Donker waterbestendig hout.

MorallyChallanged

Actieve deelnemer
15 dec 2021
27
0
prive
Hoi,

ik zoek donker (liefst iets dat op noten lijkt maar mag ook roder zijn) en waterbestendig hout voor een grote snijplank liefst 40+cm breed (dit is geen verieste) wegens estetiek en verlijmingsgevoeligheid voor vocht en niet meer fan 150 euro voor aleen hout 65x45x4.
wat adviseren jullie?

PS welke hout zie ik in de afbeelding?

1753064311994.png

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.600
3.594
Gaanderen
Er worden genoeg snijplanken van notenhout gemaakt. Met de juiste lijm is dat geen probleem. Ik weet niet wat notenblakjes kosten. Hout is goud momenteel. Soorten die er op lijken zullen in prijs niet echt goedkoper zijn.
Alleen als je weet waar je reststukken zou kunnen kopen zal je goedkoper uit zijn. Heb je wel meer werk aan.

jorisvh

Post veel
liefst iets dat op noten lijkt
noten?
niet meer dan 150 euro voor alleen hout 65x45x4.
150€/(0,65mx0,45mx0,04m)=12.820€/m3
voor dat bedrag vind je zeker noten, in grote hoeveelheden ongeschaafd voor minder dan de helft ook.
voor een kops houten snijplank zoals ik op de foto zie, zou ik 1,5-2x het volume van het eindresultaat aan ruw hout kopen of 1,3-1,5x het volume aan geschaafd hout.
bvb Amerikaans Noten - Prime Kwaliteit - Geschaafd
als je aangeeft in welke regio je het wil kopen kunnen we misschien fysieke winkels suggereren.
voor zo’n kleine hoeveelheid kom je ook wel weg met reststukken of een oud noten meubel als donor. maar daar aan komen gaat wat tijd in zitten.

MorallyChallanged

Actieve deelnemer
15 dec 2021
27
0
prive
noten?

Noten is niet heel waterbestendig (volgens chat gpt), ik zoek iets voor vele jaren zonder heel voorzichtig te zijn, , heb al 2 dure snijplanken verloren door waterschade: 1e water omdat het uit vele stukken was die splitten, 2e waterschade aan de onderkant wegens te lage pootjes (heb nu hogere rubbere pootjes gekocht die ik in rampamoer kan draaien).

150€/(0,65mx0,45mx0,04m)=12.820€/m3
voor dat bedrag vind je zeker noten, in grote hoeveelheden ongeschaafd voor minder dan de helft ook.

0,65mx0,45mx0,04m= 0,0117x12820=150 ik zat te rekenen of je bedrag klopte en ik met me geld zou uitkomen toen realiseerde ik dat je had berekend wat het hout per m3 kan kosten en bijna alle hout past in dit budget.
voor een kops houten snijplank zoals ik op de foto zie, zou ik 1,5-2x het volume van het eindresultaat aan ruw hout kopen of 1,3-1,5x het volume aan geschaafd hout.
bvb Amerikaans Noten - Prime Kwaliteit - Geschaafd
als je aangeeft in welke regio je het wil kopen kunnen we misschien fysieke winkels suggereren.

achterhoek
deze winkel heeft ook live edge van 50 cm breed dus dat is ok.
maar ik ben benieuwd of er betere alternatieven zijn.
voor zo’n kleine hoeveelheid kom je ook wel weg met reststukken of een oud noten meubel als donor. maar daar aan komen gaat wat tijd in zitten.
heb zelf geen werkplaats, wil het leten verzenden naar een houtbewerker.

jorisvh

Post veel
ik weet niet of er een objectieve maat is voor "waterbestendigheid".
noten is duurzaamheidsklasse 3 (wat bestendigheid tegen schimmels aanduidt).
veel snijplanken / butcher blocks zijn gemaakt van (haag)beuken, duurzaamheidsklasse 5. en die gaan in een slagerij een generatie mee.
afrormosia is duurzaamheidsklasse 1-2. maar ik zou zelf geen snijplank maken van hout waarvan ik niet zeker ben dat het niet giftig is (wat dat betreft wordt gezegd dat, als de vrucht eetbaar is, de boom niet giftig is, beukennoten, walnoten, ...).

een snijplank wordt m.i. waterbestendig door ze te verzadigen met olie of wax.
als je een snijplank wil die constant nat mag zijn, beveel ik HDPE aan ;).

Aanvulling: voor alle duidelijkheid duurzaamheidsklasse 1 is duurzaamst, klasse 5 laagst

Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
592
276
+1 voor noten om de redenen die Joris aangeeft.

En vaar niet blind op ChatGPT. Het antwoord is zo goed als de vraag. Een kort onderzoekje had je geleerd dat beuken en noten historisch veel gebruikt worden voor snijplanken, terwijl beuken "niet waterbestendig is".

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

MorallyChallanged

Actieve deelnemer
15 dec 2021
27
0
prive
ik weet niet of er een objectieve maat is voor "waterbestendigheid".
noten is duurzaamheidsklasse 3 (wat bestendigheid tegen schimmels aanduidt).
veel snijplanken / butcher blocks zijn gemaakt van (haag)beuken, duurzaamheidsklasse 5. en die gaan in een slagerij een generatie mee.
afrormosia is duurzaamheidsklasse 1-2. maar ik zou zelf geen snijplank maken van hout waarvan ik niet zeker ben dat het niet giftig is (wat dat betreft wordt gezegd dat, als de vrucht eetbaar is, de boom niet giftig is, beukennoten, walnoten, ...).

een snijplank wordt m.i. waterbestendig door ze te verzadigen met olie of wax.
als je een snijplank wil die constant nat mag zijn, beveel ik HDPE aan ;).

Aanvulling: voor alle duidelijkheid duurzaamheidsklasse 1 is duurzaamst, klasse 5 laagst
ik kijk of zij nog 50 cm brede live edge hebben

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.405
534
Volgens mij is geen enkel hout of al het hout waterbestendig afhankelijk van de definitie.

geen enkel houtsoort lost op of valt uit elkaar als het nat wordt.
maar elke houtsoort neemt vocht op.

ik heb diverse snijplanken grenen,bamboe eik, beuk en nog een onbekende vrij zachte hardhout soort.
verzadigd met olie heeft geen enkele last van watervrees.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en AvdLinden

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.600
3.594
Gaanderen
Mijn snijplank/hakblok heb ik lang geleden gemaakt van kopsbeuken. Heeft in het verleden enkele keren ruim een dag onder water gelegen en is ook in de vaatwasser geweest. Ik heb er toen maar iets van gezegd wat ik niet ga herhalen. Er ging bijna een liter olie in en de plank is nog steeds in prima conditie (16jaar) ik heb de plank 2 jaar geleden geschraapt, schuren was geen optie i.v.m. olie, en af en toe gaat er wat noten of druivepit olie over. Gelijmt met D4 pur van bison.

doctorandustafel

Actieve deelnemer
29 jul 2015
30
10
Betuwe
Ik heb ooit deze snijplank gemaakt van beuken (de 8 lichte blokjes) en gestoomd beuken. Kops hout van gestoomd beuken varieert sterk in kleur, maar voor een snijplank juist wel leuk. "waterbestendig" snap ik niet zo goed. Alle houtsoorten kunnen er tegen als ze kort nat worden en geen enkele houtsoort blijft mooi als ze te lang nat zijn. Lijm moet wel waterbestendig en nog belangrijker voedselveilig zijn. Bruislijm/PU/D4 lijm is dat niet en ook niet nodig, want die lijm is bedoeld om kieren op te vullen. Beter watervaste houtlijm van Titebond gebruiken. Overigens zou ik de snijplank dikker maken, want dat maakt het voor de lange termijn stabieler en minder kans op scheuren (net naast de lijmnaad, want de lijm is sterker dan het hout).

Maar als je het naar het een houtbewerker wilt sturen ben ik ook wel benieuwd hoeveel je voor een snijplank wilt uitgeven, want hoewel het er simpel uitziet gaat er veel tijd in zitten om dit netjes te doen. Ik heb waarschijnlijk wel nog stukken notenhout liggen mocht je in het midden van het land (Betuwe) wonen.

Bijlagen

• snijplank.jpg
    snijplank.jpg
    40,3 KB · Weergaven: 5

John1969

Post veel
10 jul 2023
808
447
‘s-Hertogenbosch
Is het een idee om je hout voordat je het gaat verlijmen eerst stabiliseert???? En na het verlijmen en afwerken te verzadigen met een voedsel vriendelijke olie….
Waar olie in zit trekt ( voorlopig) geen vocht in.
Groetjes van John

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
592
276
Lijm moet wel waterbestendig en nog belangrijker voedselveilig zijn. Bruislijm/PU/D4 lijm is dat niet en ook niet nodig, want die lijm is bedoeld om kieren op te vullen. Beter watervaste houtlijm van Titebond gebruiken.
Die mythe rondom "voedselveilige" lijm is al meermaals ontkracht hier. Naast dat er nauwelijks lijm in contact komt met het eten, is in principe elke PVaC lijm voedselveilig, alleen niet als danig gekeurd. Titebond 3 of..?

jorisvh

Post veel
ik denk dat we door de foto in de startpost op het verkeerde been gezet zijn.
@MorallyChallanged spreekt nu van een plank met live edge kopen. vermoedelijk wordt het een snijplank uit langshout uit 1 stuk. kops hout en lijmen zijn dus niet aan de orde.

ik heb ook ooit een kopshout beuken gemaakt als cadeau. daar ging ook meer dan een liter druivenpitolie in. heb die helaas zonder gebruiksvoorschriften afgeleverd.
een nacht in het water heeft die overleefd. de poging om de mogelijke schade te herstellen dmv een droogbeurt bij het aga fornuis niet 🤬. een grote barst.
heb ze onlangs op de scheur doorgezaagd en opnieuw verlijmd met domino’s.
bij het doorzagen rook mijn atelier als een frituur 🤔
het opnieuw schuren (na eerst schrapen) heeft me meerdere vellen granat net gekost (die liepen direct vol met vettige prut van schuurstof en olie).
maar het is gelukt.
ik hoop dat de PVA D4 lijm blijft houden op het hout dat eigenlijk verzadigd was met van olie (wel plaatselijk proberen ontvetten).
🙏.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.