Draaibank met aardlek probleem

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
107
133
Vlijmen
hoi mede houtwormen,

Onlangs heb ik op marktplaats een niet werkende HBM vario 450 draaibankje voor een prikkie kunnen kopen. Vol goede moed ben ik aan dit nieuwe project begonnen om te zien of ik er leven in kan krijgen, zo niet, dan hopelijk een hoop ervan geleerd 🤓.
met de hoop om net voldoende kennis van electra te hebben ben ik er lekker mee aan de slag gegaan. Inmiddels heb ik kunnen uitsluiten dat er niets mis is met de regel elektronica. En het probleem weten te isoleren tot de electromotor. echter krijg ik maar niet gevonden waar de lekstroom zit op de dc motor.

1747253999165.png

ik heb de motor laten draaien zonder de aardedraad aan te sluiten. Dan doet de motor het prima en klapt er ook niks uit. en kan ik dan ook de snelheid regelen met de potmeter (En het toerental aflezen op de teller). Super fijn, maar niet heel veilig 😅.Ook heb ik een andere dc motor aangesloten (incl aardedraad) en deze werkt naar behoren. Maar zodra ik de aardedraad van de originele motor aansluit en de schakelaar omzet schiet per direct de aardlek eruit…

een snelle zoektocht op dit forum laat een oud draadje zien, maar daar wordt helaas geen oplossing besproken. Het weide internet geeft meer input, maar is vrees ik niet specifiek genoeg, vooralsnog. Er wordt wel gesproken over een Megger om het lek te kunnen opsporen, maar die heb ik niet en is vele malen duurder dan wat ik aan dit project hoopte uit te geven 😅. Ook gok ik dat er een aantal meer van jullie eenzelfde draaibank hebben en wellicht ditzelfde probleem hebben ervaren (en hopelijk opgelost).

alvast bedankt voor het meedenken!

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
449
201
Groene Hart
Heb je de weerstabden van de spoelen en ook baar aarde sl gemeten met een multimeter?
Een megger is beter, maar die heeft niet iedereen.

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.004
319
Rosmalen
Als het gaat om lekstroom dan is hier op het werk meestal de regelelectronica het probleem. Zelfs al doet ie het nog.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.