Een nieuw zitje voor mijn toekomstige passagiers.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.194
2.495
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1781703678538.png

Ik ben sinds enkele weken de trotse/gelukkige eigenaar van een oude Russisch zijspan. In technisch goede staat, loopt ook als een tierelier, maar optisch wat 'moe'. Niet zo erg dat ik hem wil restaureren, maar wel gewoon in de stijl van toen 'bijhouden'. Dat betekent wat roestplekken aanpakken, nieuwe verf erop, contactjes schoonmaken zodat de elektronica weer doet wat het moet doen, olie bijvullen, en nu dan mijn aandacht richten op het 'zitje':

1781703658606.png

Wat wat daarin lag, kan écht niet meer:

1781703712671.png

totaal verotte onderzijde. En als ik dan voorzichtig (wat nog resteert van de) nietjes weghaal:

1781703749022.png
Mja :ROFLMAO:.

Dus naar de bouwmarkt getogen want ik heb wel veel hout, maar verbazingwekkend weinig plaatmateriaal liggen. Voor 5 euro scoorde ik een restant betonplex. Voeg daar wat vuren, douglas en schroeven aan toe en dan hebben we een nieuwe basis.

1781703835729.png

Ik heb de maten exact hetzelfde gehouden want ik ga het oude dekleer opnieuw gebruiken. Dat is wel een beetje mottig, maar kan ik nog poetsen en hergebruiken zodat het blijft 'passen' bij de nog aanwezige rugleuning:

1781703875883.png

Zoals een Rus het ook zou doen in het geboorteland van deze magnifieke fiets, ga ik lekker eco (lees: goedkoop) werken. Ik ga een oude spijkerbroek uit mijn lappenmand benutten om de veren aan de nieuwe bodem te maken, het schuim haal ik uit een oud zitkussen weg van onze vorige bank en de zachte toplaag van een rugkussen uit datzelfde meubel. Moet lukken. Ik heb verder helemaal geen verstand van zittingen of stofferen maar zo heb ik het anderen zien doen.

De zitting is en blijft verwijderbaar, want als er geen persoon zit, is het een laadbak of vervoer voor mijn hond, dus ook een rekje voor de bodem gemaakt:

1781704022469.png

Dat ga ik nog verder naar voren door laten lopen zodat de woef ook plat kan liggen als hij wil. Uiteraard komt hier zijn favo dekentje op te liggen als hij mee gaat:

1781704085407.png

De oude veren kan ik ook hergebruiken, maar ze zijn wel mottig. De kettinkjes waarmee ze aan de zitting zaten zijn weggerot en whatever dat die witte bende in de stoel was heb ik in de container gedonderd, vieze bende.

1781704133989.png

Gelukkig heb ik een geschikte bak en een voorraad schoonmaakazijn klaarstaan.

1781704153786.png

Wordt vervolgd!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.471
4.395
Het stond me bij dat die dingen een aangedreven zijspanwiel hadden. Maar de jouwe lijkt dat niet te hebben. Contactpunten er uit en een 123 ontsteking er in.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.710
1.082
‘s-Hertogenbosch
gemaakt:

1781704022469.png
Is die lattenbodem van de onderkant onbeschermd of zit er nog iets onder wat tocht en opspattend water tegenhoudt
Zullen leuke toertochten opleveren denk ik zo

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.194
2.495
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De vlonder is onbehandeld. Motor zal in mijn beheer weinig water zien :).

Motorblok is al voorzien van elektronische ontsteking dus geen contactpunten meer. Verder geen upgrades, alles nog origineel .

• Leuk
Waarderingen: John1969

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.643
1.276
Enschede, Twente
Is dat zo een Rus die in feite een Duitse is omdat ze complete fabrieken gedemonteerd hebben na WW2 om die in eigen land weer op te bouwen? Mijn tandarts is daar behoorlijk bezeten van, Dneprs heten die toch? Liefhebbers hebben een club hier ten lande, hoorde ik. Onverwoestbare techniek met ruwe kantjes. Leuk project.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.194
2.495
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Om precies te zijn is dit een Ural IMZ 8103.40 - 650cc boxer twin die inderdaad is gekopieerd van BMW ergens vlak na WW2. Het is een ruig lopende machine met twijfelachtige elektronica en het verbruik van een Ferrari.

Hij heeft in deze config een geremd zijspan maar niet aangedreven. Wel een schommelarm voorvork en de gereedschappen in de koffer zijn nog origineel en compleet. Kilometerstand 7800 maar wie weet of dat klopt. Ding start wel met één trap en loopt soepel, voorzover je dat kan een machine uit die tijd kan zeggen. Remmen en koppelen is wel echt hard werken, geen vloeistof maar gewoon ouderwetse kabels.

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
67
40
Amsterdam
"Een Dnepr (vaak gespeld als Dnjepr) is een iconisch Oekraïens motormerk, geproduceerd door de KMZ-fabriek in Kiev."

Toen ik 18 was en ging motorrijden, vonden we het niks. Nu is het prachtige nostalgie!

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.643
1.276
Enschede, Twente
"Een Dnepr (vaak gespeld als Dnjepr) is een iconisch Oekraïens motormerk, geproduceerd door de KMZ-fabriek in Kiev."

Toen ik 18 was en ging motorrijden, vonden we het niks. Nu is het prachtige nostalgie!
Juist. Wat ik ervan onthouden had is dat het om complete DKW- en BMW-fabrieken ging die als oorlogsbuit meegenomen werden naar de USSR.
Mooie geschiedenis, net zoals de motoren die door Harley gemaakt werden voor de US Army en na de oorlog hier nog heel lang gebruikt werden. Een vriend van me had er eentje. Kon die met drie sleutels aan de gang houden. Those were the days.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.