Dank jullie wel allemaal voor jullie inzichten voor wat betreft die Domiplate.
Geen ervaring mee, wel veel ervaring met een DF500. Mij lijkt het brede handvat wel meer controle te geven, en da's soms toch vrij cruciaal om precies te kunnen werken.
@Petrolhead de stabliteit is een groot pluspunt uit de reviews.
Hier ervaring met seneca. op de df500
Werkt super makkelijk met 12 en 18mm materiaal.
Het monteren is een beetje lastig soms omdat zowel de zool als de domiplate schroefdraad hebben.
Maar je hoeft niet vaak te wisselen.
Tis echt een aanrader.
kwaliteit is ook heel goed van Seneca
@3dmazter top, een echte gebruikersreview, het zou ook gaan om herhaalde dominios in kasten voor een bijkeuken in 1 uniforme dikte (18 of 22) V313 MDF.
zo te lezen kan de Benchdogs-variant afvallen (ook mooi spul, ik heb hun railsquare voor de FSN)
Het lijkt mij wel heel handig, wanneer je alleen domino's aan de kant van een project plaatst. Maar als je ook planken of een tussenschot moet plaatsen dan moet je hem weer verwijderen. Als ik dan hoor dat dat niet heel gemakkelijk gaat, vraag ik mij af hoe productief het dan nog is. Ook is materiaal niet precies 18mm, dus dan moet je alsnog goed opletten vanaf welke kant je werk.
@Gerco ik ben hobby-ist, dus ik hoef niet noodzakelijkerwijs zo snel mogelijk te werken, het gaat mij om gebruiksgemak en als handig hulpmiddel.
Heb je voor de machine geen vervanging voor het plastic onderdeel met een aantal hoogtes? Dan kan je daarmee gewoon heel makkelijk 18 mm instellen zonder dat je telkens iets moet (de)monteren.
Er bestaat idd ook nog een losse Domi-shim van Seneca metopvulplaatjes om in nagenoeg elk materiaal te kunnen centreren. En volgens mij zijn er ook andere "trappetjes" te vinden voor die hoogte-instelling.
Ik heb gelukkig een 3D printer dus ik kan een kant en klaar ontwerp zo printen.
Ik kan helaas niet zelf 3D ontwerpen.
Tussen platen doe je ook al laatst. anders blijf je bezig.
En moeilijk is het niet hoor gewoon even opletten met losdraaien.
Duurt 30 seconden.
Met dit systeem maakt de exacte dikte niet uit.
het is gewoon een referentie geleider waar je 1 kant van de plaat aanhoudt zonder dat je elke keer de originele domino geleider hoeft te wisselen.
Zo had ik het ook begrepen, planken als tussenplaat als laatste nadat je het karkas gefreest heb.
Even simpel: de Domiplate vervangt de neerklapbare/verstelbare aanslag. Het referentievlak wordt dus omgekeerd en is vast (altijd haaks), je gebruikt de DF eigenlijk op de kop.
yup, en vooral ook betere controle. Ik heb dat fence drift al eens gehad omdat ik niet doorhad dat die wat los was geraakt. Ik let daar nu beter op.
Die accessoires heb ik nooit echt begrepen. Het boeit me niet dat een domino niet exact in het midden zit en ik begrijp niet waarom ik ineens andersom zou moeten werken. Als je een beetje oplet is het zelfs handig dat het niet zo is. Je kunt boven- en onderzijde niet verwisselen zonder dat er iets uitsteekt. Het "oog" kiest bewust wat onder en boven is, wel zo prettig dat dat dan ook expliciet is.
Dan het trapje met treden, het is een richtlijn (voor de gemakszuchtigen), het is niet "de waarheid". Er is niets dat je er van weerhoud om die trapjes niet te gebruiken en een of ander klosje hout (al dan niet met emotionele waarde) als referentie te gebruiken. De hoogte is vrij instelbaar, zelfs "één op het oog".
ik markeer sowieso ook altijd mijn platen met "binnen" of "buiten". Dat scheelt ze toch per ongeluk wisselen als de boel onder de lijm zit.
Eens, 18mm altijd op het 20 blokjes, dan is duidelijk wat binnen en buiten is. Ik merkte wel dat de hoogte verstelling laatste tijd minder goed klemt en langzaam verloopt. Schroefje los, en hendel slagje strakker gezet en het werkt weer. Mocht de klem het uiteindelijk begeven kan "omgekeerd" werken met zo'n "baseplate" een oplossing zijn. Deze zit stevig vastgeschroefd. Maar dan heb je dus echt niet meer nodig dan een stukje aluminium met twee 5mm gaatjes. Heb er even een gemaakt in MDF. (werkt ook al prima)
voor dat centreren is er (het zal ook niet) ook nog een shim-systeem te koop, maar zoals je zegt, dat is vrij eenvouding zelf te maken, goeie tip van je.
Domi-shim:
De Seneca Woodworking Domi-Shim is een bewerkte aluminium plaat die past op de Festool Domino XL DF 700 aanslag.Deze plaat zorgt ervoor dat de Domino XL aanslag dikker wordt waardoor je met dunnere platen hout wel kan centreren. Dit was eerder nog niet m…
www.gereedschappro.nl
opvulplaatjes voor de Domi shim:
Met deze set metrische offset-vulplaten kan de offset van de Domiplate™ worden gewijzigd van 1-4,5 mm voor nog meer veelzijdigheid! De offset kan stapsgewijs worden gewijzigd door meerdere shims te stapelen. Bevestigingssleuven in de vulplaatjes zorgen e…
www.gereedschappro.nl
Voorlopig hou ik de Domi-plate even op de wishlist, hartelijk dank voor jullie inzichten in elk geval, dat waardeer ik zeker van jullie allemaal.
Heb ik in elk geval weer wat in de catergorie nice-to-have te vragen voor Sinterkerstverjaardag