Doorgebrand of niet?

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
Ik heb een nieuwe condensator besteld (sorry voor late reactie) en multimeter incl capaciteitstester. Nb Met de huidige multimeter op weerstandberrik van 2kOhm zag ik geen reactie bij het aansluiten can de condensator dus dat suggereert dat hij dood is, als ik wikihow goed heb begrepen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
(Vervolg)… de nieuwe condensator en de nieuwe multimeter zijn okay, plm 11,7 microF tov 12 micriF op het typeplaatje is goed genoeg. De oude condensator geeft alleen o.oo op de multimeter en is dus doodverklaard. Met de nieuwe condensator aangesloten springt de aardlekschakelaar direct naar 0 als de stekker in het stopcontact gaat, dus ergens zit er een lek. Komende zaterdag komt hopelijk een megger-meter mee met een elektroVakman die een nieuwe inductieplaat komt plaatsen. Dan kan ik de isolatieweerstand gaan meten..maar ik zie de bui al wel hangen..
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
‘Doorgebrande wikkelingen’ betekent het einde van deze pomp.
In principe is de motor vervangbaar. Misschien past er zelfs een andere motor op. Of kan je laten herwikkelen. Het is natuurlijk de vraag of de kosten opwegen tegen de waarde van de pomp.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
In principe is de motor vervangbaar. Misschien past er zelfs een andere motor op. Of kan je laten herwikkelen. Het is natuurlijk de vraag of de kosten opwegen tegen de waarde van de pomp.
Ik heb de pomp een paar jaar terug overgenomen op dit forum om ervaring op te doen met vakuumopspanning. Dat is orima gelukt en ik heb ook ondervonden dat ik een groter debiet nodig heb om sommige houtsoorten die wat poreuzer zijn netjes vast te houden. De pomp zelf zal plm 20 jaar oud zijn dus ik ga op zoek naar een andere vac pomp.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
907
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ben bang dat deze niet zo geschikt is…🙁
Want? Debiet te laag? In deze (prijs)klasse zijn pompen met uiteenlopend debiet te vinden (wellicht niet bij HBM - wellicht hebben die een kleine selectie gedaan uit het aanbod prijsgunstige OEM-pompen), maar bijvoorbeeld wel bij Eurovacuum (geen binding anders dan dat ik een tevreden gebruiker ben van 1 van hun modellen rotatiepompen - tweedehands via dit forum overgenomen - voor het impregneren van hout, en straks (ooit) het vacuumvormen van een glasvezel-epoxy composiet over een surfboard in aanbouw, van mijn zoon)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
907
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij heb je voor een pomp voor vacuumchucken geen multistage - 2-traps pomp nodig - als ik me niet vergis zijn meer trappen alleen bedoeld voor het bereiken van een 'beter' vacuum (lagere druk). voor vacuumchucken haal je nooit een laag vacuum - omdat er altijd lucht door het aansluitager, en vooral door het hout heen lekt; debiet is veel belangrijker - dus een 'grote' pomp...
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik heb altijd begrepen dat je eigenlijk een olievrije vacuümpomp nodig hebt .
Weet alleen niet meer waarom dit is (olienevel?)
Zo’n pomp moet natuurlijk ook veel langer kunnen draaien, dan bij gebruik voor het impregneren van hout.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
907
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb altijd begrepen dat je eigenlijk een olievrije vacuümpomp nodig hebt .
Weet alleen niet meer waarom dit is (olienevel?)
Zo’n pomp moet natuurlijk ook veel langer kunnen draaien, dan bij gebruik voor het impregneren van hout.
Ik kan geen technische reden bedenken waarom een olievrije vacuumpomp nodig is voor vacuumchucken - de enige reden die ik kan bedenken zou idd 'olienevel' zijn - en dan meer specifiek 'gezondheidsbescherming' van de houtdraaier die anders die nevel inademt (omdat je continue relatief grote hoeveelheden lucht afzuigt (het systeem is 'lek by design'...) heb je ook een continue olienevel. Dat probleem kun je echter ook anders aanpakken - adembescherming, goede (punt)afzuiging. Een goeie olievrije pomp is meen ik een stuk duurder dan een vergelijkbare rotatiepomp, en minder eenvoudig in hoge debieten te maken (?).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.745
2.601
Gaanderen
Ik heb altijd begrepen dat je eigenlijk een olievrije vacuümpomp nodig hebt .
Weet alleen niet meer waarom dit is (olienevel?)
Zo’n pomp moet natuurlijk ook veel langer kunnen draaien, dan bij gebruik voor het impregneren van hout.
Volgens mij moet de pomp blijven draaien tijdens het impregneren. Dit volgens de youtubers uit de VS
Zelf heb ik dit niet gedaan. Ik laat geen pomp aanstaan als ik er niet bij ben. Het ding zou 's nachts in de fik vliegen. Wel kan ik zeggen dat die van mij (een dubbele) best veel rook produceert in het begin. Ik blijf dus niet in de ruimte.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
Even een update: ik heb een nieuwe Gast pomp gekocht zoals die door Oneway wordt aangeboden (type 0523). Het is een roterende schotten pomp met max. debier van 6 m3/uur en max 850 mbar onderdrruk. In mijn kleine werkplaats staat de pomp op grotere hoogte opgesteld en kan ik er niet zo goed bij om bijv olie-peil te controleren en bij te vullen. Het leek mij een degelijke oplossing.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
907
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij moet de pomp blijven draaien tijdens het impregneren. Dit volgens de youtubers uit de VS
Zelf heb ik dit niet gedaan. Ik laat geen pomp aanstaan als ik er niet bij ben. Het ding zou 's nachts in de fik vliegen. Wel kan ik zeggen dat die van mij (een dubbele) best veel rook produceert in het begin. Ik blijf dus niet in de ruimte.
De pomp moet iig blijven draaien totdat alle lucht uit de poriën van het hout is getrokken - afhankelijk van de hoeveelheid hout, en de grootte van de vacuumkamer kan anders de voor het proces benodigde vacuum snel 'verdwijnen' als gevolg van de lucht die uit het hout ontsnapt. Bij een opstelling met hout in een glazen vacuumkamer (ik gebruik daarvoor (kleine stukjes hout) een vacuumexsiccator) kun je het proces van luchtonttrekken (het bubbelen van het ondergedompelde hout) goed volgen - dat kan een paar uur duren. Voor mijn hengels (met een grote oppervlakte/volume verhouding, en relatief weinig poriën, en geen noodzaak om tot in de kern te impregneren) heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat een of anderhalf uur pompen, gevolgd door het langzaam (door 'lekken') weer op druk laten komen van de vacuumkamer (een PVC buis), gevolgd door 24 uur feitelijk impregneren bij atmosferische druk voldoende is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.