Duims stalen staf of 25 mm?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Ik wil een gevormde beitelsteun maken voor het draaien van schaaltjes.
Lijkt me een mooie oefening lassen en metaalbewerking.
De steunhouder ('banjo') van mijn draaibank heeft een duims opname voor de steun, maar ik zie in deze metrische wereld geen aanbieders die me een metertje duims rondstaal kunnen leveren. Er wordt wel 25 mm diameter aangeboden.
De steel wordt vastgeklemd dus die 0.4 mm zou een overkomelijk verschil kunnen zijn maar als het in de praktijk toch gaat rammelen dan is dat heel vervelend.
Wat doen jullie als je een steun maakt? Gewoon 25 mm gebruiken? Koperen busje eromheen? Of weten jullie een aanbieder die me een stukje 1 inch rondstaf kan leveren?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als ik zoek op assenstaal 25,4 mm, krijg ik als eerste een hydrauliekservice uit beesd. Leveren C45 per meter. Dus lijkt me geen probleem.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Bij hardeman was het wel goedkoper per meer, maar dan moet je gelijk 6meter kopen. Dan kan je wel voorlopig voor uit. 25 mm in een gat voor 25,4 klemt alleen aan de bovenkant.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Lijkt me geen probleem. Als je vanuit de kern opbouwt, dan verwarm je vanzelf voor. Ik heb zo vele hydraulische cilinderstangen gelast. Ik gebruik een basische elektrode . Niet geforceerd afkoelen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Chevy, jij hebt ongetwijfeld meer verstand van lassen dan ik, maar is C45 voor een hobbyist met elektroden te lassen? Ik dacht dat dat niet aangeraden werd. En dan is C45 misschien niet de handigste optie.
Als je oplast( rustig af laten koelen) dan moet je waarschijnlijk ook op maat draaien. Dan is rond 30mm en een stuk naar 25,4 draaien ook een optie.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Bij C45 begonnen er bij mij ook wat belletjes te rinkelen en dat ging, terugdenken, inderdaad over het lassen.
Ik heb voor het lassen alleen een simpel apparaatje voor gevulde draad dat ik ooit heb gekocht in een aanbieding voor het geval dat ik wat plaatjes van een paar mm zou moeten lassen. Metaaldraaibank heb ik niet.
Duims rondstaf koolstofstaal heeft dus echt de voorkeur.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Je kunt zowel 1" als 25 mm stukjes kopen van Robert sorby. 120 of 150 mm lang met schroefdraad aan het eind. Hier een linkje naar baptist. Mischien was het bekend of is het tekort maar wellicht heb je er wat aan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik weet niet waarom je zou moeten oplassen? Je wil toch alleen een dwarsstuk op de bovenkant lassen? Dan hoef je toch niets te draaien?
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Chevy, jij hebt ongetwijfeld meer verstand van lassen dan ik, maar is C45 voor een hobbyist met elektroden te lassen? Ik dacht dat dat niet aangeraden werd. En dan is C45 misschien niet de handigste optie.
Lijkt me geen probleem. Als je vanuit de kern opbouwt, dan verwarm je vanzelf voor. Ik heb zo vele hydraulische cilinderstangen gelast. Ik gebruik een basische elektrode . Niet geforceerd afkoelen.

Hardbare stalen ( C45 behoord daar nog toe) en lassen gaan niet erg goed samen. Voorverwarmen en / of nagloeien zouden nodig zijn.

Chevy kan hier ongetwijfeld meer over vertellen.

Hieronder de ervaring van een amateur.

Ik heb mijn beitelsteunen zelf gelast met een oude ( 40 jaar) transformator met elektroden. De horizontale delen zijn uit uitgeslepen C 45 van 20 mm ) en de vertikale delen (de schachten) bestaan uit 30 mm getrokken staal. Erger nog ik heb ook ook koolstof staal met 1 % koolstof aan dezelfde type schacht gelast. Nog erger: zelfs een stuk van een moderne punt beitel voor steen ( vooral voor de bouw) uit gelegeerd staal, luchthardend, heb ik 10 jaren geleden aan een 16 mm schacht gelast voor mijn Woodfast draaibankje, gelast en heb er nog geen problemen mee gehad, geen scheurtje te bespeuren.

Of het lassen van luchthardend staal verstandig is , en dan nog zonder voorverwarming en zonder het te achteraf te gloeien is maar de vraag. Het is geen grote beitelsteun en het is maar 16mm aan 16 mm gelast, maar toch.

Ik heb steeds vanuit de kern opgebouwd, dus door en door gelast met afschuiningen en vooropeningen. Door de lagen achter elkaar leggen , dus met inbreng van heel veel warmte, het stuk rond de las wordt heel erg warm . Na afloop van het hele laswerk, het werkstuk rustig laten afkoelen. Hierdoor zouden de eventueel geharde zones voldoende tijd krijgen om te ontlaten (temperen) . Dat betekend dat het rond de lassen niet noemenswaardig hard meer zou kunnen zijn. Dat was de redenering, en het werkt dus perfect voor mij. Ik gebruik elektroden van 3,25 mm en voldoende Ampèrage, tenslotte is het dik metaal.

Nooit een krak erin gehad tijdens het lassen, afkoelen, of gebruik.

Ik gebruik gewone rutielelektroden want mijn amateur laspost heeft een lage open spanning, dus lassen met basische elektroden lukt jammer genoeg niet.

Voorts zouden austenitische elektroden ( groep van roestvaste stalen) met heel weinig koolstof erin, beter geschikt zijn voor dit soort laswerk wegens meer rek hebbende.

Persoonlijk heb ik de indruk dat de een schacht met exact de juiste maat minder kracht vraagt om stevig ingeklemd te zijn.

PS een meter is weinig als je een collectie steunen gaat maken. Ik kocht 6 meter 30 mm voor de schachten

groeten,

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Die schachten van Sorby en Hope heb ik ook aan gedacht. Het zou zeker eenvoudiger zijn om een steun te maken door een passende moer aan de ligger te lassen of er een gat in te tappen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als je een wisselspanning lasapparaat hebt, heb je een 42 volt startspanning. Een basische elektrode wil daar wat moeilijker op starten. Als je de elektroden voor verwarmd starten ze al een stuk beter. Om te lassen heb je minder vermogen nodig bij een basische elektrode, dan bij een rutiel elektrode van de zelfde dikte. Een 3,25 basisch last prima op een ampere of 80. Toen ik leerde lassen, had niemand een gelijkstroom inverter. Zelfs met zo'n goedkoop ferm apparaat kan je prima lassen. Alleen als je wat langer achter elkaar wil kunnen lassen, moet je er een flinke ventilator op zetten. Met zo'n ouderwetse zware koper gewikkelde trafo kan je zelfs op 220 behoorlijk lang lassen voor hij te heet wordt. En elektroden moeten droog bewaard worden. Vooral bij een basische elektrode merk je het goed als ze niet goed bewaard zijn. Als je hem aanstrijkt en de halve mantel valt er af, kan je beter een nieuw pak open maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Gelukkig is mijn amateur transformator (dus wisselspanning) met max 140 amp. een slag beter , lees met meer uithoudingsvermogen, dan de Ferm lasposten.
Ik moet voor dit soort werk deze transformator , met 3.25 mm rutielelektroden met wisselstroom , op iets van een 130 ampère zetten, anders heb ik slak insluitingen. Met 130 Amp komt de slak mooi los. Het is de indicatie op het toestel, ik heb geen ampère tang om het na te meten.

Bij dit soort werk, relatief korte lassen, telkens 1 leunspaan, kan ik de laspost in praktijk niet overbelasten.

Er zijn veel voordelen aan een moderne invertor tov een transformator. Ik heb het zelf niet maar laste er bij klanten wel eens mee.

Maar de transformator , met zijn wisselspanning heeft enkele voordelen tov de invertor: het genereert nooit een elektromagnetische blaaswerking en je krijgt het ding gewoon niet kapot, hoe oud je ook wordt. Geen elektronica aan boord, dus dat kan niet stuk.

groeten
Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik heb laatst zo'n hbm inverter van ik geloof iets van 80 euro er bij gekocht voor mijn andere werkplaats en ik moet zeggen, dat last prima. Wel even een ander handvat en aardklem aan 5 meter kabel er op gezet. Dat was duurder dan de inverter. Maar het standaard mee geleverde handvat en aardklem konden me niet bekoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.