Dewalt DW745 (type 4)

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
De automaten zijn hier 16A met een B-karakteristiek, die klapt er meteen uit wanneer de aanloopstroom over de 16A komt.
Met een 16A C karakteristiek valt de eerste hoge piek binnen de 'traagheid' van de automaat. (altans, dat hoop ik).

Deze groefzagen kun je erop zetten (officieus, ik gebruik 6mm voor vingerverbindingen)
http://www.rs-tools.nl/index.php/producten-rs-tools/alle-producten/hout-zaagbladen/groefzagen

intressant die groefzagen . nog niet echt ene dado maar gaat wel sneller dan gewoon blad :)

Waarom plaats je dan geen 20A automaat ? mag dat niet in nederland ? vermoed dat wel 2,5mm² naar je stopcontacten hebt .
Hier is dat heel gewoon 20A automaten voor Stopcontacten 16A voor lichtpunten .. ik heb geen C curve automaat in mijn werkhok .
Ofwel heb ik gewoon geluk ..dat die inschakelautomaat in mijn stofzuiger de stofzuiger later inschakeld dan de zaag ?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Verder met de inserts:
De 1e insert (voor normaal zaagblad op 90gr.) is rondom gegrond wat hopelijk de kans op kromtrekken verkleind.
Hoe dan ook is het erg stabiel multiplex dus ik het er goede hoop op. Omdat de insert nu perfect vlak ligt met de tafel zal kromtrekken direct tot problemen met het doorvoeren van materiaal leiden.
Voor het leuke heb ik er maar wat gele verf over gespoten:
IMG_20160110_125644175.jpg
Nu moet het zaagblad er doorheen. Omdat het blad niet ver genoeg omlaag kan om de insert erin te leggen heb ik er eerst een kleiner blad in gedaan om bijna door de insert heen te zagen. Dan het goede blad erin en door de insert.
Vervolgens het laatste stukje waar het spouwblad zit (komt minder nauw) doorzagen langs de parallelgeleider.
IMG_20160110_185322366.jpg
Zo, dat begint erop te lijken.
Echter wil ik voor de veiligheid de insert aan de achterkant onder de tafel verankeren zodat het ding niet door de achterkant van het blad kan worden opgetild.
Dus de dikte van het blad opgemeten op die plek en op die diepte aan de onderkant van de insert een stukje weggefreesd en er een nokje ingelijmd (andere insert):
IMG_20160110_185256743.jpg
Zoals je 2 foto's omhoog kunt zien is het spouwblad heel hoog en zit er een soort oog op waar een plastic kap op kan worden bevestigd. Ik ben niet van plan dat ding te gaan gebruiken en de slimmerikken hebben het ding zo gemaakt dat ie niet onder de tafel kan worden gedraaid.
Ik heb hem een kopje kleiner gemaakt zodat ie net onder de tafel kan zakken, hierdoor heb ik de mogelijkheid een vlak werkblad te hebben wanneer ik de zaag gebruik als tafel voor bijvoorbeeld lijm/verf werk.
Ik dacht het er even af te zagen:
IMG_20160110_190351282.jpg
Wist je dat je met een stoffer uitstekend een spouwmes kunt klemmen?
Het zagen ging wat minder, het ding is van gehard staal. Geen doorkomen aan dus op naar de haakse slijper.
Daar stond ik met mijn (blijkbaar niet katoenen) hemd iets te dicht op...
IMG_20160110_190714596.jpg
Met de lamellenschijf en een vijl de boel netjes gemaakt en het blanke staal tegen de roest (ongeïsoleerd schuurtje) in de primer gezet:
IMG_20160110_192532582.jpg
Eindresultaat so far:
IMG_20160110_192910462.jpg
2 dingen nog:
- de insert is open aan de achterzijde, het spouwmes loopt in de bovenste stand van het zaagblad bijna tegen het aluminium aan. Geen probleem verder.
- het spouwmes zakt nu weliswaar onder de tafel maar steekt nog steeds iets boven het zaagblad uit. Dus kan ik er geen verdekte sneden mee maken. Wellicht haal ik er in de toekomst nog een stukje af zodat ie net onder het zaagblad zit.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Verder met de inserts:
De 1e insert (voor normaal zaagblad op 90gr.) is rondom gegrond wat hopelijk de kans op kromtrekken verkleind.
Hoe dan ook is het erg stabiel multiplex dus ik het er goede hoop op. Omdat de insert nu perfect vlak ligt met de tafel zal kromtrekken direct tot problemen met het doorvoeren van materiaal leiden.
Voor het leuke heb ik er maar wat gele verf over gespoten:

Nu moet het zaagblad er doorheen. Omdat het blad niet ver genoeg omlaag kan om de insert erin te leggen heb ik er eerst een kleiner blad in gedaan om bijna door de insert heen te zagen. Dan het goede blad erin en door de insert.
Vervolgens het laatste stukje waar het spouwblad zit (komt minder nauw) doorzagen langs de parallelgeleider.

Zo, dat begint erop te lijken.
Echter wil ik voor de veiligheid de insert aan de achterkant onder de tafel verankeren zodat het ding niet door de achterkant van het blad kan worden opgetild.
Dus de dikte van het blad opgemeten op die plek en op die diepte aan de onderkant van de insert een stukje weggefreesd en er een nokje ingelijmd (andere insert):
Bekijk bijlage 41193
Zoals je 2 foto's omhoog kunt zien is het spouwblad heel hoog en zit er een soort oog op waar een plastic kap op kan worden bevestigd. Ik ben niet van plan dat ding te gaan gebruiken en de slimmerikken hebben het ding zo gemaakt dat ie niet onder de tafel kan worden gedraaid.
Ik heb hem een kopje kleiner gemaakt zodat ie net onder de tafel kan zakken, hierdoor heb ik de mogelijkheid een vlak werkblad te hebben wanneer ik de zaag gebruik als tafel voor bijvoorbeeld lijm/verf werk.
Ik dacht het er even af te zagen:

Wist je dat je met een stoffer uitstekend een spouwmes kunt klemmen?
Het zagen ging wat minder, het ding is van gehard staal. Geen doorkomen aan dus op naar de haakse slijper.
Daar stond ik met mijn (blijkbaar niet katoenen) hemd iets te dicht op...

Met de lamellenschijf en een vijl de boel netjes gemaakt en het blanke staal tegen de roest (ongeïsoleerd schuurtje) in de primer gezet:

Eindresultaat so far:

2 dingen nog:
- de insert is open aan de achterzijde, het spouwmes loopt in de bovenste stand van het zaagblad bijna tegen het aluminium aan. Geen probleem verder.
- het spouwmes zakt nu weliswaar onder de tafel maar steekt nog steeds iets boven het zaagblad uit. Dus kan ik er geen verdekte sneden mee maken. Wellicht haal ik er in de toekomst nog een stukje af zodat ie net onder het zaagblad zit.

Knap werk ! Ga dit toch ook eens proberen te maken . Want erger mij wel aan de origineel insert .
Ik heb bij de DWE7491 wel een 2de spouwmes die mooi gelijk komt met het zaagbad .
Dus dat afzagen of slijpen moet ik niet doen .. het originele spouwmes met kap klikt er ook direct uit .
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Mooi, weer wat geleerd en wel dat het spouwmes van gehard staal is. Ik had me net voorgenomen het op dezelfde manier in te korten. :)
Bij mij was het spouwmes verbogen bij ontvangst en daar heb ik met de moker erg mijn best op moeten doen om de kromming er uit te krijgen, dat is dus niet verwonderlijk.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hans, waarom heb je het spouwmes niet meteen nog iets korter gemaakt?
Netjes trouwens zo met een nokje onder je insert.
Ze hoeven je waarschijnlijk niet meer te vertellen dat loshangende kleding bij machines niet lekker werkt.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hans, waarom heb je het spouwmes niet meteen nog iets korter gemaakt?
Netjes trouwens zo met een nokje onder je insert.
Ze hoeven je waarschijnlijk niet meer te vertellen dat loshangende kleding bij machines niet lekker werkt.
Idd. Willem, dat ga ik waarschijnlijk nog wel eens doen zoals geschreven. niet goed over na gedacht. Ik ga het spouwmes zo maken dat het 1mm onder de tanden zit.
Die kleding hing niet los hoor, het was allen niet bepaald hittebestendig..

Enfin, ik heb een globaal tekeningetje gemaakt van het idee dat ik in mijn hoofd heb.
2016-01-12 21_54_53-Autodesk Fusion 360.jpg
Is meer een mockup dan een detailtekening. iig smalle diepe laadjes aan weerskanten van de zaag. Eronder nog een kastje waar ik nog niets voor weet.
Zwenkwieltjes eronder en een werkblad erop.
Het idee is om in de rechter kolom alleen onderin bergruimte te maken en boven plaats te maken voor een bovenfrees/freestafeltje.
Een ander idee waar ik mee speel is om de werkbladen van 'mft' gaten te voorzien om dingen te kunnen klemmen.
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Ik wil op mijn dw 745 ook nog een insert maken. Mij lijkt dat het beste van red cedar. Het is niet hard, maar werkt nagenoeg niet. Multiplex kan wat gaan krommen maar is wel weer harder dan Red Cedar. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe netjes je met e.e.a. omgaat.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik wil op mijn dw 745 ook nog een insert maken. Mij lijkt dat het beste van red cedar. Het is niet hard, maar werkt nagenoeg niet. Multiplex kan wat gaan krommen maar is wel weer harder dan Red Cedar. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe netjes je met e.e.a. omgaat.
Dat raad ik je zeker af. Je zaagt de insert namelijk bijna helemaal in de lengte door. De kans op splijten is dan bij massief hout erg groot.
De multiplex die ik heb gebruikt staat al vanaf de zomer in een vochtige schuur en is nog perfect vlak, ik heb het ook nog rondom geverfd om vochtschommelingen te beperken. Ik ben er dus redelijk van overtuigd dat dit geschikt materiaal is.
Ik denk dat trespa ook goed materiaal hiervoor is.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hans, ik heb ze al 'ns eerder gepost maar dit zijn wellicht bruikbare ideeen voor een werktafel/bank.
Hier eentje met oa een deWalt zaagtafel en een freestafel erin verwerkt; https://www.youtube.com/watch?v=-HgZgsrQ7Qs
Deze vind ik ook erg goed met gaten erin; https://www.youtube.com/watch?v=Cepg2DAkKQE
Hier nog iets met gaten en een freestafel; https://www.youtube.com/watch?v=RY76ccBuLAA
Het is alleen maar even voor wat ideëen, wellicht zitten er bruikbare dingen tussen of een combinatie van het een en ander.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik ga denk ik toch voor een eenvoudig gesloten werkblad, afgedekt met trespa of betonplex.
De ladegeleiders maak ik van stroken trespa en een groef in de lade, zoiets:
parts_slides.jpg
Ik heb besloten het hele ding uit underlayment te maken. Goedkoop en prima ervaring mee bij een vergelijkbaar project.
De ladebodemens en achterwand worden uit dun multiplex gemaakt.
Ik laat bij een bouwmarkt de grote platen in hanteerbare stukken opdelen en zag zelf de kleine stukken op maat.
Dit is de layout voor het zagen:
2016-01-15 08_37_59-dw745.pdf - Foxit Reader.jpg
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Zo, weer een update.

Underlayment grof op maat laten zagen bij de bouwmarkt:
IMG_20160115_174236606.jpg
Thuis e.a. nog op maat gezaagd en toen begonnen met montage. Hier de onderplaat in de grondverf en groeven erin gefreesd om versteviging in te lijmen:
IMG_20160116_093707168.jpg
Toen het hele casco in elkaar gestoken met lamello's, pocket holes, schoeven en lijm:
IMG_20160116_112014945.jpg
De achterwand die het geheel haaks en stijf maakt in zijdelingse richting erop genageld en gelijmd. Eerst de twee 'zijkasten' haaks gemaakt:
IMG_20160116_133028229.jpg
En daarna het geheel haaks gemaakt en de middenkast van een achterwand en bovenzijde voorzien:
IMG_20160116_135800103.jpg
In de rechter kast heb ik een cirkel uitgefreesd die 200mm in diameter is, zo past straks zelfs een grote frees als de Triton TRA001 er straks onder. (Ik heb die frees niet maar wil hem er eventueel wel onder kunnen hangen).
IMG_20160116_154219727.jpg
Zojuist heb ik het hele ding uit de vrieskist/schuur gereden en in huis gezet. PU lijm werkt namelijk niet bij lage temperaturen. Om de werkbladen exact in een vlak te krijgen was mij idee er PU (schuimende) lijm onder te smeren en vervolgens een vlak object erop te leggen. Door de zwelling van de lijm moeten de trespa bladen er dan tegenaan gedrukt worden. Zo gezegd, zo gedaan:
IMG_20160119_204618255.jpg
En een kozijn erop dat ik in de schuur had liggen en wel vlak genoeg leek:
IMG_20160119_205120744.jpg
Ik ben benieuw hoe dit gaat werken, als het totaal niet vlak wordt ben ik de sjaak want het zal er niet meer eenvoudig vanaf gaan...
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het heeft gewerkt, de 2 bladen staan perfect in een vlak :)
Volgende stap is het monteren van de zaag in de kast, ik heb blokjes gemaakt die precies over de onderrand van het aluminium blad passen:
IMG_20160116_142802419.jpg
IMG_20160120_193348721.jpg
Toen heb ik de de kast op zijn kop gezet op een vlakke plaat en de zaag ertussen op zijn plek. Zo stond alles perfect in een vlak. Zo kon ik de blokjes met een paar schroeven vastzetten:
IMG_20160120_201049672.jpg
En dit is het resultaat, perfect gelukt!:
IMG_20160120_203138581.jpg
IMG_20160120_203230805.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.