Ik ben begonnen met het idee dat handgereedschap waardeloos was (was ook waaienbomengereedschap), wilde in eerste instantie vooral meer machines hebben. Uiteindelijk wel het een en ander gekocht zoals een invalzaag, frees, decoupeer, boormachine, schuurmachine. Heb sowieso geen plek voor stationaire machines. Ben nu helemaal om naar handmatig, doe ook bijna alles met de hand. Frees al heel lang niet meer aangeraakt, decoupeerzaag en invalzaag vind ik nog wel eens handig om dingen op maat te maken, daarna schaaf ik het precies pas. Boormachine en schuurmachine vooral voor andere klussen, niet zozeer meer voor houtbewerking. Boren met de hand gaat net zo snel.
Ik kan je een Japanse zaag aanraden, dat werkt echt super. Met een Ryoba kom je al een heel eind, kan je zowel mee afkorten als schulpen en is goed betaalbaar te vinden. Met die westerse zagen kon ik nooit zo goed overweg, met die Japanner kon ik heel spoedig haaks zagen. Heb nu ook wel twee antieke schulpzagen gekocht, zelf geslepen en dat werkt prima. Afkorten doe ik nog altijd met een Japanner, iets anders wil ik niet meer.
Vergeet ook niet om te investeren in slijp- en wetstenen. Als je toch zo op de ouderwetse tour gaat kan ik je van harte een washita oliesteen aanbevelen, te koop bij Ducotools. Had eerst een watersteen maar dit is zoveel makkelijker, schoner en fijner. Voor het slijpen dan nog een of twee diamantplaten erbij en je bent al een heel eind.
Verder een beetje het gebruikelijke zoals een kruishout, winkelhaak, duimstok, markeermes, setje beitels (Narex schijnt goed en betaalbaar te zijn), goede handschaaf (zou beginnen met een no.5, naar mijn mening meest veelzijdig als eerste schaaf). Ik zal vast nog wel het een en ander vergeten zijn.
Wat ik persoonlijk wel interessant vind is dat je geen lijm, spijkers en overige metalen delen wil gebruiken maar wel schuurpapier

Vijlen lijken mij ook niet echt nodig, een spookschaaf al helemaal niet. Als je echt zo puur wil werken kan je prima beenderlijm gebruiken, wordt al eeuwen gebruikt. Heeft ook als voordeel dat het weer los kan zonder schade indien nodig. In plaats van schuren zou je ook een schraapstaal of schraapschaaf kunnen gebruiken.
Dit lijkt mij niet echt een heel handig project om mee te beginnen, ik zou eerder beginnen met een krukje of iets groters waarbij je rustig kan oefenen met schaven, verbindingen maken etc. Dit is allemaal vrij minuscuul.
Succes!