Beste iedereen,
ik zie dat mijn post heel wat reactie heeft losgebracht

. Soms druk ik mezelf graag scherp uit om anderen uit de tent te lokken. Maar misschien heb ik nu enkele fiere domino eigenaars beledigd. Dit was zeker niet de bedoeling. Aan de andere kant ben ik blij met alle feedback want nu komen er goeie argumenten die eerder niet aan bod kwamen.
Zou je zelf dan ook je volgende uitspraak willen uitleggen? Je gaat namelijk niet in op de df500 maar geeft wel aan dat jouw Mafel veelzijdiger is.
Graag, je hebt een punt.
1) je kan niet groter gaan dan 10mm. DD40 gaat van 3mm tot 16mm dus je kan zowel kleine als grote stukken maken, je hoeft geen 2 machines te kopen.
2) meer/snellere mogelijkheden voor de afstand tot de rand te bepalen (met de rode plastieken stops). Bij DF500 moet je daarvoor een extra stuk kopen en dit instellen.
3) met de lineaal kan je erg precies werken. Ik denk dat je bij de domino met potloodstreeptjes moet werken?
4) je kan maar 25mm of 28mm diep gaan ofzo dacht ik?
5) dominoën (of hoe moet ik dit noemen) is trager dan deuvelen, omdat er materiaal moet worden weggehaald via een laterale beweging. Ik vraag me ook af, maar ik kan mis zijn, of de freesjes lang meegaan, want zo'n laterale beweging, zeker als je diep gaat, toch meer vraagt van een frees dan een deuveltje dat gewoon rechtdoor gaat?
6) voor de haakse gaatjes moet je een extra stuk monteren voor meer stabiliteit. Je hebt maar 10 mm steunoppervlak. Bij mafell hoeft dit niet, dus sneller. Het nadeel van mafell is wel dat je altijd die grote metalen onderkant hebt. Qua "fijn werken" heeft DF500 hier een voordeel.
Qua gebruik: dieptes veranderen is een peuleschil.
Idd, kan ik alleen maar jaloers op zijn. Met het trappensysteem. Kan je eigenlijk fijner werken dan de trap als je bv. 13 diep wil ipv 15?
Is het eigenlijk gemakkelijk om de nulpositie terug in te stellen na het wisselen van een frees? Dit is wel wat werk bij de DD40 en gaat niet erg handig.
Verder, als disclaimer, ik heb de domino maar 1 namiddag ooit gebruikt wat niet hetzelfde is als jarenlange ervaring. Maar ik heb wel redeneringen in mijn hoofd. Ik kijk dus al uit naar jullie antwoord.