Eerste project -> eigenbouw zaagtafel

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik heb nagenoeg alle filmpjes wel gezien van hem en andere en ze gebruiken het mes 95%+ van de tijd met een slede niet.
Desalnietemin, mocht het zo uitkomen met de slede die ik ga maken het mogenlijk is om het mes te laten zitten kan dat altijd natuurlijk.
Dit project pak ik volgende week weer op.
Nu eerst me Kapex uitproberen cq opzetten en uitlijnen.
En zaterdag komen de stratenmakers voor de achtertuin.
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat ik zondag aardig gaar ben ;)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Bij gebruik van de slede lijkt het me minder belangrijk of er een spouwmes wordt gebruikt.
Immers de slede gebruik je meestal voor afkortwerk en dan loop je weinig risico dat de zaagsnede dichttrekt, zodat het werkstuk gaat klemmen.
Op een afkortzaag zit ook geen spouwmes.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Het gevaar van kickback treedt op als de zaagsnede voorbij de zaagas komt, en het wordt sterk vergroot als de zaagsnede bij de tanden van het blad komt aan de "niet zagende" achterzijde van het zaagblad.

Het grote verschil tussen een tafelzaag en een afkortzaag mbt kickbacken het daarbij horende wegschieten van je werkstuk is de draairichting van het zaagblad tov het werkstuk. Als bij een afkortzaag het werkstuk verplaatst of de zaagsnede dichttrekt, waardoor de zaag in het werkstuk grijpt, wordt het werkstuk van je af gedrukt (tegen de fence) en naar beneden (tegen de bedplaat) Hierdoor is een spouwmes bij een afkortzaag overbodig.
Als dit bij een tafelzaag gebeurt wordt het werkstuk omhoog en naar je toe bewogen. De begeging naar je toe zal beperkt worden door de voorzijde van de slede, maar als de achterkant van je werkstuk omhoog wordt getild door de zaag is het maar de vraag of je niet alsnog een stuk hout in je gezicht geslingerd krijgt. Zeker als je bijna de volledige zaagsnede gemaakt hebt kan de kracht van een kickback het laatste stukje te zagen hout doen breken, en kan het door het zaagblad worden opgepakt en weggeslingerd. Dit is met name een risico bij het zagen van bredere balken/planken. Bij smalle latjes ben je al door je werkstuk heen voor je de achterkant van het zaagblad bereikt.

Ook met een slede heeft een spouwmes dus wel degelijk nut.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Het probleem in deze bij een afkortzaag is, dat niet het hout, maar de hele zaag terugkomt als het blad gaat klemmen.


Het gevaar van kickback treedt op als de zaagsnede voorbij de zaagas komt, en het wordt sterk vergroot als de zaagsnede bij de tanden van het blad komt aan de "niet zagende" achterzijde van het zaagblad.

Het grote verschil tussen een tafelzaag en een afkortzaag mbt kickbacken het daarbij horende wegschieten van je werkstuk is de draairichting van het zaagblad tov het werkstuk. Als bij een afkortzaag het werkstuk verplaatst of de zaagsnede dichttrekt, waardoor de zaag in het werkstuk grijpt, wordt het werkstuk van je af gedrukt (tegen de fence) en naar beneden (tegen de bedplaat) Hierdoor is een spouwmes bij een afkortzaag overbodig.
Als dit bij een tafelzaag gebeurt wordt het werkstuk omhoog en naar je toe bewogen. De begeging naar je toe zal beperkt worden door de voorzijde van de slede, maar als de achterkant van je werkstuk omhoog wordt getild door de zaag is het maar de vraag of je niet alsnog een stuk hout in je gezicht geslingerd krijgt. Zeker als je bijna de volledige zaagsnede gemaakt hebt kan de kracht van een kickback het laatste stukje te zagen hout doen breken, en kan het door het zaagblad worden opgepakt en weggeslingerd. Dit is met name een risico bij het zagen van bredere balken/planken. Bij smalle latjes ben je al door je werkstuk heen voor je de achterkant van het zaagblad bereikt.

Ook met een slede heeft een spouwmes dus wel degelijk nut.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Volgens mij is het ontbreken van een spouwmes een stukje amerikaanse eigenwijsheid. De discussie of het spouwmes er op moet zitten bij gebruik van de afkortsled (het terugschieten van het hout word beperkt door de opstaande rand) vind ik zinloos. ze weten altijd wat ze doen tot het mis gaat. Hij moet er gewoon op. Nog even over de echte profs in amerika (de grotere werkplaatsen) gebruiken vaak europese machines. Waarom: veiliger en nauwkeuriger. segment altendorff en hoger.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik denk dat we over e.e.a. heel kort kunnen zijn.
Als het mogelijk is om beveiligingen te gebruiken, moet je dit zeker niet nalaten.
Beveiligingen verwijderen is nooit slim (lijkt soms wel makkelijker:eek:)
Wil je echt veilig en zonder risico werken, dan de machine niet gebruiken:p.

Volgens mij is het ontbreken van een spouwmes een stukje amerikaanse eigenwijsheid. De discussie of het spouwmes er op moet zitten bij gebruik van de afkortsled (het terugschieten van het hout word beperkt door de opstaande rand) vind ik zinloos. ze weten altijd wat ze doen tot het mis gaat. Hij moet er gewoon op. Nog even over de echte profs in amerika (de grotere werkplaatsen) gebruiken vaak europese machines. Waarom: veiliger en nauwkeuriger. segment altendorff en hoger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.