt.

IMG_4521.JPG

Als laatste hieronder een link van Youtube met Christoffer Schwartz


Het is dus wel gelukt zoals ik het wilde doen maar ik vroeg me vooral af of dat effectiever had kunnen gaan omdat ik gewoon een oplossing heb gekozen. Maar die oplossing hoeft natuurlijk niet noodzakelijk de juiste, enige en/of professionele te zijn.
Excuus als ik de termen door de waar haal maar de meeste youtube films zijn in het engels en inmiddels ken ik denk ik meer termen in het engels mbt houtbewerken dan in het NL.
Ik ben ook een beginner en niet een opgeleide houtbewerker.
mvg
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Kan je hier iets mee?
IMG_20210823_185352459.jpg

Uit het "Joint book" van Terrie Noll.

Of hiermee?
IMG_20210823_185852291.jpg
Uit "Timmeren" van IJ.v.d.Veen


By the way, wel jaloers op al je mooie gereedschap hoor... Moet hier mezelf nog steeds goedpraten dat ik een Stanley78 gekocht heb terwijl ik al een combinatieschaaf heb...
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Kan je hier iets mee?
Bekijk bijlage 106865

Uit het "Joint book" van Terrie Noll.

Of hiermee?
Bekijk bijlage 106866
Uit "Timmeren" van IJ.v.d.Veen


By the way, wel jaloers op al je mooie gereedschap hoor... Moet hier mezelf nog steeds goedpraten dat ik een Stanley78 gekocht heb terwijl ik al een combinatieschaaf heb...
Hoi Nerf,

Bedankt voor t meedenken. En dat zijn prima voorbeelden echter is het wel al gelukt hoor.
Het zat hem vooral in de vraag of de groef maken zoals ik dat heb gedaan effectiever kon dan met een kruishout en grondschaaf. De combinatieschaaf heeft te lange 'schaatsen' waardoor de groef aan het einde niet gemaakt kan worden als je wilt dat hij stopt voor de pen.
Maar dat tweede boek zal ik zeker eens bekijken. Die gasten van weleer hadden vaak top oplossingen.
Het gereedschap verzamel ik ook beetje bij beetje, maar ik vind met handgereedschap werken ook wel bijna therapeutisch. ik wordt er rustig van. En na het lang met meuk gedaan te hebben heb ik mezelf maar eens toegestaan wat te doen met dat spaar geld. Met een beetje goede zorg gaat het echt generaties mee en elke keer als ik het op pak geniet ik weer. Tevens is de zoete smaak van 'goedkoop' al lang vervlogen als je de bitterheid van 'slechte kwaliteit' nog volop proeft. (vrij vertaald uit het engels.....
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
1629742060513.png

excuses over terminologie hoeven niet
als we mekaar maar begrijpen

dat rechthoekje zou inderdaad ontbreken
met 1 uitzondering daarop: als de groef even breed is als de pen, dan is de pen smaller & mag het gat breder zijn, waardoor pen & gat weer mooi aansluiten

zijn groef en pen niet even breed, dan kan de groef voor een deel in de pen doorlopen
voorwaarde is de de pen op het einde niet versmald wordt
tenzij de pen niet doorloopt
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ok, ik heb even een schetsje gemaakt. Situatie I is denk ik zoals het nu is, ik denk dat optie II is wat makkelijker te maken is. Optie III is steviger (opgesloten pen) maar ook lastiger te maken.

20210823_205058575.jpg
Misschien mis ik nog steeds je punt hoor, zou best kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Ok, ik heb even een schetsje gemaakt. Situatie I is denk ik zoals het nu is, ik denk dat optie II is wat makkelijker te maken is. Optie III is steviger (opgesloten pen) maar ook lastiger te maken.

Bekijk bijlage 106868
Misschien mis ik nog steeds je punt hoor, zou best kunnen.
Ok, ik heb even een schetsje gemaakt. Situatie I is denk ik zoals het nu is, ik denk dat optie II is wat makkelijker te maken is. Optie III is steviger (opgesloten pen) maar ook lastiger te maken.

Bekijk bijlage 106868
Misschien mis ik nog steeds je punt hoor, zou best kunnen.
Hoi, mooie schets!
Optie 1 is inderdaad wat ik nu hebt gemaakt.
Optie 2 is eigenlijk wel wat ik bedoelde. Lijkt simpel maar soms kom je er gewoon niet op.
Waarschijnlijk omdat ik uit enthousiasme al de pennen gestoken had en ook de gaten.
Daarna de groef maken kan dus haast niet anders dan ik nu heb gedaan.
Optie twee zal ik de volgende keer proberen. Daarbij kan je dus wel uitstekend een combinatieschaaf gebruiken.
Soms begin ik gewoon omdat ik eerst vaak alleen plannen maakte maar geen werkstukken.
Nu is het soms andersom en begin ik gewoon en zie daarna hoe groot de kist wordt bijvoorbeeld.
Ook de verbindingen komen vaak zo tot stand. Deels is dat een gebrek aan scholing en ervaring.
Van de andere kant doe ik die laatste nu op en zorgen jullie voor de scholing.
En van fouten (of het je moeilijk...) maken kan je natuurlijk prima leren

Bedankt voor je moeite en de toffe schets.
Allen bedankt trouwens voor het meedenken.
Ik blijf lekker posten over de voortgang incl fouten en de verbeteringen.

mvg
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.