Een XXXXXXXL leunspaan :-)

tuoh

Oud hout
Zo tussen de soep en patatten door mijn kopdraaibank wat aangepast deze week, dit alles in functie van een komende klus. Moet namelijk een paar tafelbladen van 900mm diameter en een dikte van 80mm niet alleen op de kop profileren, ook de bovenkant moet onder handen genomen worden. Het hele oppervlak moet concaaf uitgedraaid worden met als diepste punt 18mm, enkel op de rand blijft een vlak stukje staan van 10mm. De vorm is redelijk kritisch, ga dus constant moeten controleren met een mal.
Om nu niet constant de leunspaan te moeten verzetten heb ik maar meteen een groter exemplaar ineen geknutseld.

De leunspaan heb ik gemaakt uit Ipé voor de slijtvastheid, het stuk Padouk geeft dan weer zijdelingse stijfheid, samen vormt het een werkbaar geheel:p Eén staander had ik al, die gebruik ik al jaren voor draaiwerk zonder bed, de tweede staander is een tijdelijk gemodificeerde rolbok. Omdat deze laatste te licht van gewicht is om stabiel te blijven staan kreeg ie een eveneens tijdelijke schoor aangemeten, deze kan ik vastklemmen op de werkbank, dat geef teen uiterst stijf geheel.
Klaar voor de komende klus dus.

En nog wat prentjes van het geheel.

Minimaal toerental is nu 260tr/min geworden.
IMG_0139.jpg

IMG_0144.jpg

IMG_0137.jpg
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
ha gaaf om te zien! 900mm is nogal wat!
ooit heb ik voor iemand een plak kops beuken van 1000 gevlakt op de draaibank. Het is me uiteindelijk gelukt, maar in the begin was het bijna onbegonnen werk.

IMG_9955.jpg

zou tof zijn om wat foto's van het draaiproces te zien.
gr
Rik
 

tuoh

Oud hout
Grote stukken op de (kop)draaibank, 620mm diameter, 470mm hoog. Gewicht ongeveer 30kg per deel voor de zuilen (incl. tijdelijke bodemplaten)
De bladen van 80mm dik en 900mm diameter laten de weegschaal een stukje verder uitslaan:p
Machine en houten leunspaan geven geen krimp, maar even belangrijk, ook geen trillingen:D
De combinatie van Ipé en Padoek voor de leunspaan werkt boven verwachting goed, die moet niet onderdoen voor een gietijzeren exemplaar. De beitel glijd er lekker overeen zonder de minste hapering (en zonder één deukje achter te laten)

Wat foto's van de klus bij de aanvang, rustig werken is de boodschap.
IMG_0151.jpg

De rest nog wachtend op hun beurt.
IMG_0155.jpg
 
P

Pel

Guest
André, ik ga het weer met grote belangstelling volgen.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Ben in dit project gerold als "redder in nood" voor een bedrijf dat te kampen had met "A": een zeer strakke deadline, "B": een haperende CNC waarbij de 5e as elke dienst weigerde:mad: Heb die klussen dan uitgevoerd op de kopdraaibank, hierbij bleek dat deze "ouderwetse" machine een stuk sneller was dan de CNC. Het gevolg laat zich raden, inderdaad, draaien maar, waarbij de onderdelen alsmaar groter worden:rolleyes:
Maar hier trek ik wel de streep, het moet wel nog verhandelbaar blijven ook.
Ik ben in deze dus slechts een tussenstap op weg naar het eindresultaat, krijg een "halffabrikaat" thuis geleverd en na een paar dagen zend ik een "driekwart fabrikaat" terug naar afzender. Het eindresultaat zie ik dus niet, maar kan er mij wel iets bij voorstellen;)

En nog wat sfeerbeelden:p

De voet, oftewel de cilinders klaar.
Raar zicht toch wel, het werkstuk is bijna groter dan de machine:p
De groef aan de binnenzijde gaat dienen om het blad met wervels te kunnen vastzetten, zo blijft het werken van het hout altijd mogelijk.
IMG_0158.jpg

Na wat hef en tilwerk, het ding op zijn plaats.
IMG_0160.jpg


Wat Spax schroeven (6x60) later.
IMG_0161.jpg

Een mooie randje eraan.
IMG_0164.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik dacht eerst dat de zuilen nog een ander project was, maar die horen dus samen met de schijven.
Het zal een mooi eind resultaat worden want zo te zien is het eik van de beste kwaliteit.
Wat me eigenlijk verwonderd is dat het geheel van werkstuk en draaibank stabiel blijft. De draaibank lijkt me niet zo heel erg zwaar terwijl de cilinder toch behoorlijk ver over steekt.
Mooi dat handwerk het (weer) wint van geavanceerde machines!
 

tuoh

Oud hout
Als het eigen gewicht van de machine te licht is zoals hier helpt de vloerplaat wel mee om de boel stabiel te houden. Een paar serieuze pluggen (10x160) met bijpassende schroeven zorgen voor de noodzakelijke koppeling, het eindresultaat is een heel zwaar en stabiel geheel;)
Het uitgangsmateriaal is inderdaad top, frans eiken, foutvrij.
Eens klaar steekt het geheel de grote plas over naar het land van D. Trump en konsoorten:p
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Gewicht ongeveer 30kg per deel voor de zuilen (incl. tijdelijke bodemplaten)

Bekijk bijlage 50865

De rest nog wachtend op hun beurt.

Hallo Tuoh,

weer een boeiend verslag van een niet alledaags houtdraaiwerk. Je blijft ons verbazen.

Hoe heb je die zuil nou juist bevestigd? en die tijdelijke bodem aan de cilinder.

Ik zou gedacht hebben dat er op zo'n kopdraaibank , bij het draaien van grote diameters , er een heel grote metalen opspanplaat op gemonteerd zou worden, niet nodig blijkbaar?

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

tuoh

Oud hout
Bij de eerste gesprekken over deze (mogelijke) klus heb ik aangegeven dat er voor het opnemen van de zuilen op de draaibank een stevig bevestigingspunt nodig was in de vorm van een soortement (tijdelijke) bodem. Omdat de zuil opgebouwd werd als een 16 hoek was het makkelijk om hier al bij het verlijmen een multiplexplaat in de juiste vorm mee in op te nemen, zo is dus ook gebeurt. Deze plaat zit ertussen gelijmd en 8 van de 16 zijden kregen ook een lamello ingefreesd.
Na droging is er aan de buitenzijde een tweede multiplexplaat tegen geschroefd zodat de bodemdikte nu 36mm geworden is. Na de draaiklus word de buitenste plaat terug los geschroefd en de inliggende word er afgezaagd, dit kan omdat de zuilen nu nog 25mm hoger zijn dan uiteindelijk nodig;)
De meeneemplaat, een degelijk exemplaar van Hapfo, heb ik voor deze klus vergroot met een berkenmultiplex van 450mm diameter. Beide schijven zijn gekoppeld met 4 draadbouten van M6 (8.8) die juist passen in gaten van de gietijzeren plaat. Zoals de foto's uitwijzen voldoet de constructie aan alle gestelde eisen:p Als het met hout kan doe ik het met hout hé.
 

tuoh

Oud hout
Omdat de eerste twee zo goed ogen is deze week nog een derde tafel gedraaid voor dezelfde eigenaar (US) Die kan blijkbaar niet genoeg krijgen van tafels met een hol blad:p
Bij het draaien van de voet ben ik vergeten foto's maken, maar die is identiek aan het hierboven gepost model, idem voor het blad trouwens. Maar van dit laatste heb ik wel een paar foto's.
Op deze foto's is duidelijk te zien dat het blad uit twee verlijmde lagen bestaat die 90° ten opzichte van elkaar verdraaid zijn. Kan enkel bij perfect gedroogd hout met het juiste vochtgehalte!

Geprofileerde rand (80mm dik)
IMG_0728.jpg

En de holle bovenzijde. (diameter werkstuk 900mm)
IMG_0731.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.