Een ODH bankje in vuren

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl

onder de indruk van het zitcomfort, maar in de overtuiging dat het nog wel wat opgeleukt kan worden, ga ik er ook eentje maken. Niet in Douglas, maar in vuren omdat ik het zodoende kon combineren met een boekenkastje dat ik voor mijn dochter ga maken. Helaas was de rit naar huis door de stromende regen, dus het hout is nat geworden. Ik laat het dus eerst even terug opdrogen voor ik verder ga.

Omdat deze steigerplanken in 5 meter komen en mijn kar zo lang niet is, heb ik eerst de zaaglijst van de handleiding erbij gepakt en gekeken hoe ik de 5m stukken het best in delen van max 3.5 kon inkorten om te zorgen dat ik binnen de verkeerswet bleef. Dat resulteerde (tesamen met de benodigheden voor het kastje) in 10 stuks waarvan 3 in 3m/2m, 6 in 2.5/2.5 en 1 in 3.5/1.5.

1704461137223.jpeg

Tja, en dan maar even laten opdrogen...

1704461124629.jpeg

nu er flink opgeruimd is in de werkplaats gelukkig lekker veel plek om te werken, zelfs met de machines binnen gestald. Ik hoop in de lente aan een nieuwe schuur te beginnen zodat die ook allemaal weer een plekje krijgen want hier vind ik ze wel vervelend.

Ik ben o.a. van plan een kruis toe te voegen achterin de bank tegen het wiebelen, een iets mooiere afwerking van de randen overal en misschien overweeg ik nog iets om een beker koffie kwijt te kunnen.

Deze planken zijn ruwbezaagd slechts 190mm ipv de 195mm uit de bouwtekening maar dat gaat wel goedkomen.
 
Laatst bewerkt:

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Heb geen zitervaring met de bank maar het ziet er mooi uit. En als het dan ook nog eens goed zit ....
Ben benieuwd naar hoe je aanpassingen uit pakken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Zit verbazingwekkend goed. We hebben op de odh er een gemaakt en ik moest lang wachten voor ik er ook op kon gaan zitten. Een van cocobolo lijkt me mooi.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb mijn nieuwe schaafas flink aan het werk gezet en met prettig resultaat - nul uitgescheurde stukken/vezels op dit zachte vurenhout. Dat was met de oude messen wel anders!

1704555166402.jpeg

dat levert een stapel vlak vuren op om verder te verwerken. Ik heb expres de zijkantjes hier (nog) niet gedaan, omdat ik 5mm tekort kom ten opzichte van het ontwerp, dus ik wilde dat selectief doen waar mogelijk.

1704555233872.jpeg

Nu bleek uiteindelijk dat je op de stukslijst van het bankje nog wel wat kunt sparen als je bereid bent wat dunnere stukken te verlijmen tot 1 extra plank, maar dat heb ik hier niet gedaan. Ook de rugstukken kun je uit één en hetzelfde stuk zagen terwijl de stukslijst daar twee aparte 50cm stukken voor pakt. Na goed.

Het volgende gedeelte had ook ouderwets op de lintzaag gekunt, maar dit was makkelijker, en zo versmallen we de benodigde stukken.

1704555340466.jpeg

De opzichter vind het allemaal goed gaan en concentreert zich dus vooral op het verwerken van een stuk buffeloor.

1704555388952.jpeg

Dan eindigen we dus met alle losse stukken conform de zaaglijst:

1704555450224.jpeg

En ga ik, na uittekenen, de 3 x 2 aanpassingen maken voor de leuning, rugstukken en zitschotten.

1704555494693.jpeg

...en uiteraard is de opzichter dan op tijd om de eer voor al dit mooie werk te komen opstrijken.

1704555526929.jpeg

Volgende stappen zijn proefpassingen en bepalen waar ik allemaal ga schaven en verfijnen. Ik ga de stukken ook individueel in de beits zetten voor de finale montage, zodat alles goed beschermd is. Vuren is niet het meest weerbestendige hout maar met goeie kwaliteit beits staan enkele van mijn palletprojecten toch al meerdere jaren buiten. Een alternatief zou shou sugi ban zijn, een Japanse techniek waarbij je de toplaag van het hout verkoolt en dan in de olie zet, maar dit is toch een behoorlijke stapel hout om even met een onkruidbrander te lijf te gaan en het is te slecht weer nu voor een kampvuur, dus ik ga voor beits.

1704555709968.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Handtools only

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ik geloof niet dat ik je kan volgen. Dat kadaver van mij ligt feilloos in de doorloop waar je steeds moet zijn, languit dwars voor de zaagtafel als je wat wil zagen, voor de boorkolom als je moet boren, het is een gave.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik geloof niet dat ik je kan volgen. Dat kadaver van mij ligt feilloos in de doorloop waar je steeds moet zijn, languit dwars voor de zaagtafel als je wat wil zagen, voor de boorkolom als je moet boren, het is een gave.
Jij vraagt 'waarom ligt jouw hond niet in de weg' (en dat ligt hij ook niet, want anders zou ik hem buiten sturen). Ik zou denken - prima zo. Hij ligt niet in de weg omdat dat gevaarlijk zou zijn :ROFLMAO:. Alhoewel het een herder is en dus altijd ADHD heeft (en dus vooral op 1 plek blijft liggen als ik hem ofwel moe gemaakt heb of hij wat lekkers heeft) issie wel opgeleid en snapt commando's als 'terug' of 'blijf'. Daarnaast heb ik hem alleen in de werkplaats voor simpele bewerkingen, als ik iets extreem lawaaierigs of stoffig uberhaupt risicovol moet doen stuur ik hem even naar buiten.
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Best koud zo, luttele graden boven nul in de werkplaats. Ik heb sinds kort een app (vanwege een laadpaal) die ook het energieverbruik anders dan de laadpaal weergeeft. Toen werd ik met de neus op het feit gedrukt dat mijn werkplaatskachel 10kw verstookt en sindsdien durf ik hem niet meer aanzetten :ROFLMAO:.
Enfin, door in korte stukjes te werken zodat mijn hand niet aan het schaafje vastvriest en de lijm niet bevriest voor het uitgesmeerd was, toch één zijkant geconstrueerd.

1704624207415.jpeg

Ja, de achterpoot moet nog schuin gezaagd, maar omdat mijn maten nét iets afwijken laat ik dat voor later, zodat ik de juiste hoek kan bepalen zodat het allemaal mooi aansluit. Ik zit er hier en daar een millimetertje naast maar gezien ik bouwhout heb gebruikt dat ik vanwege de krappe afmetingen niet perfect haaks kon maken, vind ik het prima zo. Als het me bevalt maak ik nog wel een keer een versie uit luxe hout.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
En ik maar denken dat het risico van molossers in de categorie bijtincidenten zit. Nu blijken ze gewoon je nek te breken? :unsure:
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En ik maar denken dat het risico van molossers in de categorie bijtincidenten zit. Nu blijken ze gewoon je nek te breken? :unsure:
En je bankrekening. Grote hond = grote eetlust. Mijn herder vreet 15-20kg voer in een maand exclusief de extraatjes (koeienbotten, runder/konijnenoren, pens etc).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Dat lijkt me erg veel. Mijn prinsesje eet 800 gram per dag. Als je bezorgt bent over je bankrekening kan je beter je kinderen weg doen. Van de besparing kan je je hond elke dag biefstuk voeren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Over een teckel breek je je nek. Een hond van 60 kilo moet je gewoon over heen stappen. Of even wachten tot ze door heeft dat ze in de weg ligt. Dan zoekt ze wel een volgende plek om te gaan liggen. Dat is dan vast de plek waar je daarna moet zijn. Ik zei het al, het is een gave.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Over een teckel breek je je nek. Een hond van 60 kilo moet je gewoon over heen stappen. Of even wachten tot ze door heeft dat ze in de weg ligt. Dan zoekt ze wel een volgende plek om te gaan liggen. Dat is dan vast de plek waar je daarna moet zijn. Ik zei het al, het is een gave.
Ligt ze in de weg? Of wijst ze jou de weg?
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.