Deur maken met gevelbekleding

pedroz

Nieuw lid
21 jan 2020
24
1
Landen
www.smartep.be
Hallo allemaal,

Voor mijn mini bijgebouw (hout-werkplaatsje in wording) wil ik een buitendeur bouwen.
Deze zal ingewerkt worden (lees: de open houten gevelbekleding moet doorlopen over de deur zodat deze 'onzichtbaar' is). De gevelbekleding van het bijgebouw is Vetedy Thermo Ayous: horizontaal geplaatste latten (dikte 20mm) van 100mm hoogte met een voeg van 10mm.

Opbouw gebouw van binnen naar buiten: 18mm OSB - 140mm KVH DUO balken - Geveldoek - 10mm bevestigingsprofiel - 20mm Thermo Ayous bekleding

De deur zou het liefst, om geen plaats te verliezen, naar buiten open draaiend moeten zijn. Ik heb al wat ervaring met houtbewerking maar het is de eerste keer dat ik voor zo een type klus sta. Kan iemand me advies geven over hoe ik het best de deur opbouw (welke materialen) en er ook voor kan zorgen dat ik geen problemen krijg met water en houtrot.

Als er iemand foto's heeft van dergelijke deuren, zou handig zijn!

Alvast bedankt :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
. . . de open houten gevelbekleding moet doorlopen over de deur zodat deze 'onzichtbaar' is
De deur zou het liefst, om geen plaats te verliezen, naar buiten open draaiend moeten zijn
volgens mij begint alles bij de plaats waar je de scharnieren zet
in principe dient de knoop aan de zijde naar waar de deur open draait, buiten de deurstijl + opbouw te staan
verder dien je er rekening mee te houden dat de diagonaal tussen de knoop en het uiteinde van de andere deurstijl de straal van de draaicirkel is
hiertoe verarmt men de deur over een hoek van 3°
kan je ons een tekening met de horizontale doorsnede van 'de muren' van je werkplek bezorgen ?
dan kunnen we kijken hoe de deur er in te passen
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

pedroz

Nieuw lid
21 jan 2020
24
1
Landen
www.smartep.be
@ZotVanHout hier een aantal foto's. Waar ik vooral bezorgd om ben is het weghouden van water...
 

Bijlagen

  • 3D voorzijde deur.jpg
    3D voorzijde deur.jpg
    108,4 KB · Weergaven: 97
  • snede deur.jpg
    snede deur.jpg
    35,9 KB · Weergaven: 84
  • Bovenaanzicht deur.jpg
    Bovenaanzicht deur.jpg
    24,5 KB · Weergaven: 130

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik handhaaf mijn principe dat de knoop van de scharnier buiten de gevelbekleding uit moet steken
zo niet ga je de deur zelfs niet in 90° kunnen openen
om iets meer in detail te gaan: ik zou van een mpx-plaat van 18 mm een kozijn/kast maken die tegen de uiteinden van de gevelbekleding komt
daarop/daarin kan je de scharnieren + de slotplaat plaatsen/uitfrezen
de dichtheid verkrijg je door op de plaatsen waar de deur bij sluiting raakt, rubber te plaatsen
daarmee raak je tot IPx5
beter tegen water (*) beschermen zie ik niet haalbaar
* wat bedoel je met water ?
komt er slagregen op, of zit je onder de vloedlijn ?
als je met mijn redenering meegaat, dan kan ik een schets maken
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Toevallig hebben wij een vergelijkbare deur in de aanbouw.
In principe een verleng scharnier met een draaipunt die inderdaad buiten de bekleding zit zoals Zot al aangeeft.

Deur is een multiplex stompe deur, daarop verticaal een aantal regels en daaroverheen de 70x30mm rhombusprofielen uit Frake noir.

Ook het sluitwerk dient aan bepaalde regels te voldoen volgens mij en kunnen mogelijk de minimale dikte van je multiplex bepalen.

Hopelijk heb je er wat aan.
 

Bijlagen

  • 891E0225-FC91-4B92-998A-A74694EC165C.jpeg
    891E0225-FC91-4B92-998A-A74694EC165C.jpeg
    101,4 KB · Weergaven: 158
  • 66C7B30D-BFE8-4DE6-BE9D-50CFD48518AD.jpeg
    66C7B30D-BFE8-4DE6-BE9D-50CFD48518AD.jpeg
    104,8 KB · Weergaven: 158
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Bestelgegevens niet maar het heet een kantelaaf scharnier

 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en pedroz

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Een stalen poortframe bekleden met dat gemodificeerde hout.
Wordt in de schuttingbouw ook veel gedaan.
En over water zou ik me niet ongerust maken. Daar is dat modificeren voor bedacht.
Stuk betonplex tegen dat frame en dat bekleden met Ayous. Kopse kanten betonplex sealen met Bison rubberseal oid.

stalen poortframe.jpg

stalen poortframe met bekleding.jpg
 

pedroz

Nieuw lid
21 jan 2020
24
1
Landen
www.smartep.be
Breedte huidig deurgat is 1040mm, hoogte 2400mm. Het maakt op zich niet uit hoe dik die deur is. Mijn idee is om van een kader uit sls/cls 38mm te vertrekken (eventueel mooi recht schaven) en langs beide zijden te bekleden met mpx/betonplex.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb deze er uit gepikt

dit zijn de afmetingen
ze geven niet alle maten
ik veronderstel dat
1) wanneer beide vleugels evenwijdig staan, de tussenopening 4 mm is (na aankoop van de scharnieren uit te zoeken)
2) de schroefgaten zo ver aan de zijkant staan, dat de as 2 mm uit de ayous kan steken, & de schroeven nog voldoende in de balk grijpen
1621715395662.png
ik ga er van uit dat je de vleugels in de balk + zijkant van de deur inwerkt

het deurgat is 1.040 mm breed
aan de scharnierkant is de tussenopening 4 mm
aan de slotkant laat ik een speling van 5 mm
daardoor wordt de deur aan de voorzijde 1.040 - 4 - 5 = 1.031 mm breed
om te kunnen draaien wordt ze - zoals standaard is - naar de binnenzijde toe 3° verarmd
ik heb het uitgetekend
op de tekening de diagonaal tussen het middelpunt van de scharnierknoop en de overstaande buitenhoek genomen
die is 1.039 mm

op de wiskundige manier
lange rechthoekzijde: 1.040 (deurgat) - 2 (links tussen 'kozijn' en middelpunt scharnierknoop) - 5 (rechts tussen deur en 'kozijn') = 1.033 mm
korte rechthoekzijde: 10 (tussen middelpunt scharnierknoop en deur) + 100 (deurdikte) = 110
vierkantswortel uit 1.033² + 110² = 1.039 mm

de voorzijde van de deur moet 1.031 zijn
van de diagonaal trekken we nog de 2 mm tussen het middelpunt van de scharnierknoopen de zijkant van de deur af, wat ons 1.037 mm geeft
om bij het draaien rechts tussen deur en kozijn 5 mm opening te houden, dient de deur aan de binnenzijde 1.037 - 1.031 = 6 mm verarmd te worden
de volledige tekening staat in de pdf

op de tekening staan geen slaglatten
die zet je tegen de binnenzijde van de deur
ik heb de gewoonte om bij deuren die ik maak, voor de slaglatten geen groef in het kozijn te trekken, maar
de slaglatten te plaatsen nadat de deur geplaatst is
staat de deur niet volledig haaks, dan kan ik de plaats van de slaglatten aan de stand van de deur aanpassen
trekt de deur nadien scheef, dan kan ik de slaglatten nog verplaatsen
op de slaglatten kan je een tochtstrook aanbrengen

1621755934956.png
 

Bijlagen

  • deur woodworking 23 mei 2021.pdf
    94,2 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: pedroz

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Bestelgegevens niet maar het heet een kantelaaf scharnier

Leuk woord!!!
Nog nooit gehoord. Zo leren we iedere dag bij.
 

pedroz

Nieuw lid
21 jan 2020
24
1
Landen
www.smartep.be
ik heb deze er uit gepikt

dit zijn de afmetingen
ze geven niet alle maten
ik veronderstel dat
1) wanneer beide vleugels evenwijdig staan, de tussenopening 4 mm is (na aankoop van de scharnieren uit te zoeken)
2) de schroefgaten zo ver aan de zijkant staan, dat de as 2 mm uit de ayous kan steken, & de schroeven nog voldoende in de balk grijpen
Bekijk bijlage 103403
ik ga er van uit dat je de vleugels in de balk + zijkant van de deur inwerkt

het deurgat is 1.040 mm breed
aan de scharnierkant is de tussenopening 4 mm
aan de slotkant laat ik een speling van 5 mm
daardoor wordt de deur aan de voorzijde 1.040 - 4 - 5 = 1.031 mm breed
om te kunnen draaien wordt ze - zoals standaard is - naar de binnenzijde toe 3° verarmd
ik heb het uitgetekend
op de tekening de diagonaal tussen het middelpunt van de scharnierknoop en de overstaande buitenhoek genomen
die is 1.039 mm

op de wiskundige manier
lange rechthoekzijde: 1.040 (deurgat) - 2 (links tussen 'kozijn' en middelpunt scharnierknoop) - 5 (rechts tussen deur en 'kozijn') = 1.033 mm
korte rechthoekzijde: 10 (tussen middelpunt scharnierknoop en deur) + 100 (deurdikte) = 110
vierkantswortel uit 1.033² + 110² = 1.039 mm

de voorzijde van de deur moet 1.031 zijn
van de diagonaal trekken we nog de 2 mm tussen het middelpunt van de scharnierknoopen de zijkant van de deur af, wat ons 1.037 mm geeft
om bij het draaien rechts tussen deur en kozijn 5 mm opening te houden, dient de deur aan de binnenzijde 1.037 - 1.031 = 6 mm verarmd te worden
de volledige tekening staat in de pdf

op de tekening staan geen slaglatten
die zet je tegen de binnenzijde van de deur
ik heb de gewoonte om bij deuren die ik maak, voor de slaglatten geen groef in het kozijn te trekken, maar
de slaglatten te plaatsen nadat de deur geplaatst is
staat de deur niet volledig haaks, dan kan ik de plaats van de slaglatten aan de stand van de deur aanpassen
trekt de deur nadien scheef, dan kan ik de slaglatten nog verplaatsen
op de slaglatten kan je een tochtstrook aanbrengen

Bekijk bijlage 103406
Prachtige bijdrage, bedankt! Ik houd jullie verder op de hoogte van de constructie :cool:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb ff gekeken hoe de pdf er uit ziet
de lijnen vallen redelijk dik uit, wat aan de scharnierkant de duidelijkheid vermindert
hierbij een schermuitsnede
ik kan jou ook de dwg bezorgen
de cls heb ik tot 34 mm teruggebracht
voor ruwe constructies gebruik ik regelmatig cls
om zeker van de maten te zijn, vlak & vandik ik die meestal nog

1621874004318.png
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en pedroz

pedroz

Nieuw lid
21 jan 2020
24
1
Landen
www.smartep.be
Zoals beloofd houd ik jullie op de hoogte van mijn project :cool:

Een woordje uitleg over de constructie. Ik ben begonnen met KVH-DUO balken: dat is een balk (den,grenen) samengesteld uit twee balken die met de jaarringen tegenover elkaar verlijmd zijn. Op die manier blijft de balk veel stabieler en minder gevoelig aan kromtrekken. Dit materiaal wordt veel gebruikt in houtskeletbouw.

se_kvh_flyer_11-2012_english_light1.jpg

Ons type KVH-DUO balk heeft de afmetingen van 140x60. Met mijn vlak-vandiktebank heb ik de balken recht geschaafd en op dikte gezet. Finale afmetingen: 137x52. Mijn JPT260 is wat 'mini' voor deze lange balken (2400mm) dus even een tafelverlenging gemaakt:

IMG_1296.jpeg

Eens de balken mooi geschaafd en gedikt waren konden we zo op maat afkorten en met domino's met elkaar verlijmen tot een mooi deurkader.

IMG_1301.jpeg
IMG_1302.jpeg

De dagkanten van de deur zijn uitgevoerd in 18mm betonplex. De scharnieren (AXA 175x89x3, bedankt @Hiertebreeddaartelang @ZotVanHout!!) werden hier op aan gebracht:

IMG_1300.jpeg

Gisteren alles al even gepast... spannend maar het resultaat is zeer bevredigend!
Tegen het deurkader is een 15mm betonplex geschroefd waar mijn open gevelbekleding (op geveldoek) zal komen.

IMG_1313.jpeg

IMG_1315.jpeg

Er is nog wat werk aan mijn werkhuisje... maar ik zie het volledig goed komen :)
Volgende op de agenda: slotkast en valdorpels uitfrezen. Ik houd jullie op de hoogte.
Alvast bedankt voor de tips die ik mocht ontvangen!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.