Eden slijpsteen 2000/5000 vraag

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel

Ik heb deze steen zo'n 6 jaar geleden gekocht maar amper gebruikt. Nu ik de beschrijving ervan terug lees, schrijven ze dat hij vergelijkbaar is met een 'Naniwa' steen met korrel 1000/2000. Zie de beschrijving in bovenstaande link. Dat zou inhouden dat hij amper meer doet dan mijn diamantsteen met korrel 1000. :)

Wellicht verklaart dit, dat mijn Syntra docent maandag avond vroeg of ik mijn beitels wel eens gewet had (erwijl ik ze 's middags nog over de Eden steen gehaald had)

Zou het dan toch beter zijn om naar een andere kijken zoals deze die ook Rob Cosman op youtube gebruikt?

 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
De Shapton stenen zijn erg goed en werken prettig. Voor mij is het groot voordeel dat je ze niet hoeft te weken….

Maar met de meeste stenen is met een goede techniek wel een acceptabel resultaat te halen.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
De Shapton stenen zijn erg goed en werken prettig. Voor mij is het groot voordeel dat je ze niet hoeft te weken….

Maar met de meeste stenen is met een goede techniek wel een acceptabel resultaat te halen.

Zijn deze ook erg zacht? Ik moet goed opletten dat ik mijn beitel plat heb, anders snijd de punt snel in de steen
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
Nee, ze zijn niet erg zacht, dat is ook een voordeel. Maar het blijft opletten, ook bij deze kun je ze beschadigen door je beitel niet goed te positioneren.

Ik gebruik toch vaak een slijphulp om ze altijd met dezelfde hoek te wetten.....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Na een 1000 diamantsteen moeten beitels als acceptabel scherp zijn. Als je ze dan ook nog over een steen gehaald hebt die verkocht wordt als 2000/5000 zouden de beitels erg scherp moeten zijn, ook al zou de korrel volgens de leverancier grover zijn. Ik zou dus toch eerst de techniek van het wetten nog eens onder de loep nemen. Shapton stenen zijn behoorlijk hard en geven een heel ander gevoel bij het slijpen. De 6000 en 10000 zijn echte wetstenen. Je kan niet van 1000 naar 6000 gaan.Daar moeten nog enkele stappen tussen. 10000 is eigenlijk ook niet nodig. Eventueel kan je eens testen om na de Eden steen te polijsten op een strop. Dat kan als test met een fijn schuurmiddel bijvoorbeeld om een roestvrijstalen keukenbak te poetsen.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
276
155
Leiden
Ik ga niet verder dan 4000 en dan over de strop. Daarmee kan je prima een blaadje snijden, armhaar scheren en kopshout eiken "schaven".
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Ik had ook nog flexcut gold polijstpasta. Gisteravond daar voor de eerste keer mee gestoeid. Een echte wetsteen werkt wel gemakkelijker maar van deze pasta gaan mijn beitels wel degelijk glimmen en worden goed scherp. Dat zie ik met de Eden steen niet gebeuren.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
De Shapton stenen zijn erg goed en werken prettig. Voor mij is het groot voordeel dat je ze niet hoeft te weken….

Maar met de meeste stenen is met een goede techniek wel een acceptabel resultaat te halen.
Welke korrel gebruik jij?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Even los van de specifieke situatie. Voor verschillende materialen uit verschillende landen betekend korrel 1000 niet het zelfde. Als je naar de afmeting van de korrel gaat kijken in micrometers dan zullen die vrijwel zeker anders zijn. Daar komt dan nog bij dat de korrel van het ene materiaal agressiever zal zijn dan die van het andere. Dit wordt door "kristal"-vorm en hardheid bepaald.

Een leuke om te vergelijken id schuurpapier. Waar de Amerikaan het steeds over z'n 320 grit heeft moeten wij al P400 pakken en niet P320.

Na even zoeken kwam ik dit verhaal van Christopher Schwartz tegen waar eigenlijk het zelfde verteld wordt. Maar hij heeft wel een leuke extraatje helemaal aan het einde, een tabel waar verschillende materialen worden vergeleken. Helaas staat er voor de diamanten weer eens geen nummer bij maar alleen fijn grof etc. Ik verwacht echter dat iedere leverancier je de juiste korrelafmeting in micrometers kan geven. Of ze het ook willen ..?

Het volgende is om vast te stellen wat die korrelgrootte voor je ijzers betekend. Wordt het wezenlijk scherper, of alleen maar glimmender? Hoe ziet de snijkant er na korrel x uit t.o.v. de houtvezel en de hardheid van een bundel vezels?
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
Welke korrel gebruik jij?
Dit is mijn basis voor het slijpen.....

2 Diamant stenen 600 en 1200 en dan voor de laatste stap een Shapton 16000 (relatief getal, in ieder geval fijner dan de 1200 diamand). En eventueel nog wat stroppen.

Dat laatste werkt trouwens tijdens het gebruik ook erg goed. Blijft alles een stuk langer scherp voor je weer hoeft te wetten.
 

Bijlagen

  • 2019-01-29 10.17.01-1.jpg
    2019-01-29 10.17.01-1.jpg
    148,9 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
639
101
Sterksel
Dit is mijn basis voor het slijpen.....

2 Diamand stenen 600 en 1200 en dan voor de laatste stap een Shapton 16000 (relatief getal, in ieder geval fijner dan de 1200 diamand). En eventueel nog wat stroppen.

Dat laatste werkt trouwens tijdens het gebruik ook erg goed. Blijft alles een stuk langer scherp voor je weer hoeft te wetten.

Stroppen is voor mij nieuw. Werkt dat dan ook met de polijstpasta die ik nu had? Op papier werkt dat redelijk maar het A4'tje is snel stuk :)
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Stroppen kan ook droog, op leer.
Stroppen is eigenlijk iets wat ik constant doe bij gebruik van een beitel/mes.
Ook bij het gebruik van bijvoorbeeld scalpels (in rubber/karton/schuim) merk je het verschil na 5x stroppen meteen.

Even een paar keer over de strop halen elke 10 minuten zorgt er voor dat je constant een vlijmscherp mes of beitel hebt.

Als strop kan je een stuk onbehandeld leer gebruiken, gemonteerd op een plank of vrijhangend zoals een riem. Baptist heeft voor een klein prijsje volgens mij wel geschikte stukken leer te koop.

(met een stuk spijkerstof kan je trouwens ook al redelijke strop-resultaten bereiken)
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
En eventueel nog wat stroppen.
Doet dat nog veel na de Shapton? Of, voegt de Shapton veel toe als je toch stropt?

Men heeft mij vroeger geleerd bij iedere stap ongeveer de halve korrelgrootte te pakken, maar dit was met name bij het prepareren van monsters voor microscopie waarbij je iedere "kras" van het vorige middel kwijt wilt. De stap van 1200 diamant naar Shapton of strop is veel groter.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Doet dat nog veel na de Shapton? Of, voegt de Shapton veel toe als je toch stropt?

Men heeft mij vroeger geleerd bij iedere stap ongeveer de halve korrelgrootte te pakken, maar dit was met name bij het prepareren van monsters voor microscopie waarbij je iedere "kras" van het vorige middel kwijt wilt. De stap van 1200 diamant naar Shapton of strop is veel groter.
Stroppen en slijpen zijn fysiek gezien compleet andere handelingen. Onafhankelijk van hoe fijn je gaat met je korrel kan stroppen (zonder pasta) altijd een toevoeging zijn als het op de juiste manier gebeurd.
Stroppen mét pasta lijkt meer op slijpen/polijsten.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
368
129
Stroppen is voor mij nieuw. Werkt dat dan ook met de polijstpasta die ik nu had? Op papier werkt dat redelijk maar het A4'tje is snel stuk :)
Stroppen is polijsten van de snede. Daar werkt die polijstpasta super voor. Met een vlijmscherpe snede als resultaat dus!

Het is belangrijk onderscheid te maken tussen de 3 stadia van een scherpe snede maken: slijpen, wetten en stroppen (of polijsten).
Slijpen is om de hoek te zetten met een grove steen (denk max. korrel 400). Wetten is de snede verfijnen en verder naar elkaar brengen, typisch op korrel 800-8000 in progressie. De laatste korrel is afhankelijk van de toepassing uiteraard. Daarboven vervaagt het onderscheid tussen wetten en polijsten omdat de korrel zo fijn wordt.
Bij polijsten of stroppen wordt het laatste randje van de snede verfijnd om tot een scherpe snede te komen. Typisch wordt bij stroppen de beweging omgekeerd: de snede volgt in plaats van te leiden. Zie ook mijn uitleg over stroppen hier.

Voor beitels is wetten tot 1000-2000 en daarna stroppen meer dan genoeg. Tussendoor is de beitel goed scherp te houden met af en toe wetten en stroppen, na een tijdje wordt het misschien nodig de hoek weer kort bij te slijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robje

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
368
129
Voor meer (wetenschappelijke) info over het slijpen kan je hier kijken: Index
Science of sharp is heel mooi inderdaad! Zijn zeer gedetailleerde foto's van de snede zijn fascinerend om te zien laten heel duidelijk het proces zien van het bij elkaar brengen van de snede en de gevormde braam bij het wetten, en het vervolgens polijsten van de snede.
Wel met de kanttekening dat zijn materiaal en werkwijze, en de snede die worden gemeten niet per se vertalen naar beitels. Bij beitels is (en mag) het allemaal iets grover.
 
  • Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.