Draaiongelukje..

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
ik zag het zo al aankomen. Steeds de boorkop vasthouden bij het terugtrekken is de regel.


groeten


Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Kan iemand me uitleggen waarom hij de losse kop heen en weer schuift terwijl de boor nog in het werkstuk zit? En waarom zou je de boorkop moeten vasthouden? Als hij gewoon de boor terugdraai en de conus zou lossen, dan zie je dat hij gaat mee draaien en zet je je bank uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
In het kader van stomme vragen bestaan niet: waarom zit die boorkop überhaupt los? Is dat zo'n snelspanner met een 6-kant as?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als de conus wat beschadigd raakt, of wat is versleten, kan het ook wel eens voorkomen, dat het gereedschap los komt. Zijn werkwijze deugt gewoon niet. En als je iemand wil laten filmen, zet je die niet in de gevaren zone.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
Ik schat in dat dit iemand is die stressvol werkt (en niet zijn vaste routine volgt) omdat er een kijker bij is.
Juist buiten je comfort zone: rustig blijven, langzamer werken en stapje voor je stapje je routine volgen. En dan hebben we het nog niet over de gevarenzone waarin de kijker zit.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
In het kader van stomme vragen bestaan niet: waarom zit die boorkop überhaupt los? Is dat zo'n snelspanner met een 6-kant as?
Due boorkop is voorzien van tapse morseconus waarmee het is bevestigt aan de losse kop (rechts). Die verbinding is solide zolang er druk op wordt uitgeoefend maar kan lossen door terugbrengen icm trillen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Kan iemand me uitleggen waarom hij de losse kop heen en weer schuift terwijl de boor nog in het werkstuk zit? En waarom zou je de boorkop moeten vasthouden? Als hij gewoon de boor terugdraai en de conus zou lossen, dan zie je dat hij gaat mee draaien en zet je je bank uit.
Het is de snelste manier om het boorsel te lossen terwijl je aan het boren bent maar je moet de kop wel vasthouden (of zekeren met een trekstang).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je hoeft de kop niet vast te houden. Je moet je werkwijze aanpassen. Je eigen veiligheid en die van de mensen om je heen, zijn een stuk belangrijker , dan een beetje zogenaamde tijd winst. Je bent zo te horen de laatst jaren niet op een eerste hulp afdeling van een ziekenhuis geweest.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij mij lopen de boren wel eens vast (morse conus boren). Redelijk onhandig, want die hou je ook niet zomaar met de hand vast (40 mm MK4). Dat is dan een hoop gedoe met een grote bahco om hem er weer uit te draaien.

Dus ik boor meestal kleine stukjes (paar cm), en als het diep wordt gaat er ook WD40 op de boor, en ik boor vrij snel en trek nog sneller terug.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Trek je dan je bank stil? Heb je het over hout? En gebruik je een houtboor? Want een ijzer boor heeft veel te veel wrijving en hij lost ook de houtkrullen niet goed.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Je hoeft de kop niet vast te houden. Je moet je werkwijze aanpassen. Je eigen veiligheid en die van de mensen om je heen, zijn een stuk belangrijker , dan een beetje zogenaamde tijd winst. Je bent zo te horen de laatst jaren niet op een eerste hulp afdeling van een ziekenhuis geweest.
Maak je niet zo druk.. ik zie gewoon het risico (kans maal effect) niet zo hoog. De draaibank draait plm 3 a 4 honderd toeren , je boort een cm of zo en haalt hem terug. Je merkt direct of de bevestiging van de boorkop solide is. Als je dat met de spindel doet is de kans veel groter dat de boorkop loskomt en evt je werkstuk beschadigt, vooral bij pennen blanks heel vervelend. Ook als ik de boor met de spindel terughaal houd ik de boorkop vast.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Bij mij lopen de boren wel eens vast (morse conus boren). Redelijk onhandig, want die hou je ook niet zomaar met de hand vast (40 mm MK4). Dat is dan een hoop gedoe met een grote bahco om hem er weer uit te draaien.

Dus ik boor meestal kleine stukjes (paar cm), en als het diep wordt gaat er ook WD40 op de boor, en ik boor vrij snel en trek nog sneller terug.
Jurriaan, ik houd de grote boren met mc vast met een ouderwetse verstelbare pijptang op het rechte gedeelte.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Maak je niet zo druk.. ik zie gewoon het risico (kans maal effect) niet zo hoog. De draaibank draait plm 3 a 4 honderd toeren , je boort een cm of zo en haalt hem terug. Je merkt direct of de bevestiging van de boorkop solide is. Als je dat met de spindel doet is de kans veel groter dat de boorkop loskomt en evt je werkstuk beschadigt, vooral bij pennen blanks heel vervelend. Ook als ik de boor met de spindel terughaal houd ik de boorkop vast.

Beetje vreemde reactie.. een boor die met die snelheid op je hoofd afkomt kan ook met dat toerental een hoop schade aanrichten, de dame in het filmpje is er goed vanaf gekomen. Het gaat niet om jouw inschatting van de risico's, het gaat om het zekere voor het onzekere nemen. Ook als er weinig risico is, kan het nog steeds gebeuren, anders had er wel geen risico gestaan.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Beetje vreemde reactie.. een boor die met die snelheid op je hoofd afkomt kan ook met dat toerental een hoop schade aanrichten, de dame in het filmpje is er goed vanaf gekomen. Het gaat niet om jouw inschatting van de risico's, het gaat om het zekere voor het onzekere nemen. Ook als er weinig risico is, kan het nog steeds gebeuren, anders had er wel geen risico gestaan.
Misverstand, ik vind dat die man in het filmpje veilig moet werken en die boorkop vast moet houden etc. Ik vind alleen niet dat het vasthouden die boorkop onacceptabel is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.