Eerste vlak-vandiktebank

vuwavuwa

Nieuw lid
3 sep 2019
16
0
Belgie, Genk
Hier is wederom een 13 in een dozijn topic over iemand die tips en raad wil...

Dus, lang verhaal kort: momenteel heb ik geen machines, geen afzuiging, enkel gewoon handgereedschap (Makita, DeWalt). Ik zag een Robland LX31 2dehands voor een prijs van 3200-3600 euro (afhankelijk van de opties) en dacht dat dit wel een mooie instapper is als hobby en later wat als bijberoep er mee te doen.
Maar sprekende met mensen, zeggen ze allemaal: koop alles apart! Zeker omdat mijn werkruimte 7,7m x 3m gaat zijn. Op die manier kan ik alles tegen de muren plaatsen...

Kijkende apart, kom ik mede dankzij het forum hier, vaker uit op Hammer. Enige minpuntje, is dit niet te hoog gegrepen als hobbyist?
Doe ik er goed aan om te beginnen met iets als een Metabo HC260 C (~1200€) of een HBM 200 Vlak en Vandiktebank* (799€)? Of kan ik werkelijk beter direct voor een Hammer A3 26 (~2540€) gaan?

Zaken die me dan doen twijfelen over kwaliteit en prijsverschillen zijn:
- Axminster Trade AT260PT (1450€) => hiervan lees ik dat die gelijkend is op Hammer maar enkele mindere punten heeft
- Axminster Craft AC250PT (975€) => deze machine lijkt dan weer heel hard op de HBM 200

Ik weet dus momenteel even niet wat ik moet doen :( ...

*of één van de andere clones onder andere namen

EDIT:
Is het verstandig om in te stappen met iets als een HBM/Metabo/Axminster om dan later te verkopen met niet extreem veel verlies (25-50%) en dan voor Hammer te gaan?
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het is lastig hier antwoord op te geven. Als beginner weet je niet waar jouw eisen liggen en hoe die meeveranderen er jouw groei als woodworkers. Het is dan gemakkelijk om te zeggen koop het beste, want dan weet je zeker dat het voldoet. Dat is een goede keuze als je een zeer groot budget hebt. Maar dat heeft bijna niemand. Mijn insteek is tweedehands kwaliteitsmachines kopen. Dan loop je vanzelf tegen beperkingen aan (of niet) en dan een goede inschatting maken wat je echt nodig hebt.

Ik zou wel voor losse machines gaan. Die zijn handiger, doordat je geen ombouwtijd hebt, je kunt vervangen wat niet meer voldoet en je kunt jouw ruimte flexibeler indelen.

Je bent welkom om een keer langs gekomen. Ik heb nu een HBM 200 en een Metabo HC260 staan, zodat je die kunt vergelijken. De HBM staat te koop, dus mogelijk is dat een optie voor jou. Ik woon in Maastricht.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Jij bepaalt hoe hoog je de lat legt voor je hobby. Met een Hammer koop je een goede machine. Nauwkeurig, precisie, reproduceerbaarheid zonder al teveel gedoe. Machines, mits goed behandeld en onderhouden behouden ook lange tijd een hoge waarde, dus mocht je er alsnog vanaf willen, dan krijg je er veelal nog een mooie prijs voor terug.

Heb je tijd, ben je bereid wat meer werk te moeten doen om nauwkeurig en reproduceerbaar te werken, dan kunnen machines van HBM, Bernardo, Holzmann, Axminster en alle clonen op dat vlak, je ook prima van dienst zijn. Chinese productie hoeft niet slecht te zijn, hangt vooral af van de controle en eisen van de ' fabrikant' die ze op de markt zet. Daarom zie je tussen dezelfde machines toch nog een prijsverschil (metalen tandwielen ipv kunstof, iets meer gietijzer tov aluminium, etc).

Voor het geld van 1 hammer, heb je dan wel 2 of 3 andere machines. Het ' dwingt' je ook om wat meer na te denken bij de handelingen die je verricht, tenminste , dat vind ik.

Je kunt ook kijken voor 2e hands alternatieven. Elektra Beckum, Inca en Kity zijn mooie machines die op de grens tussen hobby en professioneel zitten. Je betaalt er 2e hands ook nog aardig voor, maar het zijn over het algemeen degelijke machines. Onderdelen zijn veelal nog goed te verkrijgen, dus heb je een versleten lager, dan is dat relatief eenvoudig te vervangen.

Heb je de plek en krachtstroom, dan kun je voor interessante prijzen nog oerdegelijke gietijzeren werkpaarden vinden. Een pompwagen of heftruck is dan wel handig, want dat loopt zo naar 500 kg.
 

vuwavuwa

Nieuw lid
3 sep 2019
16
0
Belgie, Genk
@L.N. bedankt voor je raad. Ligt in lijn met hetgeen ik naartoe wil ondertussen. Mijn plannen om dit als bijberoep te doen zijn ook gepland voor over enkele jaren. Dat is toeval, ik heb je een bericht gedaan op MP over de HBM :) .

@Welp75, ook jij bedankt voor de raad. Ook dit ligt in lijn met wat ik al gelezen heb en met de verwachtingen van de genoemde merken en prijzen. Het bevestigt mijn vermoeden om te beginnen met goedkopere instap modellen.
Kwestie over de oordegelijke gietijzeren werkpaarden: dit heb ik ook gedacht maar zijn zeldzaam te vinden heb ik de indruk. Gelukkig heb ik krachtstroom ter beschikking, maar ik denk dat de 7,7x3,0m werkruimte nogal krap gaat worden.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Welk bericht was dat? Ik heb meerdere berichten gehad, maar weet niet welke van jou is....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Over welk type Robland gaat en welk bouwjaar? Voor meer dan 3000 euro zou het al een recente machine moeten zijn (een witte).
Een werkplaats van 7,5 x 3 is naar mijn mening niet echt groot. Machines tegen de muur zetten is één ding, de werkstukken hanteren een ander. Vergeet niet dat je voor en achter iedere machine minstens de lengte van het werkstuk moet vrij laten. Wil je stukken van 2 meter bewerken, dan heb je meer dan 4 meter ruimte die je moet vrij laten. Een combinatiemachine kan je een plek aan de kant of in een hoek geven, maar als je langere stukken wil bewerken, rijdt je hem naar het midden van de werkplaats.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Ik zou toch nog even kijken bij VDH Utrecht naar de JET vandikte machines alle andere rijst-machines wil je dan niet meer zien.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Wat moet je kopen als je start? Dat is altijd een moeilijke.

Ik heb persoonlijk geredeneerd dat ik begin met simpele machines. De upgrades zijn er door de jaren gekomen door de verdiensten in bijberoep terug te investeren.
Zo ben ikzelf gestart met mobiele machines. Waaronder dan de Dewalt DW733.
Een eerste upgrade was een oude oerdegelijke vlakbank van op tweedehands.

Upgrade na upgrade kom je tot de best mogelijke machines. Binnenkort worden hier 3 Felders geleverd.

Moest ik het moeten overdoen zou ik het weer zo doen. Het werken met iets mindere machines is minder vergevingsgezind.
Hierdoor leer je beter hoe je een machine moet hanteren.

En laat ons eerlijk zijn op de beste machines worden niet altijd de beste werkstukken gemaakt.

Weeg alle opties goed af vooraleer je een beslissing maakt. En vooral kijk niet terug op je beslissing.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat wil je gaan maken, kindermeubels of trappen? Wil je vooral plaat gaan verwerken koop dan een formaatzaag.
Ga ook op zoek naar een onverslijtbaar stalen exemplaar, wel loodzwaar.
Machines tegen de muur plaatsen is in mijn ogen niet praktisch als je grotere werkstukken gaat maken.
Een combi in het midden werkt prima. Je hebt wel omsteltijd, maar dat dwingt je ook tot logisch nadenken over wat eerst te doen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Als je krachtstroom hebt en plannen om er serieus werk van te maken, dan zou ik toch kijken naar een goede tweedehandse onverslijtbare machine. Bij de ideale koop kun je de machine eerst werkend zien en en uitproberen om zo uit te vinden wat werkt en wat niet en of hij voldoet aan je eisen. (minder ideaal is als dit allemaal niet kan, maar dan doe je er verstandig aan je goed in te lezen over de machine). Ik weet niet of dergelijke machines zeldzamer worden, maar bij een investering van plm. € 3K zou ik hoe dan ook de tijd nemen en de markt goed bekijken en in mijn ervaring komt er dan (maar ik richt me meer op noord-Nederland) voldoende voorbij. En wat MaVa zegt is helemaal waar: mooie machines zijn geen garantie voor mooi werk, dus kijk kritisch naar je eigen werk en stel je de vraag hoeveel beter of sneller het zou gaan met een machine (die handmatig versteld moet worden; gietijzeren tafels heeft, een tafelverlenging heeft, digitale uitlezing heeft, een spiraalas heeft of welke andere optie en mogelijkheid dan ook). Succes hiermee,

hans
 

vuwavuwa

Nieuw lid
3 sep 2019
16
0
Belgie, Genk
@L.N.: ik had je bericht nog niet gezien op marktplaats maar het is inmiddels wel duidelijk denk ik ;) .

@mathieu: het gaat over de Robland LX31, wit model inderdaad. In verband met de ruimte in de (voor nu toekomstige) werkplaats, ik heb een grondplannetje gemaakt (zie onderaan deze post).

@peter vh: het kan aan mij liggen maar heb na al het lezen de indruk dat JET een overpriced (iets betere) clone is van HBM etc. ...?

@MaVa: dat is inderdaad de twijfel. Ik ben namelijk nogal iemand die het graag direct goed doet, ipv aanmodderen om dan naderhand toch spijt ervan te hebben. Echter is het ook niet slecht om met minder hanteerbare machines te werken zodat ik kan ervaren wat de beperkingen zijn om zo deze ervaring te gebruiken om over enkele jaren het betere spul te kopen.

@Ronald L.: er is geen gericht werkgebied. Het gaat zijn wat er voorbij komt. Dit gaat van meubels tot grote werken zoals werkbladen voor keukens/tafels tot afwerkingen voor onderdak.

@HoutHans: zijn er specifieke(re) websites waar je zulke machines tegen kan komen?

shop.jpg
De rode vakken zijn steunzuilen in beton, deze werkruimte bevindt zich in de kelder. De hoogte is 210cm.
 
Laatst bewerkt:

stampie

Nieuw lid
19 apr 2017
17
0
Kan je makkelijk de wat grotere machines in je kelder krijgen ? (gewicht, omvang) ..
 

vuwavuwa

Nieuw lid
3 sep 2019
16
0
Belgie, Genk
Dat is mogelijk ja. De kelder was oorspronkelijk voorzien als garage, dus heb een groot gat aan de achterkant van de woning. Enige limitatie is de deur van 81cm op het plan maar dit is maar een OSB wand, die kan tijdelijk verwijderd worden.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Mijn bedenkingen bij het lezen van de post:


Kelder heeft zijn nadelen (plafondhoogte, bereikbaarheid, stofafzuiging / verluchting, daglicht).... Ruimte is aan de kleinere kant (maar heel wat forumleden doen het met nog minder....)....
Halve forum staat vol met dergelijke overwegingen.....

Ik werk ook in een kelder... noodgedwongen... het gaat, het is een hobby.... Het vraagt wat meer planning... Als een beroepsmatige activiteit het ooit verantwoord zal je vanzelf wel verhuizen....

Combinatie versus losse machines: ik zou niet twijfelen en voor combi's gaan. De Robland die je aanhaalt is een machine van een geheel andere klasse dan HBM of electra beckum / metabo...

Is een Hammer overkill voor een hobby? Een Hammer IS een hobbymachine... Als je hem twee keer per jaar gebruikt is het wel een dure aankoop....

Voordeel van de combi's (paar referentiemerken in de relatief betaalbare klasse Robland - Hammer - Rojek - Sicar (bestaat niet meer, onderdelen kan iets moeilijker zijn....)- oudere Felders (nieuwere zijn duur....) - SCM): Een behoorlijk zware en stabiele machine & plaatsbesparing. Nadeel: je moet je werk beter plannen om overdreven tijdsverlies te beperken.

Zinnige opdeling kan zijn een topie-zaag en een vlak-vandikte (is al meermaals aangehaald).

Machines verplaatsen kan, maar daar zie je toch altijd een beetje tegenop.... Ideaal is een opstelling uit te werken waar je het overgrote deel van de bewerkingen kan doen zonder machines te verplaatsen, waarbij een verplaatsing kan voor een bepaalde klus als het nodig is.... Je zaag en je vlak-vandikte moeten ongeveer in het midden van de ruimte staan om de plaats optimaal te benutten... Kleine en grote combimachines nemen in de praktijk bijna evenveel plaats in.... oplegtafels aan de paneelzaagtafel kunnen relatief makkelijk weggenomen worden....

Veel hangt ook af van eventueel verder beschikbare ruimte: kan je elders spullen en hout opslaan? Kan je assemblage van grotere werkstukken ook elders (garage?) doen?

Hier staat een paneelzaag-topie met loopwagen van 2.80m in een ruimte die ongeveer even groot is. Ben er heel gelukkig mee....

Ik zou niet twijfelen en de HBM toestanden links laten liggen. Kijk uit voor één of een opgesplitste combi op de tweedehandsmarkt: risico als het niet bevalt is in de regel zéér klein, want je verkoopt hem ongeveer voor de prijs die je er zelf aan geeft.

Eventueel een toch niet zo onbelangrijke overweging als je voor een duurdere combi gaat: ik zou eerder de voorkeur geven aan een machine met een loopwagen zoals bij een paneelzaag (de loopwagen komt tot tegen het zaagblad). De nieuwere reeksen hebben dit. De NLX ook. De LX 31 niet. De vlak-vandikte van de LX 31 is uiteraard even goed bij een LX 31. Maar de zaag is toch het gereedschap dat je het allermeest gaat gebruiken....

Je bent van Genk... In Belgisch Limburg komen regelmatig tweedehands robland & rojek machines voorbij (nieuw, en soms ook 2dehands bij Bimac in Stokrooie). In Geetbets is er iemand die in tweedehands machines doet, is aktief op 2dehands.be. Heb er zelf geen ervaring mee, maar heb er hier op het forum en op sociale media al een paar goede ervaringen van gelezen)

Voor de prijs die je opgeeft voor die LX31 staat er voor de moment een mooiere op 2dehands (ken de verkoper niet, maar ziet er héél goed uit voor de prijs): https://www.2dehands.be/a/doe-het-z...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr (goede loopwagen, voorritser, tersa-as) (krijg je minstens voor terug wat je ervoor geeft als hij niet bevalt)

Alternatief, maar prijs is minder interessant: https://www.2dehands.be/a/doe-het-z...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Robland heeft een goede prijs-kwaliteitverhouding. Ze mogen gerust naast een Hammer staan.... Hammer heeft een mooiere website en is beter in online marketing. Je kan bij Hammer de top-as ook schuinstellen, maar dat is nu ook weer niet zo heel erg belangrijk.... Onderdelen voor de robland zijn vlot verkrijgbaar... Heb zelf goede ervaringen met de technische dienst van BIMAC in Hasselt (is wel een paar jaar geleden, maar ze hielpen me altijd goed verder met fatsoenlijk advies bij het zelf uitvoeren van onderhoud / herstellingen....). De nieuwe verdeler van Hammer in België en bijhorende ervaringen vind je elders op het forum :rolleyes:....

Zowel de Robland (toch de hier aangehaalde modellen) als de Hammer zijn serieuze hobbymachines (of eventueel semi-professioneel, kleinschalige zelfstandige activiteit, starter....). De Elecra-Beckum en HBM toestanden kunnen de vergelijking op geen enkele manier doorstaan.... Echt goedkoop is het niet... Maar maak in je leven een keuken of twee en je hele installatie is ruimschoots terugbetaald (nadat je eerst voldoende leerschool hebt doorlopen....:rolleyes:).

Losse machines zijn interessanter op vlak van ombouwtijd.... Maar het is een utopie om in jouw ruimte in losse machines van goede kwaliteit een klassieke schrijnwerkerij onder te brengen. Opsplitsing van de vlak vandikte kan misschien net lukken, maar dat is echt wel het maximum.... Een zaag tegen een muur is een ramp voor 'algemeen gebruik', is enkel goed als je alleen moet schulpen.... Die moet ongeveer in het midden staan.... Tegen een muur is trouwens héél relatief... De ruimte is maar 3.90 breed.... Een vlak-vandikte tegen een muur lukt niet, want je hebt ruimte nodig om ze open te klappen.... (bij de nieuwe modellen wel iets minder dan vroeger, maar toch....). De afzuiger komt ook al ergens tegen de muur of in een hoek.... Machines constant moeten verplaatsen kost meer tijd dan de ombouwtijd bij een combi op voorwaarde dat je je werk goed plant... (als je het niet goed plant ga je bij losse machines die je eerst naar het midden moet trekken volgens mij nog veel harder vloeken dan bij een combi...)
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik zou zeker eens langsgaan bij Bimac(Eric zaakvoerder)zal je zeker verder helpen met je keuze en helpen met het meedenken.(zeer goede service!!)
 

tuoh

Oud hout
Kan uit ervaring meegeven dat een Robland met wielenset vlot verrijdbaar en manoeuvreerbaar is. Hebben er zo eentje staan in de schepenloods van Tolerant. Die staat regelmatig op een andere plaats, op een vlakke vloer klaart één man makkelijk de klus. Het gaat hier dan over verplaatsingen van 20m of meer.
Voor kleinere ruimtes is een combi (met wielenset) DE aangewezen machine, compact, positie ten allen tijde aan te passen aan de werksituatie (lange of korte werkstukken) etc.
Als het nodig is kan ik zelfs mijn grote Felder makkelijk verplaatsen met een palletwagen, en die is een stuk zwaarder dan een Robland.

De grotere combi's (te beginnen met Robland en consorten) zijn qua prestatie's niet te vergelijken met die Chinese zooi, de prestaties leunen zeer dicht aan met wat de grote prof. machines afleveren.
En inderdaad, bij het werken met een combi ben je best geen "warhoofd" anders blijf je omstellen van de ene naar de andere functie.
Maar georganiseerd werken moet bij elke handeling een must zijn, niet enkel achter de combi. Gaat je op termijn veel "verloren" tijd sparen bij het klussen.

Zelf heb ik thuis altijd met al met combi's gewerkt, een complete machinewerkplaats op 1m2, daar kan niks anders tegenop in kleine(ere) ruimtes.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er moeite heb met de adviezen hier. Iemand vraagt om advies voor zijn nieuwe HOBBY, wat mogelijk later een bijberoep KAN worden. Hij heeft weinig ervaring en weet niet wat hij wilt. En dan gaan wij hem machines van duizenden Euro's per stuk aanraden. We moeten er ook rekening mee houden dat je met die machines er niet bent. Een goede vandiktebank is fijn, maar voor de afwerking heb je nog een goede schuurmachine nodig. En om die goed te laten werken ook een stofzuiger. Dan heb je nog veel handgereedschap, kolomboor, boormachines, aftekenmateriaal, meetgereedschap en nog veel meer. Als je dat allemaal optelt komt je boven de €10.000 uit. Is dat het advies wat we een beginnende Woodworker met ambitie willen geven? Vuwavuwa heeft blijkbaar middelen als hij meer dan €3000 voor een zaagmachine kan/wil uitgeven en dan nog >€1000 voor een vlakvandiktebank. Maar dan nog wil ik hem geen advies geven dat verkeerd is. Inhoudelijk kloppen de adviezen, maar ik betwijfel of ze passend zijn bij deze situatie.

Natuurlijk is het gemakkelijker om met een machine van €2500 een goed resultaat te behalen dan met een machine van €1000. Maar het ligt toch vooral aan de skills van degene die de machine bedient wat het resultaat is. Daarnaast blijf ik er bij dat Vuwavuwa nog niet weet wat hij wilt, waardoor we geen goed advies kunnen geven (en misschien daardoor bij de duurdere machines uitkomen). Gaat hij met plaatmateriaal werken, dan is een zeer grote roltafel een meerwaarde. Maar wil hij met massief hout gaan werken weer wat minder. Terwijl die grote machine met de zeer grote roltafel wel een stuk duurder is en veel meer ruimte inneemt. Met de relatief beperkte ruimte is een kleinere roltafel misschien wel beter. Hetzelfde voor de vandikte bank. Is 26 cm breed genoeg, of heb je 31 of zelfs 41 cm nodig? Of gaat hij snijplanken maken van kops hout of tafelbladen, waardoor een flinke vandikteschuurmachine handiger is? Een grote vandikteschuurmachine neemt ook weer veel ruimte in en is weer prijzig. Wat betekent dat er ergens anders waarschijnlijk concessie worden gedaan. En dan ga ik er nog steeds uit dat hij er zijn bijberoep van wil maken. Mocht dat niet doorgaan, dan zou hij zich moeten afvragen of hij zoveel geld in zijn hobby wil (of kan) steken.

Nog een reden om met kleinere of goedkopere machines te werken. Hij wil er op termijn zijn bijberoep van maken. Als hij de machines op dat moment koopt, dan kan hij ze opgeven bij zijn inkomstenbelasting en de machines fiscaal afschrijven. Dat maakt de machines op dat moment goedkoper dan ze nu aanschaffen. Dat geldt ook voor 2ehands machines.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er moeite heb met de adviezen hier. Iemand vraagt om advies voor zijn nieuwe HOBBY, wat mogelijk later een bijberoep KAN worden. Hij heeft weinig ervaring en weet niet wat hij wilt. En dan gaan wij hem machines van duizenden Euro's per stuk aanraden. We moeten er ook rekening mee houden dat je met die machines er niet bent. Een goede vandiktebank is fijn, maar voor de afwerking heb je nog een goede schuurmachine nodig. En om die goed te laten werken ook een stofzuiger. Dan heb je nog veel handgereedschap, kolomboor, boormachines, aftekenmateriaal, meetgereedschap en nog veel meer. Als je dat allemaal optelt komt je boven de €10.000 uit. Is dat het advies wat we een beginnende Woodworker met ambitie willen geven? Vuwavuwa heeft blijkbaar middelen als hij meer dan €3000 voor een zaagmachine kan/wil uitgeven en dan nog >€1000 voor een vlakvandiktebank. Maar dan nog wil ik hem geen advies geven dat verkeerd is. Inhoudelijk kloppen de adviezen, maar ik betwijfel of ze passend zijn bij deze situatie.


Afgaande op de openingspost waar wordt gepeild naar het verschil tussen chinese machines in een goedkope prijsklasse of een tweedehands combi in de prijsklasse 3000 - 3500, is dit inderdaad het advies dat ik wil geven. Die 3000 - 3500 is een zéér klein risico: je krijgt ze ongeveer integraal terug als de machine je niet bevalt en je ze opnieuw verkoopt. (Zeker in het geval je er zoeen kan scoren als getoond in het voorbeeld!!). En je hebt een zeer goede machine.
De chinese aangelegenheid kan niet in de schaduw staan van een dergelijke machine, en is ongeveer de helft in waarde gedaald vanaf het ogenblik dat je ze voor het eerst gebruikt.

De volledige rekening & planning moet de vraagsteller uiteraard zelf bepalen.... Maar de openingspost vraagt toch duidelijk naar het verschil tussen beide soorten machines en naar het verschil tussen apart vs combi in de opgegeven ruimte ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.