Zo tussen de soep en patatten door mijn kopdraaibank wat aangepast deze week, dit alles in functie van een komende klus. Moet namelijk een paar tafelbladen van 900mm diameter en een dikte van 80mm niet alleen op de kop profileren, ook de bovenkant moet onder handen genomen worden. Het hele oppervlak moet concaaf uitgedraaid worden met als diepste punt 18mm, enkel op de rand blijft een vlak stukje staan van 10mm. De vorm is redelijk kritisch, ga dus constant moeten controleren met een mal.
Om nu niet constant de leunspaan te moeten verzetten heb ik maar meteen een groter exemplaar ineen geknutseld.
De leunspaan heb ik gemaakt uit Ipé voor de slijtvastheid, het stuk Padouk geeft dan weer zijdelingse stijfheid, samen vormt het een werkbaar geheel
Eén staander had ik al, die gebruik ik al jaren voor draaiwerk zonder bed, de tweede staander is een tijdelijk gemodificeerde rolbok. Omdat deze laatste te licht van gewicht is om stabiel te blijven staan kreeg ie een eveneens tijdelijke schoor aangemeten, deze kan ik vastklemmen op de werkbank, dat geef teen uiterst stijf geheel.
Klaar voor de komende klus dus.
En nog wat prentjes van het geheel.
Minimaal toerental is nu 260tr/min geworden.

Om nu niet constant de leunspaan te moeten verzetten heb ik maar meteen een groter exemplaar ineen geknutseld.
De leunspaan heb ik gemaakt uit Ipé voor de slijtvastheid, het stuk Padouk geeft dan weer zijdelingse stijfheid, samen vormt het een werkbaar geheel
Klaar voor de komende klus dus.
En nog wat prentjes van het geheel.
Minimaal toerental is nu 260tr/min geworden.