Eerste project: Wat heb ik nodig?

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Hallo Rob,

Je verwoord goed waarom ik deze keuze ook gemaakt heb. Je kan prima uit de voeten met handgereedschap en je leert een hoop over het materiaal en jezelf. Je kan snel en effectief een plaat met een zaagtafel zagen maar wat leer je daar nu van?

Wel leuk om de nostalgische verhalen te lezen. Het blijft jammer dat ze de LTS hebben afgeschaft.

Wat ook erg jammer is dat je het word afgeraden een vakschool te kiezen of iets dergelijks als je het erg goed doet op de basisschool. Het word toch snel beschouwd als ''minder'' al kan je flink verdienen op een leukere(gezondere) manier als je hersens en handigheid kan combineren.
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik ben begonnen met het idee dat handgereedschap waardeloos was (was ook waaienbomengereedschap), wilde in eerste instantie vooral meer machines hebben. Uiteindelijk wel het een en ander gekocht zoals een invalzaag, frees, decoupeer, boormachine, schuurmachine. Heb sowieso geen plek voor stationaire machines. Ben nu helemaal om naar handmatig, doe ook bijna alles met de hand. Frees al heel lang niet meer aangeraakt, decoupeerzaag en invalzaag vind ik nog wel eens handig om dingen op maat te maken, daarna schaaf ik het precies pas. Boormachine en schuurmachine vooral voor andere klussen, niet zozeer meer voor houtbewerking. Boren met de hand gaat net zo snel.

Ik kan je een Japanse zaag aanraden, dat werkt echt super. Met een Ryoba kom je al een heel eind, kan je zowel mee afkorten als schulpen en is goed betaalbaar te vinden. Met die westerse zagen kon ik nooit zo goed overweg, met die Japanner kon ik heel spoedig haaks zagen. Heb nu ook wel twee antieke schulpzagen gekocht, zelf geslepen en dat werkt prima. Afkorten doe ik nog altijd met een Japanner, iets anders wil ik niet meer.
Vergeet ook niet om te investeren in slijp- en wetstenen. Als je toch zo op de ouderwetse tour gaat kan ik je van harte een washita oliesteen aanbevelen, te koop bij Ducotools. Had eerst een watersteen maar dit is zoveel makkelijker, schoner en fijner. Voor het slijpen dan nog een of twee diamantplaten erbij en je bent al een heel eind.
Verder een beetje het gebruikelijke zoals een kruishout, winkelhaak, duimstok, markeermes, setje beitels (Narex schijnt goed en betaalbaar te zijn), goede handschaaf (zou beginnen met een no.5, naar mijn mening meest veelzijdig als eerste schaaf). Ik zal vast nog wel het een en ander vergeten zijn.

Wat ik persoonlijk wel interessant vind is dat je geen lijm, spijkers en overige metalen delen wil gebruiken maar wel schuurpapier :confused: Vijlen lijken mij ook niet echt nodig, een spookschaaf al helemaal niet. Als je echt zo puur wil werken kan je prima beenderlijm gebruiken, wordt al eeuwen gebruikt. Heeft ook als voordeel dat het weer los kan zonder schade indien nodig. In plaats van schuren zou je ook een schraapstaal of schraapschaaf kunnen gebruiken.

Dit lijkt mij niet echt een heel handig project om mee te beginnen, ik zou eerder beginnen met een krukje of iets groters waarbij je rustig kan oefenen met schaven, verbindingen maken etc. Dit is allemaal vrij minuscuul.

Succes!
 
Laatst bewerkt:

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Wat ik op het boodschappenlijstje van Aeschere geloof ik nog niet heb gezien is een boor. En naast een gewone handboor komt ook een booromslag soms goed van pas. In mijn boren gebruik ik geen 'gewone' boortjes (ik bedoel hiermee de metaalboortjes), maar uitsluitend houtboren. Een houtboor snijdt namelijk veel beter als je in hout boort. Voor het boren van grotere gaten (>30mm: bv. vogelhuisje:) ben je met een booromslag overigens beresterk.
 
Laatst bewerkt:

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Wat ik op het boodschappenlijstje van Aeschere geloof ik nog niet heb gezien is een boor. En naast een gewone handboor komt ook een booromslag soms goed van pas. In mijn boren gebruik ik geen 'gewone' boortjes (ik bedoel hiermee de metaalboortjes), maar uitsluitend houtboren. Een houtboor snijdt namelijk veel beter als je in hout boort. Voor het boren van grotere gaten (>30mm: bv. vogelhuisje:) ben je met een booromslag overigens beresterk.

zijn er bepaalde merken / modellen als voorkeur voor de handboor/booromslag/boortjes? Want ik heb er ook nog geen!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Wat ook erg jammer is dat je het word afgeraden een vakschool te kiezen of iets dergelijks als je het erg goed doet op de basisschool. Het word toch snel beschouwd als ''minder'' al kan je flink verdienen op een leukere(gezondere) manier als je hersens en handigheid kan combineren.

Eensch!
Al moet ik zeggen dat het financiele plaatje geen drijfveer hoeft te zijn...
Gelukkig worden van wat je doet is mijn inziens nog veel belangrijker!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Sommigen zeggen dat zonder metalen scharnieren werken vrijwel niet te doen is maar kijk dan nogmaals bij de Japanners/Chinezen.
Die hadden in sommige streken woningen op palen vanwege de grote verschillen in waterstand.
Je berijpt dat ze daar geen metaal konden gebruiken.
Dat is (niet de enigste) een reden waarom hun meer en ingewikkelder houtverbindingen kenden dan wij hier in het westen.
Ik kan je wel zeggen dat deze technieken zelfs voor gevorderde meubelmakers een uitdaging zijn dus misschien is het in het begin toch ook wel goed om lijm en scharnieren te gebruiken en langzamerhand je vaardigheid op te krikken.
Het geeft tenslotte toch ook voldoening als je een wat simpeler kistje maakt in het begin maar wat wel netjes gelukt is.
Als je investeert in van die mooie scharnieren die je bij speciaalzaken koopt en dus niet de keukenscharnieren van Gamma dan staat dat prachtig vind ik.
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
zijn er bepaalde merken / modellen als voorkeur voor de handboor/booromslag/boortjes? Want ik heb er ook nog geen!

Het merk booromslag was 'Flott', uit Duitsland (rode handvat). Maar Stanley was ook goed. Beiden heb ik. Stanley heeft plactic handvatten.
Wat ook belangrijk is het aantal bekken. Met 4-beks zit de boor beter vast dan met 2-beks.
Verder is een zg. 'ratel' van belang. Daarmee kun je stukjes draaien en weer 'terug ratelen' en opnieuw weer verder draaien. Belangrijk als je geen volledige slag kunt maken.

Irwin houtboren waren zeer goed. Volgens mij is/was Famag ook een goed merk. Soms ligt er nog een doos bij een goede gereedschapszaak.
Een verzinkboor in de booromslag vind ik ook handig en... een schroevendraaier bit. Je kunt namelijk met een booromslag vrij veel kracht zetten (kracht x arm). Zo kon je oude schroeven nog wel eens los krijgen.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Wat ook erg jammer is dat je het word afgeraden een vakschool te kiezen of iets dergelijks als je het erg goed doet op de basisschool. Het word toch snel beschouwd als ''minder'' al kan je flink verdienen op een leukere(gezondere) manier als je hersens en handigheid kan combineren.

Ja maar dat speelde ook al in 1970 toen ik op de LTS zat. Als je niets kon, kon je altijd nog naar de LTS was toen ook al het credo. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Het merk booromslag was 'Flott', uit Duitsland (rode handvat). Maar Stanley was ook goed. Beiden heb ik. Stanley heeft plactic handvatten.
Wat ook belangrijk is het aantal bekken. Met 4-beks zit de boor beter vast dan met 2-beks.
Verder is een zg. 'ratel' van belang. Daarmee kun je stukjes draaien en weer 'terug ratelen' en opnieuw weer verder draaien. Belangrijk als je geen volledige slag kunt maken.

Irwin houtboren waren zeer goed. Volgens mij is/was Famag ook een goed merk. Soms ligt er nog een doos bij een goede gereedschapszaak.
Een verzinkboor in de booromslag vind ik ook handig en... een schroevendraaier bit. Je kunt namelijk met een booromslag vrij veel kracht zetten (kracht x arm). Zo kon je oude schroeven nog wel eens los krijgen.
Dankje voor de uitgebreide uitleg ! Gister al mijn spullen binnen gekregen inclusief axminister huismerk booromslag en houtboren. Die ga ik eerst goed proberen.
Echter even op een laag pitje, want gister is ons 2e zoontje Lux geboren, eerst daar van genieten :)
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Allereerst gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding!

Ik heb het idee dat er toch enigszins voorbij wordt gegaan aan de vaardigheid die je moet hebben om met handgereedschap om te gaan. Ik ben zelf hobbymatig bezig en heb wat projectjes gedaan. Vlakken en haaks maken op een vlakbank kon in een ochtend, al ging dag 2 beter.. Schaven met een no. 4 gaat na 4 dagen zacht hout schaven zo zo.. Planken afkorten met een handzaag gaat nu vrijwel recht maar niet zo recht als met de afkortzaag.

De mensen die enthousiast reageren begrijp ik volkomen, als je het kunt, zal handmatig meer voldoening geven, maar de LTS kon je ook niet in een maand doorlopen om vervolgens een klein kistje te maken zonder lijm...
 

WR1944

Oud hout
@Wim56, Ik was nogal opstandig op de Lagere School halverwege de jaren 50. Tijdens m'n laatste schooljaar werd ik getest om te zien wat ik na de Lagere School kon doen aan vervolgstudie. Het advies was LTS maar zelfs bij die opleiding had men nog enige reserves. De LTS fijnbankwerken werd met goed gevolg doorlopen evenals UTS vliegtuigbouw. Na m'n dienstperiode werd het HTS werktuigbouw. Met 26 vond ik het nu eindelijk tijd worden om te gaan werken alhoewel ik toegang tot TH Delft kreeg aangeboden. M'n vooropleiding heeft me op praktisch gebied een voorsprong gegeven op de HTS en zowel in m'n werk als zeker nu op hobby-gebied heb ik altijd veel profijt gehad van het gehele opleidingstraject.
Dat vanaf de 70er jaren praktische opleidingen met de nek werden aangekeken is een verkeerde houding waar we zowel in Europa als in de USA nog dagelijks de wrange vruchten van plukken. Er is een hele generatie handwerklieden verdwenen en die lacune wordt gedeeltelijk opgevuld door Oost-Europese respectievelijk Zuid-Amerikaanse klusjesmannen.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
dankjewel voor de feliciaties. Dan ligt je vrouw en kind in goede gezondheid nog een dagje in het ziekenhuis, ligt je oudste zoon lekker in bed en mag je onder genot van een biertje deze spullen uit de doosjes halen.

Ja dan krijg je wel zin om aan de slag te gaan. Als is voor mijn gevoel nog lastig wat eerst, in ieder geval een plankje om de diamant platen op kwijt te kunnen en dan een paar paul sellers projecten en dan hopelijk wat leuk houten speelgoed!

En ik snap de reactie hierboven dat handgereedschap moeilijk is (vind ik ook) maar het is alleen voor de hobby en het kost geen bergen aan plaats/snoeren/afzuiging etc
Al kan ik me met bv een houten hobbelpaard voorstellen dat het lekker is om electrisch te zagen, al boeit het ook weer niet om handmatig te doen bij 1 exemplaar!
 

Bijlagen

  • IMG_1606.jpg
    IMG_1606.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 165

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Ziet er goed uit! En gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding!
waar ben je wezen shoppen? Zie het leukere handgereedachap liggen ����
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Axminister en finetools.de via DPD en UPS binnen 2dafen binnen dus nauwelijks verschil met NL webshops!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.