Een bureau

WR1944

Oud hout
Gaan we lopen pushen? Kunst heeft z'n tijd nodig. ;)
Ik heb nog steeds geen draaiende Triton bovenfrees. Ik dacht eerst dat de electronica gesneuveld was maar bij het starten na de electronica transplantatie liep de frees nog steeds niet. Maar als ik hem een zetje gaf begon hij te draaien met een vreselijke vonkenregen van de borstels. Dus is er iets aan de hand met de rotor. Ik moet nog overleggen met een techneut van de vertegenwoordiger wat te doen. Als het zinvol is een rotor te vervangen doe ik dat en anders komt er een nieuwe machine. Ik weet niet of dat weer een Triton gaat worden of een andere, bijvoorbeeld een Porter Cable.
Ik ben aal het blad begonnen. Dat heb ik uit het handje gefreesd en voorzien van een sierrandje. Maar één plank was nogal scheluw getrokken. Daar heb ik eergisteren een verse plank voor gehaald en deze ook al bewerkt.
Ik heb ook de knoop doorgehakt voor de laden. Het front wordt radiata pine, de wanden vurenhout en de bodem multiplex. De laden worden ongeveer 170 hoog en daar kon ik geen redelijk passende plank in radiata voor vinden. Ik zou meer dan de helft van het materiaal hebben moeten wegschaven. Dus wordt vuren in 1x8 (19x184) dat ik schaaf naar 12x170. En uit een plank van 6' kan ik precies één lade halen.
Maar ik ben ook met een hoop andere zaken bezig zoals een regenpijp verniewen die vanaf het dak naar de grond gaat. Ik heb gelukkig geen hoogtevrees maar ook geen ladder dus moet ik het via daken doen. Eerst maar even wachten tot de regen over is.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Hé, kom van dat dak af,
ik waarschuw niet meer.........

Eerst sneeuw nu regen en straks misschien storm, kijk je een beetje uit op het dak WR?

Mvg.;)
 

WR1944

Oud hout
Het blad komt er uit te zien als dat van de partner desk van Bram. De onderrand is op dikte en breedte en er is een sierrandje aan gefreesd. De bovenrand hangt iets over het bureau heen en is ook breder. Eerst moet ik een tafelrand frees kopen en moet m'n freestafel werken voor dat ik er verder aan kan. De klossen die de onder- en bovenrand met elkaar verbinden zijn ook al klaar. Ik moet nog een degelijke manier bedenken om er een stevig geheel van te maken.
De zijkanten en achterkanten voor de laden in de ladenblokken zijn op dikte. Na twee zakken van 120 liter aan zaagsel vond ik 15 mm in plaats van 12 mm ook wel goed. Nu moet ik een stuk radiata halen van 1x8 en 8' lang om de ladefronten te maken als mede 1/2" multiplex voor de bodems. Zodra ik wat ga zwaluwstaarten en/of monteren zal ik weer wat foto's maken.

http://www.wfmz.com/weather/weather-forecast-wsi/22082318

Dit is het weer voor de komende dagen zodat jullie kunnen zien dat ik me niet als een watje gedraag. Morgenochtend wordt er zelfs natte sneeuw verwacht. Maar dinsdag kan ik het dak op en ga ik de regenpijp Hollands degelijk vastzetten.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Lees ik dit goed? Komt dat uit de pen van onze metrisch ambassadeur? Foei! :mad:

Mijn metrisch ambassadeurschap gaat richting de Amerikanen. De rest van de wereld hoef ik niet te overtuigen. ;)

Een paar medewerkers van m'n lokale Woodcraft werken ook in millimeters voor zover de omstandigheden dat toelaten. Toen ik dat hoorde zei ik, meer uit plagerij, dat ze dan de metrische zaken zoals rolmaten wat prominenter in beeld moesten plaatsen. En zowaar, ze deden het.
 

WR1944

Oud hout
Omdat de Tritonfrees nog steeds niet inzetbaar is gooi ik de planning maar een beetje om. Maar dat is kijken in de toekomst.

Met de nog werkende Triton werd een afgerond neus aan de planken voor de onderrand van het bureaublad gemaakt. Daarna werden de planken op breedte en lengte gezaagd en werden de verstekken aangebracht. Voor de eerste keer paste ik domino's in een verstek toe. Ik geloof niet dat er veel verschil is met de normale werkwijze. Je moet alleen de maten in plaatsing van de domino's zodanig kiezen dat ze niet door de voorrand komen.
P1011739q.jpg

De groeven voor de lage paneeltjes aan de zijkant van het blad was het laatste klusje van de Triton. Halverwege een groef in een zijstuk was het over en uit. Met de Festool OF1400 is de klus verder geklaard. Omdat ik me natuurlijk een beetje bedonderd voelde door de staking van de Triton was m'n concentratie niet wat het zou moeten zijn en maakte ik ook in de voorrand een groef. Grrrrr.
P1011741q.jpg

Tussen de onder- en bovenrand van het blad komen blokjes van 100 hoog in het verlengde van de staanders van de ladeblokken. De laden schuiven tussen de blokjes en ook de panelen moeten in groeven vallen. Met de zaagtafel maakte ik eerst twee zaagsneden die de breedte van de groeven begrensden. Met de beitel en horletoet maakte ik de groeven op diepte. Wel even opletten dat je de groeven op de juiste plaats maakt.
P1011742q.jpg

Natuurlijk alles even droog passen. De twee latjes doen dienst als ladegeleider en krijgen nog een verticale versterking.
P1011743q.jpg

Toen de lichtelijke boosheid over de extra groef over was moest die wel opgevuld worden. Omdat er laden boven zitten zie je het niet maar als je weet dat het er zit is het toch anders.
P1011744q.jpg

Omdat ik door het ontbreken van een frees in de tafel niet met de bovenrand verder kan heb ik de onderrand in elkaar gelijmd. Als dat gedroogd is kan ik domino's plaatsen voor de blokjes.
P1011745q.jpg

Zolang ik de freestafel niet kan gebruiken komt er een plan B. Vanmiddag ga ik het hout kopen voor de laden. Dan komt ook m'n zwaluwstaartenmal onder het stof vandaan en moet ik ook de gebruiksaanwijzing afstoffen.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Het ziet er somber uit voor de Triton, waarschijnlijk is de rotor verbrand. Dan is het oneconomisch om nog aan repareren te denken. In overleg met Kreg, de Amerikaanse vertegenwoordiger, ben ik alle storingsmogelijkheden aan het doorlopen. Morgen ga ik de rotor doormeten en dan zien we wel. Met $220 is het geen slechte koop voor alle klussen die ik over de freestafel heb gejaagd. Maar niet doorbranden was leuker geweest.

Dus plan B in werking gesteld en welgemoed aan de zes laden begonnen. Het front werd van Radiata pine gemaakt en de overige wanden van vurenhout. Het front werd op 18 mm geschaafd en de overige wanden op 15 mm. De bodem wordt van 1/2" (12 mm in werkelijkheid) multiplex gemaakt. Het op maat zagen was lopende band werk. De diverse stukken op lengte met overmaat met de hand gezaagd want ik wil wel een beetje in vorm blijven. Alle plankjes op de breedte gezaagd met de CMS + TS55, opening plus 1 mm overmaat. Alle plankjes aan één kant een haartje afgezaagd om de rafels van het handzagen te verwijderen en om een haakse kant te hebben. Daarna alles op de juiste breedte gebracht. De fronten en achterkanten op de ladeopening -1 mm. De zijkanten luisterden niet zo nauw zolang het maar de zelfde lengte was.

Nu kwam de zwaluwstaartenmal aan de beurt. Eerst de fronten met halfblinde versies. Hierbij wordt één kant van het front en de corresponderende zijkant in één beweging gefreesd. Van één deel is de buitenkant van de mal afgekeerd en van het andere deel de binnenkant. Na ongeveer 5 proefsteukjes had ik de juiste instellingen te pakken en kon de productie beginnen. Als je met een mal met vaste staartafstanden werkt is het estetisch mooier als je met een halve staart begint. Maar dat ging met mijn breedte niet lukken. Ik had nog het kleine stukje aan de uiteinden kunnen overslaan met het frezen en het overstandje van de andere helft kunnen wegsteken maar dat leek me teveel moeite. Dat doen we de volgende keer.

P1011746q.jpg

P1011747q.jpg

De achterste verbinding werd een volle zwaluwstaart. Daar heb je iets minder aan in te stellen. De diepte van de zwaluwstaartfrees is de dikte van je hout. Alleen met de mal met de punten moet je wat heen en weer schuiven om de juiste strakte van de staarten te krijgen. Die mal moet over de hele breedte van het hout evenveel uitsteken. Anders zitten de staarten niet allemaal even strak.

P1011749q.jpg

Aan de binnenkant kwam een groef van 12 mm voor de bodem. De groef maakte ik 6 mm diep en de bodem kreeg 10 mm overmaat ten opzichte van de binnenmaat van de lade. De zijkanten kregen een doorgaande groef en het front een blinde groef. De ronding van de frees werd recht gestoken. Van het achterpaneel werd een deel van de onderkant afgezaagd zodat de bodem van achter zo in de groef kon glijden.

P1011751q.jpg

De eerste lade zit droog in elkaar. Het valt me niet tegen. En de afmetingen zijn lekker ruim, daar kan ik een hoop papieren en mappen in opbergen.

P1011752q.jpg

Morgen ga ik alles lijmen. Hier en daar zit er een klein verschilletje tussen de aansluitende wanden, dat wordt met een schaaf wat bijgewerkt aan de onderkant. Daarna ga ik alles op de zaagtafel op de uiteindelijke hoogte maken. De breedte is mooi uitgekomen, rond de 1 mm speling. Er zijn geen geleiders voorzien om de lade niet tegen de stijlen aan te laten botsen bij het inschuiven. Als dat een probleem wordt ga ik smalle latjes op de ondergeleiders maken die aan de binnenkant van de zijwanden vallen. En dan moeten er ook nog handgrepen komen.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
De laden zijn ondertussen verlijmd. Toen kwam het pasmaken in de ladenblokken. Omdat de zijwanden van vurenhout waren en relatief dun werden ze door de rollen van de schaafbank enigszins platgedrukt. Dus na het schaven waren ze wel dunner maar de originele bolling zat er nog in. Bij het verlijmen verdween die bolling wel een beetje maar hier en daar moest ik wel corrigerend optreden met de schaaf. Oorspronkelijk had ik de laden 1 mm smaller gemaakt dan de breedte van de opening en dat pakte goed uit. Voor de hoogte maakte ik eerst de onderzijde vlak. De aansluitende zij/voorkanten waren soms een halve millimeter ongelijk uit het zwaluwstaartproces gekomen. Daarna op de zaagtafel de bovenkant pasgemaakt op de hoogte van de opening. Hier kwam ook een millimeter ruimte in. Het verbaasde mij hoe soepel de laden schoven. Dat wordt met een beetje was alleen maar beter.

Nu werd het tijd voor grepen voor de laden. Ik had al wat rondgekeken maar of het was veel te duur (metalen beslag) of het beviel me niet. Uiteindelijk besloot ik ze zelf te maken waarbij ik me baseerde op grepen van m'n oude bureau in Den Haag ten tijde van m'n studie. Na wat tekenwerk kwam ik op grepen uit afvalstukjes van 25 x 25 en 120 lang.

P1011756q.jpg
De blokjes zijn gezaagd.

P1011759q.jpg
Met een bolle freesbit (R=12,7) heb ik een vingergreep gefreesd. Dit is het eerste optreden van m'n nieuwe Triton frees. Ik was blij dat ik m'n freestafel weer kon gebruiken.

P1011760q.jpg
Daarna op de zaagtafel de einden van een afschuining onder 45 graden voorzien.

P1011761q.jpg
Als laatste de voorkant op de freestafel van een afschuining aan de voorkant voorzien. Even een schuurpapiertje er over en ze waren klaar voor montage.

P1011762q.jpg
Met een malletje van dun karton een mal gemaakt voor het aftekenen van de schroefgaten in zowel de lade als de grepen. Greep nummer 1 is gemonteerd.

P1011763q.jpg
Dat staat al een stuk beter.

De volgende stap wordt de bovenkant van het blad. Uit sterkte oogpunt maak ik een middensteun in de bovenkant. Ik laat dan twee platen 3/4" multiplex in sponningen vallen.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik krijg de indruk dat een wat complexe klus exponentieel langer lijkt te duren dan een simpel tussendoortje. Maar er zitten ook veel stoorzenders in de lucht die m'n aandacht vergen. En ik wil geen stempel krijgen van asociaal door me in m'n werkplaatsje op te sluiten. Maar ik houd wel vol.

Ik had de onderrand en de bovenrand van het bureaublad nagenoeg gereed alsmede de afstandblokjes tussen beide randen. De volgende stap was het voorzien van dominogleuven in de afstandblokjes. Daar heb ik een mal voor gemaakt waarbij zowel het blokje als de kop van de Domino gefixeerd werden. Met twee strookjes afval klemde ik het blokje precies tussen de grote blokken. Het werkte boven verwachting.
P1011773q.jpg

Nu moesten de corresponderende gaten in beide randen komen. Ook hier werd een mal voor gemaakt maar wel een heel simpele. Ik had de positie van elke domino zo precies mogelijk aangegeven. Met die mal kon ik precies op de kruislijnen van de domino richten en met een klem de mal fixeren. Ook dit werkte. Op de hoeken zit een gat waar een deuvel van het ladeblok in valt. Hier komt een ingekorte domino in.
P1011774q.jpg

Maar het aftekenen was toch niet op de laatste tiende millimeter gedaan zodat er toch wat afwijkingen ontstonden. Om het gros te omzeilen heb ik aan één kant de blokjes van een breder gat voorzien. Dat gaf al een hele verbetering. Alleen de voorste blokjes links en rechts van de grote lade-opening staan iets uit het lood. Ik denk dat ik daar maar m'n eerste gedachte op los laat, vanaf de onderkant vast schroeven. Geen hond die dat ziet.

Ik heb een tijdje zitten dubben of ik in de ruimte tussen beide randen van het blad een paneel met een gefreesde rand zou plaatsen zoals in de ladeblokken. Omdat de ruimte maar 100 hoog is leek me dat een beetje vreemd staan. Daarom heb ik er 1/2" multiplex paneeltjes ingezet. De kleuring komt redelijk overeen met het omliggende hout.
P1011775q.jpg

P1011776q.jpg

Nog één keer naar Home Depot om 3/4" multiplex te halen voor de bovenkant van het blad. Het moet in de reeds aangebrachte sponning vallen. Ook moet er nog wat vuren komen om de zijkanten en achterkanten van de lades te maken. Dan kan ik me nog een keer te buiten gaan aan zwaluwstaarten.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een fraai verslag weer wr1944 en ook weer een mooi werkstuk. Heb het met belangstelling allemaal gelezen, je neemt ons ook wel een beetje mee naar de usa en je leven daar, dank je!

jaap
 

WR1944

Oud hout
Het gaat met kleine stappen maar het gaat wel door. Met het mooie weer van de laatste tijd moet ook tijd worden vrij gemaakt voor zomerse activiteiten zoals gras maaien, de bossen in om van de natuur te genieten. Even off-topic maar ik betrap mezelf er op dat ik heel anders tegen bomen aan ben gaan kijken. Nu zie ik in gedachte allemaal mooie planken onder de schors zitten. ;)

Het samenlijmen van de delen van het blad was een hele operatie die ik in een klein draaiboekje op het witboard heb uitgewerkt.

Ik had al aangegeven dat in het blad twee platen 3/4" multiplex kwamen. Die zouden in een sponning van 10 bij 10 mm komen. Omdat ik een middenstijl als versteviging had aangebracht die met zwaluwstaarten aan de rand van het blad vast moest ik in de hoeken een deel van de sponning onder 45 graden laten lopen om de schouder van de staarten niet teveel te verzwakken.
P1011777q.jpg

Nu werd het tijd om de twee ply panelen pas te maken in de sponningen. Ik nam een millimeter overmaat en met de schaaf werd alles netjes passend gemaakt. Met een blokhaak nam ik de hoeken over en zaagde die af met een Japans type zaag. Vervolgens werd op de zaagtafel de uit te nemen rand ingezaagd. Het meeste werd grof met een beitel weg gehakt en met de Veritas router plane werd de groef exact op diepte gebracht. Dat werkte zo precies dat je nauwelijks de overgang voelde.
P1011778q.jpg

Met veel klemmen, balken en klosjes werden de panelen in de sponningen gelijmd. En het gewicht begon ook al aardig mee te spelen.
P1011779q.jpg

Nu kwam een lastig deel in de constructie, het samen lijmen van de onder- en bovenrand. Eerst lijmde ik de domino's in de onderkant van de bovenrand. Vervolgens lijmde ik de domino's aan de onderzijde van de blokjes die beide randen gingen verbinden. De blokjes werden droog in de gaten in de onderrand gestoken en de dominogaten aan de bovenkant van de blokjes en de bovenkanten zelf werden in de lijm gezet. Met het nodige manoevreren (en enkele krachttermen) werden de domino's in de bovenrand in de gaten in de blokjes ingelaten en het geheel werd in de klemmen gezet.
P1011792q.jpg

Na droging werd de bovenrand met blokjes los getild van de onderrand. De bovenrand ging ondersteboven op de werkbank en alle domino's en ondervlakken van de blokjes werden in de lijm gezet. De multiplex schotjes werden in de groeven ingelaten en de onderrand werd op de domino's en de blokjes gezet en met klemmen vast gezet. Als laatste werden twee ladegeleiders op de twee latjes geschroefd in de onderrand.
P1011793q.jpg

Dit is het ondertussen loodzware bureaublad geworden, van voren en van achteren.
P1011794q.jpg

P1011795q.jpg

Nu resten me nog drie laden en de eerste fase is af. In een later stadium beslis ik over al dan niet over een roll top. Ik heb al wel een lap donkergroen kunstleer besteld en ondertussen ontvangen. Dat maakt het helemaal af, zeker als er nog een zgn. bankierslamp bij komt. Zoals op dit plaatje.
Bankers lamp.jpg
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Voor de laatste drie laden van 100 hoog wilde ik parallelklemmen aanschaffen. Met die klemmen kan je over een groter oppervlak een beter (=gelijkmatiger) verdeelde kracht uitoefenen. Die klemmen stonden toch al op m'n lijstje en aangezien ik wachtte op een goed moment was dat moment nu daar. De middelste lade is bijna 700 breed en daar paste de 36" (914,4 mm, goh, dat lijkt wel een yard!) goed bij. Home Depot had mijn 36" versie niet dus op naar Woodcraft. Daar had ik een ruime keus uit Bessey en Jorgensen klemmen. Beide merken leken me vrij identiek en bij mij geldt: als geen van beiden het op de techniek wint beslist het prijskaartje.
http://www.woodcraft.com/Product/20...-Master-8036-36-Parallel-Steel-Bar-Clamp.aspx

Die $53 is bijna €38 en dat lijkt me niet te veel voor zo'n klem.

P5201808q.jpg

P5201807q.jpg

P5201806q.jpg

Nu de laatste zwaluwstaarten frezen, de bodems voorbereiden, groeven maken en we kunnen de klemmen aan de tand voelen.
 
A

Athanor

Guest
Prijsverschil kan ook in details zitten zoals de vormgeving van de handvaten. Ik heb oude Bessey klemmen met ronde houten grepen en gewone lijmtangen met grepen in een min of meer driehoekige vorm, maar je wilt niet weten hoeveel gemakkelijker ik met die laatsten de klemkracht kan aandraaien.... De nieuwe Bessey klemmen hebben ook ander handgrepen.


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.