een paar kistjes

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Nu de freestafel (bijna) klaar is en het botenproject maar even moet wachten tot volgend jaar, kon ik gelukkig weer eens aan de slag met mooi hout. Ik had al eens wat bij elkaar gezocht en apart gelegd en na flink wat bekanten, schaven en afkorten lag en een mooie verzameling klaar om wat kistjes van te maken. Na het lezen van het enthousiaste verhaal over Shellawax, purperhart en hoogglans, bestelde ik dat maandag bij Ron en vandaag kwam dat ook met de post. Het wordt het meest gebruikt door draaiers, zo begreep ik, maar met de poetschijf op de rotex lukte het ook aardig. Ik heb er ook een potje ee shine bij besteld en dat is ook wonderlijk spul, de polijst er je hout mee.
Op de foto ligt, esdoorn, essen, gonzales alves, plataan, massaranduba, schildpaddehout (zo noemt mijn houtboer in Akkrum het) en pau amarello.
Het polijsten met de shellawax viel me niet tegen, maar ik wil het resultaat nog wel eens vergelijken met draaiwerk. Volgens mij gebruikt Jan Pranger in Lemmer het ook.
Ik ben met heel veel voldoening aan de slag geweest, maar het is nog niet klaar, er moeten nog deksels op en er ligt nog wel voor een kistje of 6 hout.

jaap




Attached files
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Nou inderdaad!!! Wat een mooi hout man en mooie kistjes ook trouwens. Lekker bezig geweest Jaap.
 
A

Athanor

Guest
Mooi werk Jaap, je had al eens laten weten dat er in je werkplaats veel fraai hout op verwerking lag te wachten. Je hebt wel in een razend tempo die zwaluwstaarten gehakt, heb je een training van Frank Klauz gevolgd? ;)

Dat je een project uitstelt (boot) geeft naar mijn ervaring ook wel even wat rust voor andere dingen (zoals deze kistjes).

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank, dank voor deze bemoedigende woorden. Maar om alles even in perspectief te krijgen, de zwaluwstaarten kap ik niet met de hand, maar op de freestafel. Heb de gifkins dovetail jig gekocht, waar David Charlesworth ook zo enthousiast over is, en dat werkt echt prima.
Heb gisteravond nog een deel van een kistje in elkaar gelijmd van een prachtig stuk esdoor van de rand van de stam en het donkere hout is cocqatio di negra, erg zwaar en knetterhard hout. In de 2e foto zie je hoe strak de verbinding gefreesd wordt. De kistjes zijn strak en eenvoudig van vorm, probeer een beetje de gulden snede aan te houden voor de verhouding, maar dat lukt vanwege het beschikbare hout niet altijd. Spectaculair hout maakt de kistjes aantrekkelijk. Eigenlijk moeten er nog houten scharnieren aan en ik ben nog niet helemaal uit het deksel op de laatste.
Wat me ook opvalt is, dat de foto's bij mij op het scherm er veel crispier uit zien als op het forum. Als iemand nog tips heeft over witbalans en zo, dan hoor ik dat graag.

jaap



Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi werk Jaap!
Ik vroeg me ook al of je de zwaluwstaarten handmatig had gemaakt.

Alhoewel ik de Leigh D4R heb maak ik mijn zwaluwstaarten voor kistjes het liefst met de hand.
Het resultaat is (nog) lang niet zo strak als met de Leigh, maar ik vind het veel leuker om het zo te doen.

Ik heb laatst wat bubinga en mahonie gekocht en zal het resultaat hier tzt posten.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Hele mooie kistjes, die zijn altijd leuk om te maken, met een mooi stukje hout wat je achteruit gelegd hebt, of als je wat tijd over hebt. Deze zien er zeer geslaagd uit.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wauw Jaap, wat een prachtige kistjes! Kistjes doen het altijd goed vind ik. Ook erg mooie houtsoorten. Persoonlijk vind ik het kistje van de schorsrand mindr geslaagd, ik houd niet zo van die "natural edge" werkstukken, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ikzelf gebruik ook Shellawax voor mijn draaiwerkstukken. Het is heel mooi spul, en het grote voordeel is dat het direct droog is. Ik vind wel dat er nadelen aan kleven. Draaiwerkstukken moeten bijvoorbeeld pijnlijk goed geschuurd worden wil shellawax tot zijn recht komen. En schuren vind ik niet zo erg, maar het is niet mijn grootste hobby. Daarnaast vind ik dat het relatief snel die echte glans kwijtraakt. Ook is het relatief gevoelig voor vocht. Maar het blijft wel mooi spul.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo medehoutbewerkers,

is er iemand in de regio zwolle die met een dovetail jig werkt? ik zou graag dit eens in levende lijve zien voordat ik een dergelijke aanschaf ga doen.

bedankt weer

rick
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Rick,

Ik heb er een. Een oude van ELU. Voor het gebruik is een copieerring van ongeveer 11mm nodig . Voor een dewalt heb ik deze copieerring er wel bij
Je mag de mijne wel een tijdje lenen. Ik gebruik hem eigenlijk nooit maar het is een erfstuk, dus ik doe hem niet weg.

Groet Jos.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Jaap, ziet er zonder meer prachtig uit.
Het freeshulpstuk lijkt me eenvoudig om mee te werken en heel degelijk van uitvoering. Dit in tegenstelling tot nogal wat andere zwaluwstaarthulpstukken.
Eigenlijk ben ik wel heel geinteresseerd en zou er zelf ook een aan willen schaffen, mits de prijs niet te veel schrikken is.
Ik ben wel benieuwd waar je dit h.stuk kunt kopen en wat het ongeveer kost?

alvast bedankt gr. Nol.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Aanvullend op de vraag hoe een dovetailjig werkt...
Hoe maak je daar open zwaluwstaartverbindingen mee?
Als ik logisch nadenk gaat het met de kant waar je de zwaluw staart haaks in freest wel goed, maar de andere kant niet.
Op deze foto bijv.
zwaluw2.jpg


Daar zou het goed moeten gaan bij het frezen van zwaluwstaarten aan de plank aan de linkerkant. Maar voor de rechterkant krijg je dan een afgeronde kant.
Of heb ik dan een truukje over het hoofd gezien? Wordt de afronding er na het frezen uit gezaagd/ gebeiteld ofzo? Kortom, hoe frezen jullie de rechterkant? :) .
 

WR1944

Oud hout
De meeste mallen werken met twee verschillende frezen, een rechte en een zwaluwstaartfrees. De zwaluwstaart beweegt haaks op het hout en de rechte frees volgt een schuine kant van de mal om de zwaluwstaartvorm te maken.
Er staan op YouTube genoeg video's over dit onderwerp. Als je het ziet doen begrijp je het gelijk. Zoek maar op zwaluwstaart of dovetail.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ah helder! Het werkt dus niet alleen met de zwaluwstaartfrees. Ik ga gelijk zoeken op youtube :) . Dank je.
 
A

Athanor

Guest
Als je een mooie link hebt gevonden, geef je die dan even door?

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
tantetruus zei:
Hoi,

Wat is het hout van het bovenste van de 2 kistjes op foto DSC_3734.jpg ?

Dat is gonzales alves en het lichte hout op de zijkant is essen.
Het essen komt bij Jaap van Leersum van Inlands Hout in Burgum vandaan en het gonzales alves bij Haijo Tieleman van de Akkrummer Houthandel in...jawel Akkrum. Beide zijn zeer de moeite waard om naar toe te gaan. Jaap van Leersum heeft ook een mooi hoekje met kleine stukken die deels geprijsd zijn, dat is heerlijk om in rond te kijken. Bij Haijo moet je een beetje weten wat je nodig hebt, maar hij heeft altijd veel eiken, lariks en vooral zuid amerikaanse houtsoorten op voorraad. Haijo maakt ook meubelen, zoals tafels, kasten en terras meubilair.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.