easy•rocker•v2.0 schommelstoel in “massief berken multiplex”

jorisvh

Post veel
de rugleuning
de rug is ook een gebogen laminering van 4 lagen berken multiplex 3mm, in dezelfde richting verlijmd.
de rug is wat korter geworden dan voor de massieve versie, omdat dat mooier is en ook omdat de gewichtsverdeling voor-achter zo beter wordt waardoor de stoel mooier staat als er niemand op zit.
ik heb wel dezelfde mal gebruikt.
die bestaat alweer uit MDF en heeft een kromtestraal die onderaan kleiner is dan bovenaan. de bouw ervan heb ik vroeger al uitgebreid beschreven in easy•rocker•v2.0 schommelstoel in “massief berken multiplex”
1650875745131.png1650875753768.png

lagen insmeren met lijm rectavit 233 ultra en verdelen met de lijmkam
1650875799775.png

in de mal
1650875811275.png

alweer met véél klemmen
1650875879916.png
waaronder de zelfbouw klemmen uit balkjes met kromming, draadstangen en moeren om in het midden te persen
1650875895968.png
en uit de klemmen
1650875940922.png

op dezelfde manier als de zitting op vorm gebracht, ook hier ineens 3 stuks gemaakt
1650876103344.png

dan nog de bevestiging van de rug (en zitting) aan het frame voorbereiden.
de zitting en de rugleuning ga ik bevestigen met rampamoeren 8x8 (de langste die ik in de 12mm dikke laminering durfde boren) en M4 schroeven in blank messing. zodat ik ze makkelijk in/uit elkaar halen en apart oliën.
ik had helaas geen boor met dieptebegrenzer in de juiste diameter en een laminering kan plots happen als je door de lijmlaag gaat.
als jullie willen weten hoe ik dat ontdekt heb ... zo dus ... :mad:
1650896824020.png
dan maar zelf een dieptebegrenzer gefabriekt om groter onheil te voorkomen.

de rampamoeren lijm ik vast met CA lijm en ik schroef ze in met behulp van een schroef. dat is de enige manier waarop ik er in slaag om ze er recht in te krijgen. gewoon met een schroevendraaier in de gleuf lukt me dat niet. bij de versie met inwendige 6-kant is dit misschien eenvoudiger maar die vond ik niet in deze maat (en ze zouden sowieso een korter stuk inwendige schroefdraad hebben).
1650897895670.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

jorisvh

Post veel
"zitting" voetbankje
dat is gewoon een stuk berken multiplex plaat van 12mm maar omdat ik geen zin had om een volledige plaat van 12mm te kopen voor een stuk van 30x40cm heb ik die ook maar samen gelijmd uit 4 lagen 3mm.
dat kon gelukkig zonder mal, gewoon tussen 2 stukjes plaat met veel klemmen.
1650897538911.png

ook ineens 3 exemplaren van gemaakt.

1 exemplaar op juiste maat gezaagd op de formaatzaag en afrondingen aan geschuurd.
1650897564883.png
en die vervolgens als mal gebruikt om de andere exemplaren met de kopieerfrees de juiste vorm te geven.

en zo waren alle losse onderdelen klaar voor.
 

jorisvh

Post veel
alle onderdelen
na een grondige schuurbeurt P150 zijn alle onderdelen klaar om geolied te worden
de frames van stoel en voetbankje
1650898540137.png
1650898333100.png

en alles wat daaraan geschroefd gaat worden
  • rugleuning
  • zitting van stoel
  • zitting van voetbankje
  • 2 armsteunen
1650898364310.png

alles bij elkaar
1650898428538.png

en nu maar snel gaan oliën zodat ik daar morgen - op de valreep - verslag van kan uitbrengen en alles monteren
ik ga Rubio Monocoat gebruiken dus dat komt met 1 laag helemaal goed.
de frames worden blank, alle "losse" onderdelen krijgen een kleurtje.

alle mallen
als ik de berken multiplex versie bekijk is er meer tijd gegaan in het maken van de mallen dan in de stoel zelf maar de mallen had ik dus reeds van de massieve teak versie.

er zijn een hoop kleine mallen, om vormen af te tekenen, op vorm te frezen en onder een bepaalde hoek op de roltafel van de formaatzaag te klemmen. deze zijn allemaal van reststukjes gemaakt
1650898883374.png

een mal voor de complete zijde van het frame
1650898993733.png

een 2-zijdige mal voor de gebogen laminering van de rug
1650899051502.png1650899062208.png

een gelijkaardige 2-zijdige mal voor de gebogen laminering voor de zitting van de stoel
1650899238363.png

en tenslotte, een 2-zijdige mal voor de gebogen laminering voor de rolprofielen
1650899115270.png
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
olie
heb voor Rubio Monocoat Oil Plus 2C gekozen. ik had enkele maanden geleden al kleurstaaltjes gezet om m'n keuze te maken (zie Rubio Monocoat kleurstalen op berken multiplex).

voor de frames wilde ik een zo onzichtbaar mogelijke afwerking. ik vond de "White 5%" nog te geel en heb nog een extra staaltje met "White" gezet. dat bleek exact wat ik wilde te zijn: accentuering van de tekening zonder effect op de tint (blank = onbehandeld).
1650986202665.png

dit had ook het praktische voordeel dat mogelijke lijmresten rond de vele naden in de frames minder zouden opvallen. had in het verleden al gemerkt dat, bij gepigmenteerde olie, lijmresten erg hard opvallen omdat op die plek geen olie opgenomen wordt.
voor de volgende zal ik proberen om voor het lijmen, de zones rond de lijmnaden af te plakken met tape. PVAC wordt zo sterk opgezogen door de berken mpx dat je dat niet weggeschuurd krijgt zonder het risico om door de toplaag te gaan.

voor de aangeschroefde delen heb ik voor "Nordic Blue" gekozen.
1650986942689.png

geïnspireerd door de youtubers die het een credit card aan de slag gaan, gebruik ik een afgezaagd douchewissertje, werkt prima op grote oppervlakken.
1650986960645.jpeg1650986965786.jpeg1650986970052.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy en EdP

jorisvh

Post veel
kostprijs
en tot slot nog wat info over de gemaakte kosten.
voor de berken multiplex schommelstoel met voetbankje, ongeveer 120€ excl BTW in totaal, waarvan:
  • 70% voor het hout
  • 20% voor verbinders
  • 10% voor afwerking
ik heb, ter vergelijking, de teak versie ook toegevoegd. daar is het teak hout uiteraard de grootste kostenpost. in totaal ongeveer 600€ excl BTW, waarvan:
  • 60% voor het hout
  • 30% voor de stoffering
  • 10% voor verbinders en afwerking
de mallen tenslotte hebben in totaal een 50€ excl BTW gekost dus dat wordt snel verwaarloosbaar als ik een paar exemplaren maak.
dit alles is puur aankoopprijs van grondstoffen zonder
  • afschrijving van machines
  • verbruiksgoederen (schuurpapier, schroeven, freesbits, zaagbladen, ...
  • reststukjes plaatmateriaal
  • reststukjes
de prijzen zijn wat ik betaald heb bij aankoop. voor de berken mpx 18mm is dat bvb meer dan 1 jr geleden.
1650991503220.png
 

Bijlagen

  • SchommelstoelBerk.pdf
    152 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
slot
ziezo, dat was mijn bijdrage voor de challenge.
als eerste begonnen met mijn verslag en toch maar op de valreep voor de deadline klaar geraakt :rolleyes:.
heb vooral veel plezier gehad aan het ontwerp, het maken en het bouwverslag.
volgende keer ga ik echt proberen om telkens te posten als ik wat gedaan heb. dan komen de reacties direct en is er ook de mogelijkheid om vragen te stellen, rekening te houden met commentaren, ...
vragen? opmerkingen? laat maar komen ...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Erg tof om te lezen, en mooi ontwerp van de stoelen!

Bij het zien van de best fel gekleurde stalen en het idee om de stoel helemaal uit multiplex te maken moest ik meteen denken aan Gelamineerde wapenkolven.

Ik denk niet dat de rubio monocoat daarvoor geschikt is, maar denk dat de stoel er best tof uit kan zien met verschillend gekleurde lagen in de laminering...

Uitdaging voor de volgende challenge? :p
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
MOOI!

Ik vind dat de gelamineerde, gebogen rugsteunen het mooiste detailstukje aan je stoel is, op de een of andere manier word ik daar warm van :)
De overgang van stoelpoot naar schommelonderkant is wel wat abrupt, gezien de vloeiende lijn in de andere onderdelen had ik daar ook een "zachte" overgang verwacht. Maar ja, dat is een detail op een verder erg geslaagd meubel!

Fijn om ook een kostenplaatje te zien, ook het verschil tussen massief en gelamineerd. Had niet verwacht dat het zoveel zou schelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Letterlijk op de valreep, maar wat een topstoel en verslag. Goed en duidelijk beschreven allemaal, wel eens gedacht aan lesgeven? Dank je wel voor het delen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
dankjulliwel voor de leuke commentaren!
Bij het zien van de best fel gekleurde stalen en het idee om de stoel helemaal uit multiplex te maken moest ik meteen denken aan Gelamineerde wapenkolven.
Ik denk niet dat de rubio monocoat daarvoor geschikt is, maar denk dat de stoel er best tof uit kan zien met verschillend gekleurde lagen in de laminering...
Uitdaging voor de volgende challenge? :p
ik heb helemaal niks met wapens maar als houtwerkstukken zitten er prachtige exemplaren tussen. moet ik me eens In verdiepen hoe die gemaakt zijn. ik vermoed dat ze in de massa gekleurd moeten zijn om achteraf nog op vorm te kunnen brengen. misschien geimpregneerd met gekleurde epoxy of zo? geen idee of dat kan.
jouw link doet me vervolgens denken aan Michael Alm die laagjes gekleurd fineer toevoegt aan mpx alvorens samen te stellen.
geeft een subtieler effect maar daar valt misschien ook wel wat mee te doen...
Ik vind dat de gelamineerde, gebogen rugsteunen het mooiste detailstukje aan je stoel is, op de een of andere manier word ik daar warm van :)
toch nog even overwegen dus voor ik die weg rationaliseer in een volgende versie.
De overgang van stoelpoot naar schommelonderkant is wel wat abrupt, gezien de vloeiende lijn in de andere onderdelen had ik daar ook een "zachte" overgang verwacht. Maar ja, dat is een detail op een verder erg geslaagd meubel!
goed punt, vind ik zelf ook. het stomme is, het oorspronkelijke ontwerp was met ook daar vloeiende overgangen. bij de teak versie verkeerd gezaagd en ontwerp dan maar aangepast. en nu, bij de mpx versie gewoon aan het kopiëren gegaan ipv even bij stil te staan en terug naar het oorspronkelijke ontwerp te gaan 🙄.
Fijn om ook een kostenplaatje te zien, ook het verschil tussen massief en gelamineerd. Had niet verwacht dat het zoveel zou schelen.
teak is nu wel worst case scenario. .
in massief eik @ 1.800€/m3 zou het 320€ geweest zijn, zonder stofferen zelfs maar 130€, dus dan is er nauwelijks verschil.
als ik werkuren zou tellen zou de balans wel weer volledig omslaan door het extra werk (dikfineer zagen, massieve onderdelen schaven …)
Goed en duidelijk beschreven allemaal,, wel eens gedacht aan lesgeven?
mijn vorige job was niet in het onderwijs maar bestond wel grotendeels uit dingen uitleggen, verslagen maken, … vandaar misschien?
ik hou het voorlopig op 1 drastische carrièreswitch. momenteel is de volgende die ik gepland heb om met pensioen te gaan 😂
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.