Vergeleken met tuoh heb ik de snelheid van een invalide slak. Maar ik heb dan ook te maken met allerlei afleidende gebeurtenissen. De afgelopen week bijvoorbeeld is de broer van de overleden echtgenoot van m'n vrouw overleden. Ook al ben je er niet direct bij betrokken, je wilt wel steun verlenen en nu en dan wat regelen. En dan praat ik nog niet eens over het vorst- en sneeuwverlet.
Op de beide ladeblokken komt een bureaublad te rusten. Net onder het blad is een ruimte gereserveerd voor twee uittrekbare bladen. Ik heb dat altijd zo'n specifiek ding gevonden bij sjieke bureaus dat ik het er persé in wilde hebben. Dus werd er een blad samengesteld op de wijze van een tafelblad, planken met messing en groef en een plank dwars op beide kopse kanten. Dat messing en groef maken in de planken ging soepel maar bij het droog passen kwam ik net een paar millimeter te kort in de breedte. Per naad verlies je 10 mm door de messing en ik had net een naad te weinig berekend. Dus maar een latje extra er tegenaan geplaatst. Na het lijmen heb ik het ontstane blad op lengte gezaagd. Aan de kopse kanten maakte ik een messing waar aan de voorkant een regel in komt met een groef in de onderkant als een handgreep. Voor die groef heb ik een nieuwe frees gekocht en dat ging lekker vlot.
De kopse regels werden aan het blad gelijmd. Ik heb alleen lijm op de middelste plank gedaan om ruimte te hebben voor het werken van het hout. Ook werden de bladen op breedte gezaagd.
Om de bladen te beperken in het uittrekken en weer terug doen en om ze te geleiden wilde ik groeven maken in de bovenregels. Om de bladen te kunnen monteren en demonteren heb ik een strookje gemaakt die in de groef loopt en aan de achterkant van de bladen wordt geschroefd. En bij het maken van de groeven sloeg het noodlot toe. Halverwege een groef liet de Triton het afweten. Onder de tafel stonk het naar verbrand plastic en isolatiemateriaal en toen had ik de oorzaak snel gevonden. De electronische snelheidsregeling was opgeblazen.
Na een bak koffie ging ik over op plan B, de Festool OF1400 die al aardig stof aan het verzamelen was. Met twee geleiders werden de groeven af gemaakt.
Nadat ik de geleidelat op de bladen had geschroefd heb ik alles droog gepast en het doet wat het behoort te doen. De bladen schuiven soepel in en uit.
Rondom de voeten komt een plint. Dat hout is al grof op lengte gezaagd en van een sierrandje voorzien.
De volgende stap is het lijmen van de ladeblokken. Met al die onderdelen is dat een aardige operatie. Eerst de zijkanten lijmen, dan de dwarsverbindingen aan één kant en dan de tweede kant. Op die manier heb je alles goed onde controle en wordt het geen nerveus gedoe en een race tegen de klok met de drogende lijm.