[Domino DF500] Seneca Domiplate of Benchdogs Domino Plate

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.107
102
Omgeving Amersfoort
Hey guys,

Met wat kluswerk in het vooruitzicht zou ik voor mijn DF500 zo'n Seneca Domipplate willen schaffen.

Ik zag ineens dat ze een vergelijkbare optie hebben bij Benchdogs.

Seneca:
Seneca.jpg

Benchdogs:
Benchdogs..jpg

Die Seneca ligt bij Gereedschappro op voorraad in elk geval (voor 90 euro thuis op de mat), dus dat is met bestellen wel makkelijk(er) dan vanuit de UK (in totaal 111 euro zonder nog iets van mogelijke invoerrechten).

Heeft iemand ervaring met één of beide?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
2.030
690
Geen ervaring mee, wel veel ervaring met een DF500. Mij lijkt het brede handvat wel meer controle te geven, en da's soms toch vrij cruciaal om precies te kunnen werken.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.895
433
41
Enkhuizen
Hier ervaring met seneca. op de df500
Werkt super makkelijk met 12 en 18mm materiaal.
Het monteren is een beetje lastig soms omdat zowel de zool als de domiplate schroefdraad hebben.
Maar je hoeft niet vaak te wisselen.
Tis echt een aanrader.
kwaliteit is ook heel goed van Seneca

Gerco

Actieve deelnemer
25 okt 2018
46
52
Het lijkt mij wel heel handig, wanneer je alleen domino's aan de kant van een project plaatst. Maar als je ook planken of een tussenschot moet plaatsen dan moet je hem weer verwijderen. Als ik dan hoor dat dat niet heel gemakkelijk gaat, vraag ik mij af hoe productief het dan nog is. Ook is materiaal niet precies 18mm, dus dan moet je alsnog goed opletten vanaf welke kant je werk.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
2.030
690
Heb je voor de machine geen vervanging voor het plastic onderdeel met een aantal hoogtes? Dan kan je daarmee gewoon heel makkelijk 18 mm instellen zonder dat je telkens iets moet (de)monteren.

JochemK

Post veel
15 okt 2016
750
369
Het Groene Hart
Het lijkt mij wel heel handig, wanneer je alleen domino's aan de kant van een project plaatst. Maar als je ook planken of een tussenschot moet plaatsen dan moet je hem weer verwijderen. Als ik dan hoor dat dat niet heel gemakkelijk gaat, vraag ik mij af hoe productief het dan nog is. Ook is materiaal niet precies 18mm, dus dan moet je alsnog goed opletten vanaf welke kant je werk.
Ik heb ook dat ding van Seneca, zo ingewikkeld is het verwijderen nou ook weer niet.
2 duimschroeven losdraaien.

Met een domino is het altijd opletten vanaf welke kant je werkt.

Ik vind het een prettige toevoeging en gebruik 'm graag.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.106
1.451
Riemst
Op zich maakt de hoogte toch niet zoveel uit. Belangrijk is dat je je werkstukken paart en altijd vanaf de zelfde zijde werkt (de gepaarde kant is het referentievlak). Dat werd erin gedrild bij de opleiding houtbewerking.
Paren van de werkstukken is vergissingen en afwijkingen vermijden.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.632
1.265
Enschede, Twente
Heb je voor de machine geen vervanging voor het plastic onderdeel met een aantal hoogtes? Dan kan je daarmee gewoon heel makkelijk 18 mm instellen zonder dat je telkens iets moet (de)monteren.
Dat is niet waar deze extensie voor bedoeld is. Moeilijk uit te leggen, maar het is bij plaatmateriaal echt een verbetering als het om hoekverbindingen gaat.

3dmazter

10 aug 2014
1.895
433
41
Enkhuizen
Tussen platen doe je ook al laatst. anders blijf je bezig.
En moeilijk is het niet hoor gewoon even opletten met losdraaien.
Duurt 30 seconden.
Met dit systeem maakt de exacte dikte niet uit.
het is gewoon een referentie geleider waar je 1 kant van de plaat aanhoudt zonder dat je elke keer de originele domino geleider hoeft te wisselen.

3dmazter

10 aug 2014
1.895
433
41
Enkhuizen
Dat is niet hoe een domiplate werkt.
Zoek eens een filmpje dan zie je het zo

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.