Div. vraagjes overkapping

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Ziet er erg goed uit, ik ben wel benieuwd hoe je het afschot heb aangebracht mbv isolatieplaten.
Heb je vulplaatjes of latten aan een kant gemonteerd en vervolgens de platen daarop?

Afschot is aangebracht door 'PIR isolatieplaten met afschot' neer te leggen. Dit zijn dus isolatieplaten die zelf afschot hebben (1 cm per 1.20 mtr). Mijn dikste deel was 8 cm dik, en dat loopt af naar 3 cm.
 

RonaldV078

Nieuw lid
23 jan 2017
3
0
Joh, geen idee dat die dingen bestonden. Niet moeilijk hoeven doen om afschot in je constructie of gordingen te maken. Super goede tip.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
afschotisolatie zorgt dat je balklagen lekker makkelijk horizontaal kunnen worden aangebracht. Nadeel is dat het wat duurder is.
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Nog even een update:

Afgelopen weken de elektra aangelegd en vervolgens de wanden erin gemonteerd + lampjes gemonteerd. Elektra viel nog tegen omdat de ingegraven grondkabel bij een plek waarvan ik dacht dat er een lichte (en herstelde) beschadiging zat toch sluiting maakte. Deze dus nog moeten vervangen.

Qua wanden achteraf een beetje spijt dat ik eiken rabat heb genomen, of wellicht meer dat ik deze rabat delen te vroeg besteld heb. Er zit heel veel werk in om ze netjes te krijgen. En dan nog is het niet super strak. Elke plank heeft een goede schuurbeurt gehad om de watervlekken eruit te krijgen. Dit lukt echter maar ten dele. Het vervaagd alleen enigzins. Daarna alle kopse kanten twee keer met een sealer behandeld.

Vervolgens monteren en dan merk je pas echt hoe lastig het is. Veel planken zijn hol of bol in de langsrichting, dwarsrichting of zelfs beide. Eiken is redelijk hard/stijf, dus aantrekken met schroeven moet je echt met mate doen anders trek je de scheuren er zo in. Bij de mes/groef delen merk je op diverse plekken dus als je er langs gaat dat er veel ruimte zit, zowel verticaal als horizontaal (ze liggen niet strak tegen elkaar).

Had ik al het hout net gemonteerd, komt er een plensbui overheen (tegen de achterkant) en direct weer nieuwe watervlekken erin. Nog meer weer even geschuurd dus.

Daarna in de HK Lazuur gezet, en qua kleuring wordt het hout helaas veel donkerder dan ik had verwacht. We wilden graag de lichte eiken kleur behouden, en hadden daarom de kleurloze variant genomen. Het wordt echter veel donkerder. Gelukkig maakt het de watervlekken wel minder zichtbaar. Nu één laag gedaan. Vandaag in een wit en grijstint een proefverpakking besteld van HK Lazuur om te kijken of ik het hiermee nog wat lichter kan kleuren. Het plan is dit te vermengen met de kleurloze, en dat in een tweede laag op te zetten. Ik ga dit eerst op een losse plank proberen. Tips zijn welkom!

Plaatjes:

Wandframe met elektra erachter:
20220813_092721.jpg

Net gemonteerd, plensbui eroverheen:
20220819_185543.jpg

En dus weer nieuwe watervlekken:

20220820_151102.jpg

Twee wanden in de beits, één nog mooi licht:
20220821_132732.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne en Rdl

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Laatste update van dit topic:
- plafond witgeschilderd
- alle zwarte delen schoongemaakt en nog een laag gegeven

Het rabat is aardig bijgetrokken (lichter geworden) en dit ga ik binnenkort van een nieuwe laag HK Lazuur kleurloos voorzien, dan even aankijken en nog met UV Longlife afwerken.

Hartelijk bedankt voor de tips en adviezen op dit forum!

20220828_124831.jpg

20220828_124407.jpg

20220828_124218.jpg

20220828_124431.jpg

20220828_210337.jpg
 

RonaldV078

Nieuw lid
23 jan 2017
3
0
Zeer mooi dat eiken, idd jammer van die watervlekken. Is dat niet iets wat je met ontweringswater eruit kan krijgen?
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Zeer mooi dat eiken, idd jammer van die watervlekken. Is dat niet iets wat je met ontweringswater eruit kan krijgen?
Ontweringswater haalde het juist sterker naar voren. Twee keer getest op een restplank. Helaas...

Vraag me af of het wel echt water is, of een soort 'bloeden' van stoffen in het hout zelf.
Het Lazuur liet het eerst wat wegtrekken, maar komt nu weer wat terug. Wellicht met de tweede laag lazuur dat het nog wat verbeterd. Onder aan de streep zou ik (zoals ik er nu naar kijk, misschien over 4 jaar anders) er de volgende keer Douglas tegenaan zetten. Goedkoper, minder voorbewerking en wat minder hard qua materiaal.
 

george72

Nieuw lid
13 mrt 2023
7
0
kiiY7ZNZyPKgi8m
Ik wil graag hetzelfde doen en ben door een aantal posts aan het spitten. Wat ik me afvroeg hoe je het gedeelte hebt afgetimmerd tussen de schutting met de buren en de overkapping. Het lijkt me dat je daar moeilijk bij kan om rabat delen te plaatsen?
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Ik wil graag hetzelfde doen en ben door een aantal posts aan het spitten. Wat ik me afvroeg hoe je het gedeelte hebt afgetimmerd tussen de schutting met de buren en de overkapping. Het lijkt me dat je daar moeilijk bij kan om rabat delen te plaatsen?
Ik heb aan de kant van de buren alleen aan de bovenkant 3 of 4 planken aangebracht. Daaronder niets, omdat dat bij niemand in het zicht is. Al had ik dat bij nader inzien nu toch liever dicht gehad, al was het maar met een simpele dunne plaat oid om waterslag tegen te gaan. De bovenste planken heb ik aangebracht alvorens het hele wandframe te plaatsen.

Zie foto onder.

20220817_195210.jpg
 

george72

Nieuw lid
13 mrt 2023
7
0
kiiY7ZNZyPKgi8m
Bedankt voor het delen van de foto en extra info! Ik zit er zelf aan te denken om de rabat delen vanuit de binnenkant vast te zetten aan de buitenkant. Ik weet nog niet helemaal hoe ik dit ga doen. Reden voor mij is ook omdat ik de muren vd schuur graag wil isoleren. Het wordt een schuur + overkapping.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb hier voor een klein stukje Zweeds Rabat dat ik niet van buiten wilde/kon schroeven binnenin een stuk hoekprofiel van (gegalvaniseerd) staal gebruikt. Met schroeven vastgezet op de staander en vervolgens met korte schroeven van binnenuit de rabatdelen vastgezet.

Maar ik weet niet hoe groot / lang de wand is waar het om gaat. Misschien is het een optie om de wand als het ware in prefab op te bouwen (dus een frame met alvast de rabatdelen erop) en dat dan op de plaats te zetten, eventueel in meerdere segmenten met ieder een balkje aan de zijkant wat je dan steeds kan koppelen door deze vanuit binnen onderling te schroeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.