Duitse schaven

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Hoe lang zijn die planken. Je maakt ca. 2x de lengte van de schaaf vlak. Als je echt planken wilt bewerken dan zou ik naar een Schlichthobel (afname zonder dat het oppervlak hobbelig wordt) en een Rauhbank (Rijschaaf) (vlakken) kijken.

Hoe meer je afneemt hoe smaller je de schaaf wilt. Dan lijkt me dat Franse model dat @ornament noemde wel wat (als combinatie van een Schlichthobel en een Rauhbank?)
Een riflard of een schlichthobel dus..ik heb door mijn houtopslag eigenlijk aan kromme planken geen gebrek. Dus vandaar dat zo'n schaaf handig zou kunnen zijn..
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hoe lang zijn die planken. Je maakt ca. 2x de lengte van de schaaf vlak. Als je echt planken wilt bewerken dan zou ik naar een Schlichthobel (afname zonder dat het oppervlak hobbelig wordt) en een Rauhbank (Rijschaaf) (vlakken) kijken.

Hoe meer je afneemt hoe smaller je de schaaf wilt. Dan lijkt me dat Franse model dat @ornament noemde wel wat (als combinatie van een Schlichthobel en een Rauhbank?)
Een riflard ( in het Nederlands : een voorloper) is echt een houtvreter en doet exact hetzelfde als de Duitse Schrubhöbel. Het is niet te omschrijven als een "combinatie van een Schlichthobel en een Rauhbank". Dit werk zou de riflard niet kunnen doen.

Een riflard heeft een rond mes , net als de Schrubhobel.en met beide schaven ga je op dezelfde manier een kromme plank te lijf , voorlopen, om daarna met andere schaven een beter en rechter oppervlakte te krijgen.


Groeten ,
Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Maar let op, ook hier worden de benamingen door elkaar en naast elkaar gebruikt. Ik denk domweg omdat het op het eerste oog niet meteen duidelijk is wat wat is.

Hoe lang is de Steiner? ~22cm = Putz, ~24 cm = Doppel.
Hij is 24 cm. Dus een Doppelhobel? En het bed is 49 graden. Geen 48..ik zat er 1tje naast..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.