Een ODH bankje in vuren

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hier breek ik de randjes van de zitting met een klein schaafje.

1704724764944.jpeg

De poten/zitschotten zijn al aan elkaar gezet. Deze heb ik verlijmd, omdat ik toch weinig vertrouwen had in alleen schroeven. De zitting en rugleuning worden wel met schroeven gedaan, zodat het ooit nog een keer los kan voor beitsonderhoud.

1704724822639.jpeg

De zitting zit provisorisch vast, nog niet met alle schroeven, en de rugleuning ligt er los in zodat ik even kon testen. Uiteraard zit het, zoals verwacht, erg lekker. Voornaamste uitdaging is dat het dezer dagen 2/3 graden is in de werkplaats, en de beits die ik wil gebruiken heeft minimaal 8 graden nodig. Aangezien warmer weer nog even op zich zal laten wachten ga ik dus de bank eerst constructief afmaken en dan alles weer loshalen, de werkplaats verwarmen (moet ik toch die 10kw kachel weer opstoken :)) en dan alles beitsen. Ik ga Zweeds rode beits gebruiken, ik heb onlangs een liter of 30 aan allerlei beitsen mogen kopen aan 2 euro per pot van 2.5 liter dus daar heb ik zat van staan. Ik twijfel nog of het misschien leuk is de armleuning en de onderzijde van de poten wit te doen... staat wel extra leuk misschien.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap, Wim Kluck en mink

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1705404402366.jpeg

De rugleuning sluit niet perfect aan op de poten vind ik, maar over het algeheel, gezien de niet-rechte steigerplanken die ik gebruikt heb (die Harrie, alsdus de site, ook als basis heeft gebruikt), dat het netjes is uitgekomen. Bij het brandmerken iets te kort vastgehouden op het logo, dus die is nu minder fel dan de letters, maar soit.

1705404747411.jpeg

Enige wijzigingen ten opzichte van het ontwerp op dit moment zijn de achterpoten - deze zijn aan de voorzijde nog niet schuin gezaagd, dat komt zodra de boel weer uit elkaar moet voor de beits. Ook heb ik de armleuningen aan de voorzijde een hoekje gegeven, dat grijpt net iets lekkerder. Nog niet alle schroeven zitten in de planken van de rug en zitting, ook die volgen na de beits wel.

Op basis van de ODH versie dacht ik een kruis te moeten plaatsen om de heen-en-weer beweging te stoppen, maar ik denk dat die versie wellicht niet zo mooi aansloot op de hoeken, want deze heeft daar vrij weinig last van. Ik heb ook besloten de bekerhouder even te laten voor wat het is omdat ik nog voorbereidingen moet doen voor andere klussen.

Binnenkort een keer de werkplaats warm stoken en dan de beits erover en alles afwerken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Tussenstap, ik vond een emmer impregneermiddel voor ónder een beitslaag. Die zit er dus nu op, de kachel kon de boel op half vermogen net op 8 graden houden, dus heb eerst alles gedemonteerd en in een laag impregneer gezet. 24 tot 48 uur drogen (ivm de koude zal het langer dan 24u duren, denk ik) en dan beits erover.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Fredje kroketje

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Aangespoord door @jaap's update over zijn bankje, hier een sneak peek van de huidige stand van het beitsproces:

Screenshot 2024-01-30 at 16.04.55.png
Screenshot 2024-01-30 at 16.04.35.png

De leuningen staan in de grondverf, maar omdat ik hier geen beits gebruik moet daar na het witlakken nog matte beschermlak overheen. De bank zelf staat in impregneer en daarna Zweeds rood getinte buitenbeits, maar heeft nog een extra laag nodig, hij staat nu op te drogen voor dat dit mogelijk is. Daarna is het een kwestie van de leuningen erop schroeven en dan issie, voor nu, af en zet ik hem buiten.

Ik heb plannen ze op kleine schaal te gaan produceren in diverse varianten, houtsoorten en kleuren, maar zit nog op antwoord van de rechthebbenden te wachten over hoe we dit qua licentie/rechten gaan aanpakken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1706792021749.jpeg

ik noem het af. Ik heb tijdens het schilderen overwogen of ik misschien de bovenste plank van de rugleuning misschien niet ook wit zou maken, en dat was ook de eerste feedback die ik kreeg toen @Rdl de foto zag :ROFLMAO: dus ja, weer een les voor de volgende keer. Evengoed vind ik hem best leuk gelukt zo. Zodra alles echt goed door en door droog is gooi ik hem buiten en gaan we zien hoe lang het blijft staan in ons prachtige Nederlandsche klimaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.