DIY passief huis

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
De derde werkdag viel op de Vlaamse feestdag en is er niet gewerkt (restaurant naast de deur). De volgende dagen liepen de helpende handen terug naar 9 familieleden. Vanaf de derde week liepen we op onze vaste kern van 5 personen die de bouw tot einde werken (31 augustus) gevolgd hebben. Geen van alle aanwezige, inclusief mezelf, heeft noemenswaardige ervaring in de bouwsector of houtbewerking.

Na het plaatsen van de draagstructuur is het de beurt aan draagbeugels

Bouw (1404).jpg

waar de liggers in komen.

Bouw (1405).jpg

Bouw (1408).jpg

Bouw (1434).jpg

om daarna af te timmeren met OSB18

Bouw (1505).jpg

en een behandeling tegen de veelvuldige regenval.

Bouw (1509).jpg

en het plaatsen van de buitenbeplating.
 

Bijlagen

  • Bouw (1403).jpg
    Bouw (1403).jpg
    92 KB · Weergaven: 1.428
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
En heb je nog wat gedaan van de week ? Ja, gezellig met de familie en een muur aan de wandel geweest. Best gezellig hoor :D
 

Koentje

Nieuw lid
1 okt 2012
3
0
Heb je die draagbalken zelf gemaakt?
Ik moet zelf nog een overspanning van 6,5m overbruggen en was al kwijlend naar je zelfgemaakte FJI's aan het kijken of naar de samengestelde balken die je hier hebt gebruikt voor de verdiepingsvloer. Als je detailfoto's of tekeningen hiervan zou hebben zou ik wel goed verdergeholpen zijn.

Koen
 

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
De open joist heb ik spijtig genoeg niet zelf gemaakt. De overbrugging is vrij groot en als dragend gedeelte wilde ik toch enkele (fabrieks)garanties. Als ik ze nu bestudeer vraag ik mij echter af waarom ik ze ook niet zelf gemaakt heb ;) Op de vloer heb ik voor bescherming tegen de regen Xiladecor gevelbetimmeringen gezet. Dit was niet echt de bedoeling maar het heeft de derde week van Juli 2012 zeer veel en hard geregend.

Bouw (1541).jpg

ook op de tweede verdieping moest de wand van 12 meter uit één stuk geplaatst worden :rolleyes:

Bouw (1554).jpg

terwijl de ene ploeg de grote wand afwerkt worden andere kaders geassembleerd en geplaatst

Bouw (1597).jpg

Klaarmaken om de wand te plaatsen met een pak minder familie. gelukkig hadden we de mogelijkheid om de wand neer te leggen voor montage :eek:

Bouw (1523).jpg

En de verankering

Bouw (1521).jpg

Belangrijkste advies, leg steeds de trapgaten dicht!

Bouw (1630).jpg

binnenmuren maken en plaatsen (start van 6 weken hittegolf :cool:)

Bouw (1603).jpg

Voor het plaatsen van isolatie vind je de minste helpende handen :confused:

Bouw (1649).jpg

en luchtdichtheidsfolie plaatsen.

Bouw (1698).jpg

ook op de verste hoek :)

Bouw (1549).jpg

en nog een sfeerfoto van de werkplaats.

top 5 van onmisbare powertools;
- TS75 + voldoende geleiders
- krachtige accumachine Metabo 18LTX
- Fein multimaster "superhandig"
- Kapex KS 120
- Nagelpistool (Senco)
 
Laatst bewerkt:

Koentje

Nieuw lid
1 okt 2012
3
0
Stephan,

Ik denk er echt sterk aan om toch zelf een type box joist te maken voor het dak van mijn carport (overspanning 6,5m). Denk er 2 te fabriceren om dan dezelfde test uit te voeren als jij om dan te kijken wat de doorbuiging zou zijn. Ik heb voorlopig nog een 100m² gerecupereerde OSB van 18mm liggen. Ik moet nog enkel het hout kopen. Welke afmetingen heb jij gebruikt voor je box joists en welke afmetingen heeft het hout van de open Joists? Vanwaar ben je ergens, ik ben wel geïnteresseerd om eens te komen kijken.

Koen
 

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
Dag Koen,

De box joist die ik zelf gemaakt heb 30cm breed en 7cm dik, waarvan twee OSB plaatjes van 1cm. Het langste element dat ik gemaakt heb was 3,75m. Voor het persen tijdens het lijmen had ik een "perstafel" gemaakt die deze lengte aankan. Voor de twee balkjes heb ik Oregon genomen dat ik aan elkaar heb gelijmd en op 5x5 gezet.

De open joist zijn eveneens 30cm met een breedte van 6cm. in de twee regels zitten groeven gefreesd waar het vakwerk in verlijmd is.

Bouw (1882).jpg

De kwaliteit is naar mijn mening een beetje ondermaats en de ecologische afdruk zal ook niet meevallen, wetende dat deze van Canada komen :(
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Erg mooi werk!!

Maar is voor die vakwerk profielen niet veel hout weggehaald? Of lijkt dat maar zo op die laatste foto hierboven (ik zie erg veel groeven langs elkaar, waar dan wel weer de schuine delen in worden gelijmd, maar die groeven zijn veel langer dan nodig lijkt mij)
 

tuoh

Oud hout
Er word praktisch geen hout weggehaald, het zijn vingerlassen waar één en ander mee word samengebouwd. Verbaasd me wel dat deze worden geïmporteerd uit Canada. Er zitten verschillende fabrikanten in Wallonië die identieke spanten vervaardigen uit inlands Vuren.
 

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
De box-profielen die ikzelf gemaakt heb zijn 1/3 goedkoper en 50% sterker (getest en berekend door de stabiliteitsingenieur). Ik heb beslist om deze profielen te maken juist omwille van de povere kwaliteit van de FJI-liggers die in de handel verkrijgbaar zijn en enkele vraagtekens bij de ziel van dergelijke liggers, die veelal uit een stuk hardboard bestaat. Ook de rechthoekige vorm maakt het isoleren met minerale wol in de kamers gemakkelijker en beter aansluitbaar.

De "open joist" op de foto hierboven zijn aangekocht, omwille van de fabrieksgarantie waarmee ik mij veiliger voel voor de dragende delen, die toch een grote overspanning overbruggen. De opbouw van de stijlen in driehoeken geeft een enorme sterkte en de openingen bied mogelijkheden voor de ventilatieleidingen, wat mij overtuigd heeft. Aangekocht in Vlaanderen maar blijkbaar geïmporteerd uit Canada is de ecologische voetafdruk een ramp. Daarbovenop kan je aan de afwerking zien dat het een massaproduct is en de kwaliteitscontrole onbestaande. Als ik het zou mogen overdoen zal ik deze profielen ook zelf van de combiné laten rollen.
 

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
Na de muren van de tweede verdieping is het nu de beurt aan de vloer van de zolderverdieping, waar twee slaapkamers in ondergebracht worden

Bouw (1761).jpg

Eerst wat puzzelen met de ringbalken,

Bouw (1807).jpg

Door de bevestigingen op voorhand was deze balk net iets te zwaar...

Bouw (1818).jpg

Het leggen van de open joist ligger volgens aloude formule

Bouw (1869).jpg

En het beplaten van de vloerdelen.

Bouw (1902).jpg

het aftekenen en uitwerken van de dakwanden

Bouw (1907).jpg

en plaatsing van de dakwand aan de buurzijde

Bouw (1919).jpg

het maken van de andere wand op basis van dezelfde tekening

Bouw (1930).jpg

Bouw (1943).jpg

en de plaatsing.
 

Bijlagen

  • Bouw (1974).jpg
    Bouw (1974).jpg
    64,3 KB · Weergaven: 1.293

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
De laatste fase van de ruwbouwwerken. De nokbalk zijn twee aan elkaar bevestigde gelamineerde balken van 6cm x 60 cm op 8 meter lengte.

Bouw (1997).jpg

Het naar boven brengen van de twee nokbalken.

Bouw (2084).jpg

De geplaatste nokbalk met de gebruikelijke traditie wanneer het hoogste punt bereikt is

Bouw (2110).jpg

De Celitplaten langs de buitenzijde

Bouw (2126).jpg

de eerste FJI-ligger voor de dakspanten, mat aan de buitenzijde de basis voor de dakgoot.

Bouw (2131).jpg

de tweede ligger, buiten het ontwerpplan om toch een verbinding gemaakt met de vorige omdat ze op 8 meter nogal door gaan hangen.

Bouw (2142).jpg

en de laatste aan de Noordzijde. Mijn domino heeft zijn werk al gehad ;)

Bouw (2186).jpg

aan de achterzijde komen twee ramen voor de slaapkamers

Bouw (2220).jpg

en het opspannen van de metalen banden

Bouw (2240).jpg
 

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
Bouw (2233).jpg

de werkplaatsinrichting :eek:

Bouw (2276).jpg

de verdere nokafwerking

Bouw (2352).jpg

de celitplaten worden langs binnen aangegeven

Bouw (2346).jpg

en langs buiten bevestigd

Bouw (2394).jpg

de isolatie van het dak

Bouw (2465).jpg

en de binnenbeplating

Bouw (2489).jpg

en de versteviging van de dakgootondersteuning

Bouw (2502).jpg

nog wat buitenwerk

Bouw (2871).jpg

en wat binnenwerk
 
A

Athanor

Guest
Kun je wat vertellen over de celitplaten? Worden de naden daartussen ook gedicht? En de stalen banden die je hebt aangebracht over de nok, zijn die voor verankering van de gehele kapconstructie? Waar worden die dan op de zijgevel verankerd?

Mooie reportage hoor!

Fons
 

Stephan

Nieuw lid
25 jan 2012
17
0
Bornem Belgie
De naden van de Celitplaten worden niet gedicht, en hebben een goede tand-groef verbinding.
Het bindmiddel in deze platen is bitumen, en ze zouden voor een half jaar bestand zijn tegen de weersinvloeden. Ondertussen doen ze hier al anderhalf jaar onafgeschermd hun dienst. Enkel op het hellend dak was het plaatsen van de dakpannen zeer dringend omdat de vogels dit materiaal gebruiken als nestisolatie. Vanop de panlatten (die reeds lang klaarliggen) pikte ze letterlijk mijn plaatmateriaal uit het onderdak. Op de verticale delen zie ik, buiten de schade van de katten die dit spul ook als krabpaal gebruiken, geen noemenswaardige slijtage...

Hieronder nog enkele foto's van de dakwerken.

Bouw (3267).jpg

Bouw (3299).jpg

Bouw (3325).jpg

Bouw (3332).jpg

De 4 stalen banden zijn er speciaal omdat het dak geen gelijkbenige driehoek is. Aan de achterzijde van de woning is het dak recht afgesneden voor de ramen van de slaapkamers. Hierdoor kan er niet afgeschoord worden op de onderliggende bouwconstructie, maar is er een balans gezocht over de nokbalk, die daardoor een zeer zware uitvoering kent. De verankering zit langs de beide zijde in iedere horizontale FJI-ligger en in de onderste draagbalk vastgenageld.

Bouw (2262).jpg

Ondanks het geschikt nagelpistool om door de verankering te nagelen, zijn er toch een 10tal nagels weggeschoten tot ongeveer 15 meter ver!

Bouw (2223).jpg

De stalen banden werden op spanning getrokken met een takel, waar we de auto als "mobiele verankeringspunt" gebruikte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.