Mijn houtleverancier en tevens jongste broer in Frankrijk heeft ook een hobby.
Hij bouwd allerlei Afrikaanse trommels.
Steeds als ik bij hem kom heb ik het idee dat ik het houtwerk van de trommels beter kan maken als hij (hij doet het wel helemaal met de hand).
Toen er vorige zaterdag van allerlei hout op mijn inrit werd gelost kwam ik al snel op het iedee om uit de beuk die erbij lag een Djembé (trommel) te draaien.
Ik had bij de boomzager de stam uitgezocht omdat ik dacht een verkleuring in het hout te zien.
Dat was natuurlijk ook de reden dat ik niet kon wachten om iets met de Beuk te gaan doen.
De Djembé klaar.
65 cm hoog 35 cm diameter 22 mm wanddikte.

Hier het stuk stam met een foto van het model wat ik wilde draaien.

Hier is de verkleuring in de stam duidelijk te zien.
Ik heb dit in Beukenhout nooit eerder gezien.

Het buitenmodel zit er zo'n beetje in.

En de bril komt hier weer goed van pas.
Een mal gemaakt van de binnenzijde van de voet.

Werkstuk omgedraaid en vastgezet.

Bovendeel van de trommel uithollen.

Met een Forstener boor de doorbraak gemaakt.

Binnenzijde is hier helemaal klaar.
Vergis je niet maar de doorgang naar de voet is ruim 10cm.

Het werkstuk helemaal ingeseald om zo min mogelijk vervorming te krijgen tijdens de avond-nacht.

We zijn weeropgestart en de trommel heeft nu zijn definitieve vorm met aan de voet wat versiersels.
Alles geschuurd met Abranet, werkt supper met nat hout.

Nogmaals het eindresultaat.

Op de boven en onderzijde een mal gemaakt die buitenom het werkstuk zit om zo min mogelijk vervorming te krijgen tijdens het drogen.
daaroverheen een plaat multiplex die het kopse hout afdekt, op deze manier hoop ik daar geen scheurvorming krijgen.

Nu staat het hele geval op mijn droogzolder de eerste weken helemaal in de papieren zakken.
Hij bouwd allerlei Afrikaanse trommels.
Steeds als ik bij hem kom heb ik het idee dat ik het houtwerk van de trommels beter kan maken als hij (hij doet het wel helemaal met de hand).
Toen er vorige zaterdag van allerlei hout op mijn inrit werd gelost kwam ik al snel op het iedee om uit de beuk die erbij lag een Djembé (trommel) te draaien.
Ik had bij de boomzager de stam uitgezocht omdat ik dacht een verkleuring in het hout te zien.
Dat was natuurlijk ook de reden dat ik niet kon wachten om iets met de Beuk te gaan doen.
De Djembé klaar.
65 cm hoog 35 cm diameter 22 mm wanddikte.

Hier het stuk stam met een foto van het model wat ik wilde draaien.

Hier is de verkleuring in de stam duidelijk te zien.
Ik heb dit in Beukenhout nooit eerder gezien.

Het buitenmodel zit er zo'n beetje in.

En de bril komt hier weer goed van pas.
Een mal gemaakt van de binnenzijde van de voet.

Werkstuk omgedraaid en vastgezet.

Bovendeel van de trommel uithollen.

Met een Forstener boor de doorbraak gemaakt.

Binnenzijde is hier helemaal klaar.
Vergis je niet maar de doorgang naar de voet is ruim 10cm.

Het werkstuk helemaal ingeseald om zo min mogelijk vervorming te krijgen tijdens de avond-nacht.

We zijn weeropgestart en de trommel heeft nu zijn definitieve vorm met aan de voet wat versiersels.
Alles geschuurd met Abranet, werkt supper met nat hout.

Nogmaals het eindresultaat.

Op de boven en onderzijde een mal gemaakt die buitenom het werkstuk zit om zo min mogelijk vervorming te krijgen tijdens het drogen.
daaroverheen een plaat multiplex die het kopse hout afdekt, op deze manier hoop ik daar geen scheurvorming krijgen.

Nu staat het hele geval op mijn droogzolder de eerste weken helemaal in de papieren zakken.