Draaiongelukje..

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Wellicht overbodig maar voor de niet-houtdraaiers onder ons noem ik even de boorklussen voor de houtdraaier;
- precisie boren voor pen blanks, daarbij komt het soms op de 0,1 mm aan maar niet meer dan dat; boor is max 12 mm en type spiraal (lost lastig en moet regelmatig terug gehaald worden)
- diepte aangeven: je boort een gat om de diepte van het uithollen van een schaal of zo aan te gaven, diameter kan varieren maar is nooit kritisch; het boorgat wordt ook gebruikt om de guts een eindpunt te geven.
- groot en diep gat: voor een vaas of zo moet je soms een diep en breed gat boren wat vooral handig is,. Je gebruikt een Forstner boor met verlenging

Het materiaal voor de houtdraaier is nogal variabel:
- soms een netje stukje (beuken)hout met rechte nerf en korte draad.
- soms iets warrigs
- soms iets met scheuren, noesten, schors en al wat

De gebruikte draaibank is soms reuze solide maar er zijn uitzonderingen...

Het leidt ertoe dat het voor de houtdraaier in de regel aan te raden is om zjin boorkop vast te tikken voor gebruik met een houten hamer en stevig vast te houden bij regelmatig lossen van het boorsel . Je gebruikt de spindelschroef voor het boren en haalt de losse kop regelmatig terug terwijl je de boorkop vasthouidt.


 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Om een morseconus vast te zetten hoef je niet te slaan, daar verniel je hem uiteindelijk mee. Zeker bij houtdraaibanken die vaak al minimaal zijn uitgevoerd. Door het slaan wordt de passing aan de voorkant van de conus ruimer en kan het gereedschap na verloop van tijd wat wiebelen en dan laat het los. Zo lang als er nog gereedschap in je werk zit, blijft je losse kop vergrendeld. Je gebruikt de pinole om te boren . Als je te weinig boordiepte haalt, dan heb je niet de juiste machine voor het werk dat je aan het doen bent. Dat je de boorkop vast moet houden om te voorkomen dat hij er uit valt, geeft eigenlijk al aan, dat je niet goed bezig bent. Hoe werkt dat dan bij een houtje boren op een boorkolom? Daar heb je de zwaartekracht ook nog tegen. Maar je kan prima de boor op en neer bewegen, zonder dat je gereedschap er uit valt. En leer je boren slijpen. Als je metaal boort, dan krijg je een botte boor er niet in, maar in hout gaat dat nog prima. Je snijdt de vezels dan alleen niet goed door, maar wrijft ze min of meer aan de kant. Daardoor wordt het gat minimaal kleiner, waardoor de boor over de gehele boordiepte blijft klemmen. Dat speelt voor al als je een metaalboor gebruikt om diepe gaten in hout te boren. Daardoor heb je kans dat de weerstand zo groot wordt, dat je de conus uit de pinole trekt. Maar ook hier geldt weer, niet het juiste gereedschap gebruiken voor het werk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als je op een draaibank boort is dat bijna altijd (behalve bij een schaal) in kopshout. Boren in kopshout gaat helemaal anders dan in langshout of in metaal. Vaak zet het hout zich ook een beetje tijdens het boren of slingert het werkstuk waardoor de boor bijna altijd wat gaat klemmen. En de spanen laten zich moeilijker afvoeren door het langshout.Als je dan de boor terug haalt komt de conus makkelijk los. Zoals al meerdere keren gezegd is de oplossing de boorkop met de hand begeleiden. Zo doe ik het ook en dat gaat zonder accidenten. Maar je moet het gedaan hebben om te begrijpen hoe het in zijn werk gaat. En dan merk je ook dat het een veilige handeling is zolang je je verstand er bij houdt.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je je gereedschap vast moet houden, omdat het anders uit je machine valt, heb je niet het juiste gereedschap. Zo simpel is het eigenlijk. Dat je je staat te behelpen, maakt het niet juist. Het blijft een ongewenste en gevaarlijke handeling.
 
Als je je gereedschap vast moet houden, omdat het anders uit je machine valt, heb je niet het juiste gereedschap. Zo simpel is het eigenlijk. Dat je je staat te behelpen, maakt het niet juist. Het blijft een ongewenste en gevaarlijke handeling
Bestaat er dan een andere manier om de boorkop vast te zetten, ik weet hem niet anders dan met de hand vast houden.

M.vr.gr. Jan
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Ik heb op youtube al eens iemand gezien die het boortje gewoon los in zijn hand vasthoudt terwijl hij een gat boort ....
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Bestaat er dan een andere manier om de boorkop vast te zetten, ik weet hem niet anders dan met de hand vast houden.

M.vr.gr. Jan
Jan, de bemerking van @chevy66 (jullie houtdraaiers boren onveilig) snijdt enig hout en houdt me wel van de straat; na lang zoeken heb ik het volgende gevonden: voor Drechselmeister Midi en Stratos kun je een aparte ER25 boorpinole aanschaffen die in de plaats komt van de bestaande pinole met MC2. Die ER25 spantang is geschikt om boren vast te zetten en komt niet los.Voor mij is dat een reeele optie alleen moet je dan steeds wisselen. Voor Vicmarc is een deephole boring systeem te koop wat in de plaats komt van de losse kop; er is een speciale voorziening (tang) om te verhinderen dat de boorkop loskomt bij terughalen; ik meende dat er zoiets ook voor Stratos was maar kan het niet vinden. Op de Heiligenstadt van Ronald Kanne zit een deep hole boor apparaat maar of dat beveiligt tegen losraken van de boorkop weet ik niet. Voor Oneway, Killinger en Steinert heb ik niets dergelijks gevonden. Wivamac niet opgezocht. NB Over het algemeen zitten onze boorkoppen vast met B16 terwijl dat beter een schroefdraad zou kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Boren op de houtdraaibank met enkel(!) de pinole heen en weer bewegen met de losse kop geblokkeerd is een correcte manier van boren en volstrekt veilig. Die manier van werken hoeven draaiers niet te verdedigen... De beste man van het filmpje probeerd tijd te besparen door de gehele losse kop op en neer te bewegen, zodat hij minder aan het wiel van de pinole hoeft te zwengelen. Vooral bij de wat goedkopere draaibanken heeft de losse kop ten opzichte van het bed wat speling. Bij het terugtrekken van de losse kop tijdens het boren gaat de boor daardoor in het ontstane gat schranken. Hierdoor wordt de trekkracht aan de boor hoger dan de 'vasthoud'kracht van de morseconus en laat de boorkop los.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ronny63 en mathieu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik ben ook wel eens een systeem tegen gekomen voor houtdraaiers dat bestond uit een basisdeel dat in de morseconus gaat, waar je steeds een deel op kan schroeven als je dieper moet boren. Maar dat werkte met een forstnerboor. Die is wel geschikt om in hout te boren, omdat die maar een klein deel heeft dat wrijving geeft, wat niet toe neemt met de boordiepte. Was iets uit de usa volgens mij. Voor kleinere gaten kan je ook een langgatboor gebruiken, die is ook beter geschikt voor kops hout boren.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Ik ben ook wel eens een systeem tegen gekomen voor houtdraaiers dat bestond uit een basisdeel dat in de morseconus gaat, waar je steeds een deel op kan schroeven als je dieper moet boren. Maar dat werkte met een forstnerboor. Die is wel geschikt om in hout te boren, omdat die maar een klein deel heeft dat wrijving geeft, wat niet toe neemt met de boordiepte. Was iets uit de usa volgens mij. Voor kleinere gaten kan je ook een langgatboor gebruiken, die is ook beter geschikt voor kops hout boren.
@chevy66 dank voor de suggestie.. welke langgatboor bedoel je hier? die voor een langgatboormachine met de mesjes voor diepte en voor opzij? Of die met een lange dubbele spiraal?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik ben ook wel eens een systeem tegen gekomen voor houtdraaiers dat bestond uit een basisdeel dat in de morseconus gaat, waar je steeds een deel op kan schroeven als je dieper moet boren. Maar dat werkte met een forstnerboor. Die is wel geschikt om in hout te boren, omdat die maar een klein deel heeft dat wrijving geeft, wat niet toe neemt met de boordiepte. Was iets uit de usa volgens mij. Voor kleinere gaten kan je ook een langgatboor gebruiken, die is ook beter geschikt voor kops hout boren.
Dat is waarschijnlijk het Zobo systeem. Werd vroeger ook door protool verkocht. Ging tot 2 of 3 meter voor boten. Fabrikant Bruck ik heb er een 25mm boor van maar als je daar iets van HM wil hebben is het niet meer leuk.https://www.profishop.com/nl/p/brueck-zobo-boor-wd-hardmetaal-diameter-60-mm-totale-lengte-150-mm-boorsysteem-3-762385
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Interessante discussie, maar als ik het gemiddelde zaagtafel gebruik op Youtube zie, vind ik dit nog niet zo onveilig. Wat Wilco schrijft, het is primair een verkeerde handeling. Bij terug draaien van de boor en de morseconus komt los, dan is er nog niets aan de hand. Dan zie je het gebeuren, en kan de boor wel slingeren, maar niet door de lucht vliegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.