De zelfbouw stofafzuiging van Guus. (Er mag gelachen worden.)

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ha die Guus,

Ik had al een keer aangegeven dat ik miste op het forum want je hebt je een hele tijd niet laten zien.
Maar ik lees jouw bijdrages altijd met veel plezier, in ieder geval met een brede glimlach.
Ik ben het zeker met je eens dat vrolijke mensen gelukkiger zijn en langer leven.

Ik kan je helaas geen advies geven want jij heb het voor mij alla ‘Guus Flater’ te ingewikkeld gemaakt.
Ik heb het simpel gehouden:
Afzuig slang naar cycloon 36mm, cycloon op metalen vat 25 ltr, cycloonslang naar de stofzuiger 50 mm.
Het verbouwen van mijn mobiele nepcycloon afzuiging naar een echte cycloon afzuiging.
Ik gebruik de stofzuiger ook voor normaal gebruik in huis (begane grond) en garage.
En het werkt prima en nagenoeg geen stof in de stofzuigerzak. (na 4 jaar)
Zie in dit topic een afbeelding na 15 maanden:
VC2512L Makita stofzuiger

Deze installatie is dus niet geschikt voor o.a. een vlakvandiktebank enz.
Wel heb ik ook een fijnstofafzuiger aan het plafond hanger want die is echt nodig wil je later geen stoflongen krijgen.
Veel succes en ga door met het ontwikkelen en bedenken van oplossingen en blijf deze plaatsen.

Mvg, :).
Dank je wel. En ook bedankt voor alle informatie. Ik ga ook jou linkjes volgen, had je ze maar niet moeten plaatsen. :LOL: (Met die cycloon heb je netjes gemaakt en gelukkig werkt de cycloon bij jou wel goed.)

Het was inderdaad een hele tijd geleden dat ik mij op dit forum had ingelogd, maar ook zonder inloggen kan ik mee genieten of leren over wat er is geschreven of gedeeld. Mijn probleem was en is nog steeds dat ik tijd te kort kom. Van mij mogen er gerust 48 uur in 1 dag en dan nog zal ik waarschijnlijk tijd te kort komen.

Om terug te komen op de cycloon, ook ik had in het verleden een cycloon gekocht en gebruikt bij mijn Starmix stofzuiger. Maar jammer genoeg had ik waarschijnlijk een slechte cycloon en was het gebruik er van geen succes voor mij. Toen had ik heel veel YT filmpjes zitten kijken en ben ik op een gegeven moment zelf gaan experimenteren. En zo heb ik ook mijn gereedschap beter leren kennen. Een paar jaar geleden deed ik nog alles met een handzaag en soms gebruikte ik een (slechte) decoupeerzaag. Maar ook ik word een dag ouder en waarschijnlijk daardoor begin ik goed (electrisch) gereedschap steeds meer te waarderen.
(Nu heb ik weer een verplichting, (gelukkig is het wel een leuke verplichting) mijn hond wilt naar buiten en een stukje lopen.)
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
De tekst die hier stond heb ik gewijzigd omdat de koop van de slakkenhuisventilator niet door gaat. De verkoper krijgt 'm niet werkend op 220V. :cry:

Nu zag ik een Winflex TTI 315. Hoewel de verleiding heel erg groot is, krijg ik mijn twijfels niet weg. Ik heb daarom een nieuw topic ten aanzien van die Winflex TTI 315 aangemaakt.
Alle hulp is van harte welkom en wordt zeer gewaardeerd.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.950
92
West-Friesland
@ Guus Flater,

Heb je toen het probleem met je cycloon op het forum gezet?
Volgens mij kan er met zo een plastic cycloon weinig mis, behalve als deze ergens lekt.
Alle aansluitingen moeten vanaf het begin tot het eind ook lekdicht zijn want je stofzuiger is prima.

Mvg, :).
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ Guus Flater,

Heb je toen het probleem met je cycloon op het forum gezet?

Mvg, :).
Nee, dat had ik niet gedaan.
Ik had wel alles goed en luchtdicht aangesloten. Nadat ik de cycloon (die ongeveer 30cm hoog was) op een grote emmer van 50 cm hoog had gemonteerd en mijn stofzuiger had aangezet om wat houtstof op te zuigen, bleef maar maar weinig tot geen houtstof in die emmer achter. Misschien was mijn cycloon te klein en had ik een groter model moeten kopen om goed te kunnen functioneren samen met mijn Starmix stofzuiger? Of ik had gewoon een "defect" model, ik weet het niet. Misschien moet ik de cycloon eens open snijden en van binnen bekijken om te achterhalen waarom het niet goed functioneerde.
 
Laatst bewerkt:

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
had je starmix geen ingebouwd filter dat gelijkaardig is aan wat je zelf toegevoegd hebt?
Mijn Starmix heeft geen klopfunctie, wel een filter dat ik (in het begin) niet meer schoon kreeg.
2 Gelijkaardige filters in serie is geen goed plan. de weerstand verdubbelt terwijl je niet zo veel wint. als er nu quasi niks meer in de opvangbak van de starmix terecht komt, dan kan het filter in de starmix er net zo goed uit.
Ik gebruik (nog) 2 filters omdat ik ontzettend huiverig/bang ben voor het super fijne houtstof van eikenhout. (Het is al erg genoeg dat ik zware tabak rook.)
beter, beiden in parallel: dubbel filteroppervlak, halve weerstand en dubbele tijd tussen filter reinigen.
Filters parallel plaatsen is een goed idee. Daar kan ik wel iets mee.

Bedankt voor het meedenken en je idee. (y)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.950
92
West-Friesland
@ Guus Flater,
Fijnstof zie je niet, alleen als je een sterke zaklantaarn in een donkere werkplaats aansteekt.
Of in een verduisterde werkplaats waar zonnestralen naar binnenkomen.
Dus al dat stof en spaanders die je in de ton en filters en stofzuigerzak ziet is niet alle fijnstof want daarvan word een groot gedeelte weer uitgeblazen door je stofzuiger.

Als je hout zaagt, freest of schuurt wordt het meeste stof afgezogen maar heel veel fijnstof verspreidt zich in de werkplaats. Dus eigenlijk moet je altijd een masker dragen tijdens het werken, maar ik denk dat de meeste onder ons dat niet doen. Dat fijnstof dwarrelt dus heerlijk door de lucht en daalt als er niemand meer is langzaam naar beneden.
En wordt weer door elke beweging en/of windvlaag omhoog geworpen en de cyclus begint weer van voor af aan.
Daarom is een fijnstoffilter nodig die tijdens het werk al bezig is met het fijnstof uit werkplaats te filteren.
En na het verlaten van de werkplaats nog een uur laten draaien en de lucht is weer schoon gefilterd.

Als je meer over fijnstoffilters wilt weten moet je de topics van Kor, (kiesvoorhout) maar even doorlezen.
Dan weet je ook aan welke specificaties een fijnstoffilter moet voldoen.

Mvg, :).
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Marijn

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ Guus Flater,
Fijnstof zie je niet .............
Daarom is een fijnstoffilter nodig die tijdens het werk al bezig is met het fijnstof uit werkplaats te filteren.
En na het verlaten van de werkplaats nog een uur laten draaien en de lucht is weer schoon gefilterd.

Als je meer over fijnstoffilters wilt weten moet je de topics van Kor, (kiesvoorhout) maar even doorlezen.
Dan weet je ook aan welke specificaties een fijnstoffilter moet voldoen.

Mvg, :).
Bedankt voor het goede advies.
Wat ik ga doen is alle lucht die door mijn stofzuiger's worden opgezogen, naar buiten geleiden/blazen. Er is in mijn directe omgeving niemand die daar last van zou kunnen hebben. En zoveel zaag, frees of schuur ik niet. Ik heb er minimaal 2 jaar over gedaan om het houtstof te verzamelen dat ik nu in mijn onderste blauwe ton heb "verzameld". Het liefst zou ik helemaal geen echte fijnstof-filters willen en alleen maar mijn eigen houtstof-opvang constructie willen gebruiken, want dat levert mij best wel wat extra zuigkracht op. Maar ik wil graag goed omgaan met de natuur en met mijn omgeving, dus dan zal ik eens moeten kijken naar de mogelijkheden die ik heb.
De "fijnstoffliters van Kor" had ik al een paar keer goed door genomen. Dat fijnstof en het gebruik van de juiste filters heel erg belangrijk is voor onder andere je eigen gezondheid is iets wat niet onderschat moet worden. Je ziet het gevaar niet, maar het is er wel.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.950
92
West-Friesland
Helemaal mee eens maar we moeten het ook niet overschatten want stoflongen krijg je inderdaad niet zo gouw met wat wij doen. Maar bijna niets is beter dan iets want buiten in de “natuur” ademen we nu ook geen schone lucht meer in, zie het nieuws maar over de grote vervuilers.

Vroeger stonden de houtwurmen de hele dag stof te happen en was het normaal dat men in de mijnen zonder maskers werkten en dan heb ik het niet eens over de werknemers die met gevaarlijke stoffen moesten omgaan.

Ik heb het nog meegemaakt dat men er zo wit als een bakker (vroeger) uitzag bij asbest verwerkende bedrijven waar ik de bevoorrading van de kantine moest bezorgen. Ja, ze kregen wel gratis melk van de werkgever maar al die mensen zijn niet oud geworden op een enkeling na. En de processen die later jarenlang tegen hen gevoerd werden waren nog steeds niet afgerond terwijl er van deze mensen niemand meer in leven was.

Mvg, :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
De processen die later jarenlang tegen hen gevoerd werden waren nog steeds niet afgerond terwijl er van deze mensen niemand meer in leven was.

Mvg, :)
Zoiets vind ik schrijnend.
Ik ga geen namen noemen zoals TataSteel, die net zoals taloze andere multinationals en de Nederlands Staat, miljarden hebben verdiend ten koste van of over de rug van de nederlandse inwoners. En sorry dat ik de politiek er bij betrek. Maar Rutte en "kornuiten" tonen naar mijn idee ook weinig tot geen waarde aan mensen die in probleemgebieden wonen. Het kapitalisme staat voor hun nog steeds bovenaan in hun aganda.
(Ik stop met het geven van mijn mening betreffende de huidige politiek, want ik kan daar soms best droevig van worden.) ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.