Een klein scheurtje in eikenhout

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Beste mensen,

ik ben wat eikenhout aan het gebruiken voor een bank voor buiten, en daar zit een klein scheurtje in.

Mijn idee was oorspronkelijk om dit op te vullen met lijm (d4) of epoxy. Maar ik begrijp dat epoxy best
wel in het hout kan trekken, wat niet zo mooi zou zijn.

Op zich is dat nog niet zo heel erg, want dit stuk zit toch uit het zicht, aan de achterkant van de bank,
maar ik vroeg me af, zijn er eventueel nog andere manieren om dit te corrigeren?
En is het nodig om er uberhaupt wat aan te doen?

Bij voorbaat dank voor het mee denken

Wouter
 

Bijlagen

  • 20220925_104226.jpg
    20220925_104226.jpg
    170,9 KB · Weergaven: 131

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Lijm in de scheur doen en dan klemmen. De lijm (of epoxy) zo diep mogelijk laten doordringen.
Voor buiten is het raadzaam om de scheur dicht te krijgen om indringing van water te vermijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er is een product op basis van polyamide. Je stop het in een goed lijmpistool brengt het aan en meteen een dik stuk alu erop om te koelen. Hierna kun je het meteen afsteken met een beitel schuren en lakken.
Knottec® - noestenvuller/tecbond 7713 hotmelt polyamide houtreparatie lijm doorsnede... | bol.com dit is een voorbeeld moet ook in kleinere hoeveelheden te koop zijn. Bij verkeerde opslag is het gevoelig voor vocht. Dus als je het nog niet gebruikt hebt. Komt in een luchtdichte verpakking. Zoek maar even onder Beltraco maar er zijn meer leveranciers en er zijn hier meerdere items op het forum te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80 en WouterE

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Er is een product op basis van polyamide. Je stop het in een goed lijmpistool brengt het aan en meteen een dik stuk alu erop om te koelen. Hierna kun je het meteen afsteken met een beitel schuren en lakken.
Knottec® - noestenvuller/tecbond 7713 hotmelt polyamide houtreparatie lijm doorsnede... | bol.com dit is een voorbeeld moet ook in kleinere hoeveelheden te koop zijn. Bij verkeerde opslag is het gevoelig voor vocht. Dus als je het nog niet gebruikt hebt. Komt in een luchtdichte verpakking. Zoek maar even onder Beltraco maar er zijn meer leveranciers en er zijn hier meerdere items op het forum te vinden.
Klinkt interessant, maar:
1) wordt dat vloeibaar genoeg?
2) ik heb (nog) geen lijmpistool. Een snelle Google vindt ze goedkoop als 3€ (action) tot 250€ (makita). Wat is een goed lijmpistool?
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Ziet eruit als " wild" eikenhout (nerven lopen niet mooi gelijk); hout is minder geschikt voor buiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Klinkt interessant, maar:
1) wordt dat vloeibaar genoeg?
2) ik heb (nog) geen lijmpistool. Een snelle Google vindt ze goedkoop als 3€ (action) tot 250€ (makita). Wat is een goed lijmpistool?
Mijn lijmpistool was toen 185 euro. Werd professioneel gebruikt. Ik zie nu het scheurtje. Nee dat gaat niet werken tenzij je de scheur uithakt. Ja moet je dat willen. Ik zou het niet doen. Dunne epoxy zou ik gebruiken.
En dan de "wanden" behandelen met schellak.
Er is ook dunne epoxy waarmee je kunt schilderen wordt ook gebruikt als hout verharder. Wilsor Houtverzegeling op epoxy basis 500ml deze is trouwens bij de schilderspeciaalzaak vaak op voorraad. Ze hebben ook een ander product in dezelfde verpakking. Dus kijk uit.
Verder moet je hiermee wel het hele werkstuk doen anders krijg je weer kleurverschil. Ik was altijd voorstander van het intrekken van de epoxy in het hout want dan krijg je een goed verbinding. Dit was voor het vullen van houtrot of het dekken afschilderen. Dus het kleurverschil speelde niet.
Hier een oude bijdrage waar ik het een en ander laat zien Kistje voor pennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Ziet eruit als " wild" eikenhout (nerven lopen niet mooi gelijk); hout is minder geschikt voor buiten.
Ja, hier zit een beetje een knoest, maar het helemaal niet gebruiken leek me ook zonde. Is het minder geschikt vanwege de werking, of vanwege de scheuren? (of allebei?)
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Mijn lijmpistool was toen 185 euro. Werd professioneel gebruikt. Ik zie nu het scheurtje. Nee dat gaat niet werken tenzij je de scheur uithakt. Ja moet je dat willen. Ik zou het niet doen. Dunne epoxy zou ik gebruiken.
En dan de "wanden" behandelen met schellak.
Er is ook dunne epoxy waarmee je kunt schilderen wordt ook gebruikt als hout verharder. Wilsor Houtverzegeling op epoxy basis 500ml deze is trouwens bij de schilderspeciaalzaak vaak op voorraad. Ze hebben ook een ander product in dezelfde verpakking. Dus kijk uit.
Verder moet je hiermee wel het hele werkstuk doen anders krijg je weer kleurverschil. Ik was altijd voorstander van het intrekken van de epoxy in het hout want dan krijg je een goed verbinding. Dit was voor het vullen van houtrot of het dekken afschilderen. Dus het kleurverschil speelde niet.
Hier een oude bijdrage waar ik het een en ander laat zien Kistje voor pennen.
Een potje schellak is gelukkig wat voordeliger ;)
Ik neem aan eerst schellak, dan epoxy? Zoals Bert voorstelt?
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Zon en regen zorgen al na een paar jaar ervoor dat het hout niet meer geschikt is voor de toepassing.
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.