DIY Freestafel: bovenfrees of kantenfrees gebruiken?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.326
3.453
Gaanderen
Ik mijn stekker van mijn AUK er gewoon afgeknipt en verder niet inwendig onderzoek gedaan. Ja ik heb er wel een geaarde stekker aangezet een stevige model want deze machine is wel 2400 w

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.177
972
Enschede, Twente
Handgereedschap heeft nooit aarde, maar is dubbel geisoleerd. Ik heb geen flauw idee waarom die zekering er in zit, maar je kan die kabel met stekker gewoon vervangen voor een twee aderige stekker.
In de UK zit elektra anders in elkaar. WCD’s hebben een schakelaar, dat soort zaken, waar wij enkel met verwondering naar kijken. Een zekering in een stekker — ook zoiets. Zal wel met de wet op de remmende voorsprong te maken hebben. Of de strijd tussen Edison en Westinghouse (of was dat nou Tesla?).

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
91
44
Uden, Noord-Brabant (NL)
+1
@jvdheuvel, het symbool voor dubbele isolatie is 2 vierkanten in mekaar

technisch gezien om te vermijden dat de machine meer stroom trekt dan zou mogen
ik denk dat de fabrikant voor een bijkomende beveiliging gaat
om die te behouden kan je die interne zekering door een automaat van dezelfde waarde vervangen
ik zou alle onderdelen houden en er weer op zetten wanneer de garantie aangesproken moet worden
Dat is dus precies wat ik van plan ben…. Originele externe bediening en bekabeling gewoon bewaren indien de garantie aangesproken zou moeten worden….

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.326
3.453
Gaanderen
Nee dan is de machine niet geaard. Eurostekkers die in mijn geaarde wandcontactdozen passen zijn niet geschikt voor dit vermogen. Ik moet dan de boel openschroeven en een nieuw aansluitsnoer monteren.
Hoewel ik weet dat (stekker aanzetten) dit volgens de nen 3140 niet mag (Heb zelf vele nen 3140 keuringen gedaan) vind ik het verschil tussen de twee schroefjes aandraaien van het aansluitsnoer en het aansluiten van de twee draadjes in een stekker niet echt een verschil. Ik gebruik hier dan wel aadereindhulsjes maar die zitten ook aan een aansluitsnoer.
Je hebt twee draden het maakt niet uit of deze omgedraaid zitten in de stekker. Je weet toch niet hoe je deze erin steekt. In belgie is er penaarde en kan de stekker er maar op een manier in.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.398
298
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Tegenwoordig zijn bijna alle machines dubbel geisoleerd en hoeven dan niet geaard te worden, vandaar dat er maar een 2 polig snoer aan zit.
Kijk al je gesnoerde hand gereedschap maar na en je zult er maar weinig vinden waar nog een aardlip in de stekker zit.

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik sta ook op het punt om deze motor te gaan bestellen.

Weet iemand hoeveel er bovenop komt om hem naar Nederland te krijgen?

En het viel me op dat er een 6mm en 12 mm spantang bij zit.
Nu heb ik ook veel 8mm freesjes.

Hoe kan ik dat het beste oplossen?

Bvd

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
673
323
Het Groene Hart

Bvd

Even het topic goed doorlezen:

8mm had ik opgelost door een Whiteside 6400 reducing collet re gebruiken.

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
91
44
Uden, Noord-Brabant (NL)

Bvd
De prijzen inclusief verzending zijn helemaal compleet inclusief douane etc. Je kan een extra ER20 8mm spantang bestellen bij Ali die je kan gebruiken….. ik heb exact hetzelfde gedaan

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ok dank je wel.
Ik dacht dat er nog wel een aardig bedrag aan shipping en customs bij zou komen maar dat valt dus mee.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.326
3.453
Gaanderen
De prijzen inclusief verzending zijn helemaal compleet inclusief douane etc. Je kan een extra ER20 8mm spantang bestellen bij Ali die je kan gebruiken….. ik heb exact hetzelfde gedaan
Dat kan nu bij de nieuwe machines. De mijne is dacht ik 3 jaar en die heeft de ER collet nog niet.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.