Draaibank technieken, les 1

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Duidelijk verkeerd ingezet op het afruwen
Uithuilen en weer door gaan

Prima video's, dank je nico
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Damn, zonde Toxiq.... Dure leerschool zo, maareh, ik denk dat we allemaal kunnen terugkijken en schrikken van hoe we soms een stukje gereedschap gebruik(t)en. Ik in ieder geval en zal me nog veel vaker gebeuren. Achteraf is alles logisch zou Cruijffie zeggen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
898
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Overigens, zo'n afgebroken schrobguts (die je idd alleen voor langshout / spinseldraden moet gebruiken) kun je wel weer (laten) lassen. Ik heb er eentje (met custom handvat) die ik, MET las, ook voor een vriendenprijsje van Joost Kramer heb overgenomen. Werkt prima. Die arend is normaliter niet gehard, en kan dus gelast worden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je Arend, maar hij is wel op een rot plek gebroken
Er zit een flink stuk nog in het handvat, hoe krijg je dat er in hemelsnaam uit ?
Ik ga er nog eens over nadenken
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat handvat is niet belangrijk. Je hebt een draaibank, andere beitels, koop een stuk koperen waterleiding o.i.d. voor het ringetje aan de voorkant en maak zelf een handvat.
Een simpele manier is wellicht een stuk rondstaal van bv. 15 mm doorsnede nemen, daar aan de bovenkant een groef in slijpen waar je beitel in past, bv. 3 cm, dat vast laten lassen en het geheel dan in een 15 mm gat in een nieuw handvat lijmen.
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
@toxiq zou je eens een foto van het breukvlak willen maken. Een close-up dan kan je waarschijnlijk zien of er een materiaal defect in zat.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik weet dat ik nu weer commentaar krijg.
Maar toch gebruik ik de afruwguts vaak als ik vers hout schalen voordraai.
Daarbij moet ik wel vermelden dat je dit niet moet doen als je ook de tegencenter gebruikt om de reden dat je dan niet met de houtnerf mee kan draaien.
Als ik op de laatste foto zie hoe het fout is gegaan dan zie ik duidelijk dat Toxiq recht TEGEN de draad in heeft ingezet.
Op die manier MOET het fout gaan en daar is de afruwguts dan ook echt niet tegen bestand.
De afruwguts is niet gemaakt om dwarshout te draaien maar als je er veel ervaring mee hebt dan kan hij (mits op de goede manier gebruikt) ook bij dwarshout wel helpen om snel veel hout weg te nemen.
Maar mijn advies voor de minder ervaren draaier, gebruik hier de schalenguts die er echt voor gemaakt is.

Hoi Rien,
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de afruwguts ook gebruikte voor schalen en dit ging op de manier zoals jij hem gebruikt prima.
Zorgde wel altijd dat het hout niet de hoeken van de beitel kon pakken.
Echter na wat filmpjes te hebben gezien van wat er kan gebeuren gebruik ik nu toch alleen maar de schalenguts voor deze werkzaamheden.
Als je een beetje een flinken scholenguts gebruikt gaat het volgens mij zeker niet minder snel als met de afruwguts, maar waarschijnlijk wel veiliger.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@toxiq zou je eens een foto van het breukvlak willen maken. Een close-up dan kan je waarschijnlijk zien of er een materiaal defect in zat.

Ja dat kan ik wel proberen
laat ik voorop stellen dat ik niet de guts de schuld wil geven, ik ben er nu wel achter dat ík de verkeerde keuze heb gemaakt
maar ik vraag me af of er meer in het spel kan zijn omdat het echt een licht tikje/schrapertje was, het is niet zo dat de beitel half uit mijn handen werd geslagen
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Wow....dat moet een enorme klap zijn geweest. Geen lichamelijke klachten ?

Afruwgutsen gebruik ik ook alleen voor langshout. Het hout gaat er ook wel af met een afruwguts maar een met een schalenguts gaat het iets "vriendelijker"
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Overigens, zo'n afgebroken schrobguts (die je idd alleen voor langshout / spinseldraden moet gebruiken) kun je wel weer (laten) lassen. Ik heb er eentje (met custom handvat) die ik, MET las, ook voor een vriendenprijsje van Joost Kramer heb overgenomen. Werkt prima. Die arend is normaliter niet gehard, en kan dus gelast worden.

Zou je HSS kunnen lassen met beklede rutiel elektroden ( vlambooglassen)?

groeten,
ornament
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Na wikken en wegen heb ik besloten dat de HBM draaibank weggaat, er zit een licht slingertje in dat voornamelijk merkbaar is bij de chuck en (haast) niet bij gebruik met tegencenter

Omdat HBM tegenwoordig niet per mail bereikbaar is en het lang duurt voordat mijn vragen beantwoord worden heeft mijn (on)geduld de grens bereikt
HBM gaat er uit en ik ga bij Ronald een andere bank kopen
Welke het word verklap ik nog niet, ik ben er wel uit met Ronald maar ik moet de financiën ook ff rond krijgen, ik ga er niet van uit maar er kan nog het eea veranderen
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ja dat kan ik wel proberen
laat ik voorop stellen dat ik niet de guts de schuld wil geven, ik ben er nu wel achter dat ík de verkeerde keuze heb gemaakt
maar ik vraag me af of er meer in het spel kan zijn omdat het echt een licht tikje/schrapertje was, het is niet zo dat de beitel half uit mijn handen werd geslagen

Als je het breukvlak zou bekijken, kun je een conclusie trekken over wat er is gebeurd. Het zou kunnen dat de beitel al eerder door metaalvermoeiing zwakker is geworden, of zelfs al deels was ingescheurd maar nog niet gebroken was (valt je natuurlijk pas echt op als hij in twee stukken ligt). Jouw kleine tikje was dan nét voldoende om de breuk compleet te maken.

Als het stuk staal wat nog in het handvat zit inderdaad niet gehard is, zou je er een gat in kunnen boren, schroefdraad tappen en met een bout eruit trekken :p óf een staaf erop lassen en dan eruit trekken. Als je de beitel zelf nog wilt repareren zou ik hem wel door iemand laten lassen die er verstand van heeft. Wat jurriaan volgens mij bedoelt is dat de beitel dan in de sleuf past die in de as zit. Als je hem daarna vast last, wordt het een veel sterker geheel dan als je het zomaar aan elkaar zou bakken. Met dank aan kunstige paint-vaardigheden nog een schetsje:

Naaml.png
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mee eens Tom, maar ik denk dat met een andere asje het opzich een prima starters machine is OF als je alleen tussen de centers wil draaien, maar ik wil er meer uithalen (uiteindelijk) en met de chuck werkt het echt niet fijn
De keuze om deze weg te doen is wegens de trage/belabberde bereikbaarheid van HBM anders had ik wellicht een ander asje laten komen en eerst op de machine gaan oefenen


Douwe bedankt voor het advies, de beitel is op het breukvlak een kleur verschil te zien (donkerder stukje dan de rest) geen idee of dit iets inhoudt
Het breukvlak zit in de beitel ca 1cm diep

Nadat Ronald weer terug was van vakantie heeft hij voor mij het eea weten te regelen bij Crown en ik krijg een hele nieuwe beitel, de andere gaat retour
Wel heb ik plechtig beloofd om een cursus bij Ronald te gaan doen (nu was ik dat toch al van plan, maar dat moeten jullie niet door vertellen he anders loop ik mijn beitel mis :)

Dát is nog eens service en het mooiste is ook nog, hij is gewoon telefonisch bereikbaar, daar kan Herman zonder telefoon nog wat van leren

Nu nog even het eea rond zien te breien hier en dan komt er een échte draaibank :)
 
Laatst bewerkt:

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
En, al een andere draaibank? ;)

Ik lees hier stilletjes met veel interesse mee. Op dit moment heb ik nog teveel in mijn hoofd zitten om te maken. Maar op termijn wil ik zeker gaan starten met draaien, wat is dat toch gaaf. Dus als ik hier nog wat kan leren, mooi meegenomen. :p
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
De beitel is inmiddels door de buurjongen gelast met een speciale electrode. Nu een handvat eraan maken en dan ga ik m zelf gebruiken. Ben benieuwd of het heel blijft. De las ziet er goed uit.

20160511_140919.jpg

20160511_140926.jpg
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Dat is netjes gedaan, als hij nu breekt zal het net na de las zijn. Die las zelf is misschien wel het sterkste punt van heel de beitel. Als het handvat klaar is, foto :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.