Douglas pergola met 4m overspanning

Kanduvisla

Nieuw lid
4 jun 2020
2
0
Hallo,

Ik wil graag een pergola bouwen met een maximale overspanning van 4 meter. Ik heb Douglas balken van 12x12 op het oog, maar ik wil geen paal in het midden.

Aangezien het een pergola is en dus geen dak gaat dragen (hoogstens wat latjes en planten die er in de loop der jaren op gaan groeien), is 12x12 dan stevig genoeg om de 4 meter te overspannen? Een vriendelijke verkoper zei mij dat ik palen van 20x20 moest gebruiken, maar dat vond ik nogal lomp voor slechts een pergola.

Het liefst wil ik geen schoren gebruiken.

Groeten,

Giel Berkers
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Voor overspanning geldt de vuistregel 5cm balk hoogte per strekkende meter. Nu zal er bij een pergola minder belasting zijn, maar 12x12 lijkt me aan de lichte kant.
Alvast de tip, want er gaan vast vragen volgen over verbindingen, om de zoekfunctie te gebruiken ;) :)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo voor een dragende constructie zoals een verdiepingsvloer is de stel regel de overspanning in cm delen door 20 en dat zou dan de hoogte van je balk moeten zijn
In dit geval 20 dus

Maar aan gezien het slechts een pergola is
Volstaat 12x12
Tenzij er een hele jungel aan gaat groeien 😅
Succes met de bouw Mvg leroy
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Je zou in plaats van (vierkante) balken bovenop de palen ook kunnen werken met balken/planken die aan de zijkant van de palen bevestigd zijn.
Hierdoor oogt je pergola wat minder massief. En planken van 200x20 zijn wellicht wat goedkoper dan palen. De bevestiging kan eenvoudig met schroeven. Bevestiging bij de hoekpalen even goed uitdenken.
Tussen de planken zou je blokjes kunnen zetten ter verstijving. Of spotjes/haakjes/....1591275090419.png
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
562
Misschien staat het ontwerp al vast maar als je de staanders wat naar binnen plaatst hangen de liggers een stuk minder door.
 

Kanduvisla

Nieuw lid
4 jun 2020
2
0
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga denk ik voor de zekerheid toch maar voor palen van 15x15. Aangezien er geen dak op komt moet dat wel kunnen denk ik.

Qua hoek verbinding zit ik te denken aan een eenvoudige halfhoutverbinding. Of maakt dat de 4 meter balk weer te zwak op de uiteinden? En ik neem aan dat de langste balk de onderste verbinding heeft toch?

Of is een verbinding met een inkeping sterker? Dat ik in de lange balk "op" de palen leg en dan de (kortere) balken aan de zijkant met een inkeping op de zijkant er tegenaan leg zeg maar?

Misschien moet ik een tekeningetje plaatsen van wat ik bedoel. Of hebben jullie tips voor wat voor hoek verbinding hier het beste voor is?

Misschien raadde je het al, maar pergola's bouwen is niet mijn dagelijkse werk. ;-)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Je zou ook kunnen gaan voor natuurlijk gebogen balken. Dan leg je de ronding naar boven zodat het in de tijd naar benden zakt. Een paar schoren er in maakt de overspanning kleiner en stabieler.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.