Donker waterbestendig hout.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.409
535
De kleur komt uit de reactie met het looizuur en zit in de vezels van het hout
waarschijnlijk komt het ook een stuk dieper als je het er gewoon een weekje in de azijn laat liggen.
of de behandeling een aantal keren herhaald.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.604
3.597
Gaanderen
De kleur komt uit de reactie met het looizuur en zit in de vezels van het hout
waarschijnlijk komt het ook een stuk dieper als je het er gewoon een weekje in de azijn laat liggen.
of de behandeling een aantal keren herhaald.
Meerdere keren geeft nauwelijks meer zwart. Blijft zeer oppervlakkig. Vacuumimpregneren lijkt me interessant.
Zetten we op de to do list. Oostindische inkt geeft een prima resultaat. Lijkt me echter geen goede oplossing voor een snijplank. Naast ebben heb je ook blackwood. Leuk voor een snijplank.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.575
855
Moordrecht
Ik was van de week bij Houtexclusief in Waddinxveen, daar hebben ze roasted eiken. Mooie donkere kleur. Wel 2x de prijs van normaal eiken.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.409
535
Meerdere keren geeft nauwelijks meer zwart. Blijft zeer oppervlakkig. Vacuumimpregneren lijkt me interessant.
Zetten we op de to do list. Oostindische inkt geeft een prima resultaat. Lijkt me echter geen goede oplossing voor een snijplank. Naast ebben heb je ook blackwood. Leuk voor een snijplank.
Het gaat er niet om dat het oppervlakte nog zwarter wordt maar dat de azijn wat dieper in het hout trekt.
waardoor de verkleuring ook dieper in het hout optreedt en niet alleen aan het oppervlak.
Als je een plank lang genoeg onder de vloeistof houd raakt die ook zonder druk of vacuüm op den duur verzadigd.

Diep zwart zal het inderdaad niet worden dan kan je beter kleurstof gebruiken.
in plaats van Oost-Indische mischien eikengal inkt.
het recept staat bij de hekserij op de site maar je kan het ook kant en klaar kopen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.