Doorgebrand of niet?

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
Hallo,

ik heb gisteren de vac pomp bij mijn draaibank een tijdje onbeheerd laten draaien en bij thuiskomst rook ik een branderige lucht en was de stop doorgeslagen idem de aardlekschakelaar. Ik meet plm 3 oHm weerstand over de polen van de stekker. Is hij dan doorgebrand of kan het ook de condensator zijn? Aan de buitenkant is verder niets te zien.

Graag je medeleven maar vooral deskundig advies.

Groeten en alvast dank.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Over de polen van de stekker meten zegt niets. Je moet de drie wikkelingen afzonderlijk meten. En als de aardlek blijft afslaan ook een meting met Megger tussen wikkeling en massa. Maar eigenlijk is dat overbodig als de aardlek uitslaat, dan zijn de wikkelingen met zekerheid verbrand. Mogelijk is wel een slechte condensator gemonteerd. Je hebt start en bedrijfscondensators. Een startcondensator mag niet onder spanning blijven staan, daar is die niet voor gemaakt. Dus die ook even controleren.
Alvast succes en goede hoop!
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.190
2.638
Wat voor type vacuumpomp praten we over? Is de pomp mechanisch los? Als er een wikkeling uit is gefakkeld, zie je dat snel zat, als je de motor uit elkaar haalt. Het is dan meestal de hulpwikkeling die als eerste in rook op gaat.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
Even een update: Ik heb het schakelkastje nu losgmeaakt en er komen twee dradenparen uit het binneste. Over het rode paar meet ik plm. 30 Ohm en over het zwarte paar plm 1,7 Ohm. Het zwarte paar is aangesloten op de condensator.Ik neem aan dat dit betektn dat de zwarte wikkeling is doorgebrand.
De vac pomp is dubbeldiafragma van KNF (Verder Vleuten) bedoeld voor continu gebruik maar al een paar jaar oud..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.190
2.638
Weerstand meten is vrij nutteloos als je geen referentiewaarden hebt. heb je het ding al uit elkaar gehaald?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Even een update: Ik heb het schakelkastje nu losgmeaakt en er komen twee dradenparen uit het binneste. Over het rode paar meet ik plm. 30 Ohm en over het zwarte paar plm 1,7 Ohm. Het zwarte paar is aangesloten op de condensator.Ik neem aan dat dit betektn dat de zwarte wikkeling is doorgebrand.
De vac pomp is dubbeldiafragma van KNF (Verder Vleuten) bedoeld voor continu gebruik maar al een paar jaar oud..
Je kan de weerstand van de wikkelingen naar de aarding meten. Die zou oneindig moeten zijn. Meet je daar wel een waarde, dan is er een aardfout. Mogelijk kan je de aardfout niet meten met de Ohmmeter. Aardfouten worden gemeten met bedrijfsspanning of nog wat hoger.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
Ik ga kijken of ik iemand kan vinden met een ‘megger’. Ik begrijp nog niet zo goed waarom het verschil in weerstand tussen de twee wikkelingen (zie boven) niet voldoende indicatie is dat er eentje is doorgebrand. Maar ik ben electroleek.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.190
2.638
Over het algemeen zijn de hoofdwikkeling en de startwikkeling niet het zelfde. Dan is het dus logisch dat dat ook voor de weerstand geldt. Zoals ik al eerder aan je vroeg, kan je de motor met de hand ronddraaien? Dus geen vastgelopen lagers of andere mechanische problemen? Als de motor los is, trek je het achter deksel er af en zie je het snel zat als er een wikkeling uit gefikt is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Over het algemeen zijn de hoofdwikkeling en de startwikkeling niet het zelfde. Dan is het dus logisch dat dat ook voor de weerstand geldt. Zoals ik al eerder aan je vroeg, kan je de motor met de hand ronddraaien? Dus geen vastgelopen lagers of andere mechanische problemen? Als de motor los is, trek je het achter deksel er af en zie je het snel zat als er een wikkeling uit gefikt is.
Voor zover de documentatie die ik gevonden heb met het electrisch schema juist is, is het een gewone driefasige motor die omgebouwd is naar mono met een startcondensator. Dan zouden de wikkelingen wel de zelfde weerstand moeten hebben.

1662898532335.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.190
2.638
Dat wordt niet vaak gedaan. Om hetzelfde vermogen over te houden, heb je een veel grotere motor nodig. Dat is een heleboel duur koper.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.190
2.638
Kan je die dan vermelden? Het aansluitschema dat je plaatste is voor een gewone enkelfase motor.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.190
2.638
Het is dus een gewone enkelfase motor. Geen wikkeling verbrand zo te zien. Wikkelingen kunnen doorslaan. Dat hoeft zelfs niet continu te gebeuren. Als je iemand kan vinden om te meggeren weet je het. Het lijkt een op fabrikant specificaties gebouwde motor te zijn. Dan is het herwikkelen of ijzerbak.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Totdysverre is ingezoomd op de wikkelingen. Wat kan ik, electroleek, aan de condensator onderzoeken? Ik heb hem uiteraard losgenomen en zie niks bijzonders. Ik heb alleen een multimeter tot mijn beschikking.
Voor de 5 euro een condensator kost , gewoon een andere bestellen. Gaat het snelt en indien de motor alsnog zou doorgebrand zijn heb je al eentje voorje nieuwe motor
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Totdysverre is ingezoomd op de wikkelingen. Wat kan ik, electroleek, aan de condensator onderzoeken? Ik heb hem uiteraard losgenomen en zie niks bijzonders. Ik heb alleen een multimeter tot mijn beschikking.
Mogelijk kan je die meten met je multimeter. Als je een foto plaatst kunnen we kijken of het kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.