De zelfbouw stofafzuiging van Guus. (Er mag gelachen worden.)

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik wil jullie laten zien hoe de eigenbouw van mijn houtstofzuiger er nu uit ziet. Wanneer ik weer eens verplicht wakker ben, heb ik wel eens de neiging om mijn ideeen te veranderen of zelfs te verbeteren. Eens kijken of ik 34 foto's kan posten. Mijn excuus wanneer er iets fout mocht gaan, dan is een helpende hand altijd welkom.

01.jpg
 

Bijlagen

  • 01A Uitlaat 1.jpg
    01A Uitlaat 1.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 60
  • 01A uitlaat 2.jpg
    01A uitlaat 2.jpg
    47,8 KB · Weergaven: 44
  • 01A.jpg
    01A.jpg
    67,8 KB · Weergaven: 42
  • 01B.jpg
    01B.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 43
  • 01C.jpg
    01C.jpg
    89,9 KB · Weergaven: 43
  • 01D.jpg
    01D.jpg
    91,1 KB · Weergaven: 45
  • 01E.jpg
    01E.jpg
    72,2 KB · Weergaven: 43
  • 01F.jpg
    01F.jpg
    69,5 KB · Weergaven: 44
  • 01G.jpg
    01G.jpg
    68,8 KB · Weergaven: 42

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
01H.jpg
 

Bijlagen

  • 205.jpg
    205.jpg
    94,6 KB · Weergaven: 42
  • 204.jpg
    204.jpg
    55,9 KB · Weergaven: 39
  • 203.jpg
    203.jpg
    58,4 KB · Weergaven: 38
  • 202.jpg
    202.jpg
    66,1 KB · Weergaven: 38
  • 201.jpg
    201.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 36
  • 200.jpg
    200.jpg
    65,8 KB · Weergaven: 37
  • 02.jpg
    02.jpg
    65 KB · Weergaven: 39
  • 01Vol.jpg
    01Vol.jpg
    77,4 KB · Weergaven: 39
  • 01I.jpg
    01I.jpg
    77,7 KB · Weergaven: 39

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
206.jpg
 

Bijlagen

  • 212.jpg
    212.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 37
  • 213.jpg
    213.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 37
  • 214.jpg
    214.jpg
    63,4 KB · Weergaven: 36
  • 220.jpg
    220.jpg
    76,2 KB · Weergaven: 37
  • 211.jpg
    211.jpg
    69,9 KB · Weergaven: 34
  • 210.jpg
    210.jpg
    73,9 KB · Weergaven: 32
  • 209.jpg
    209.jpg
    89,9 KB · Weergaven: 32
  • 208.jpg
    208.jpg
    102,7 KB · Weergaven: 32
  • 207.jpg
    207.jpg
    82,2 KB · Weergaven: 46

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
(Mijn excuus voor het feit dat de foto's niet in de juiste volgorde zijn geplaatst. Wanneer iemand zich daar aan stoort, dan ...... dan ...... ga ik proberen dat te corrigeren.)

Korte beschrijving:
De twee blauwe kunstof tonnen kon ik kopen voor 10 euro pers stuk. In die tonnen heb ik een alluminium band/strip gemaakt om implosie van die tonnen te voorkomen. De onderste blauwe ton vangt het "zwaardere" stof op. (Zo te zien moet ik deze zeer snel legen, want er zit ongeveer 70cm hoog houtstof in.) De bovenste blauwe ton was/is bedoelt om het fijnere stof op te vangen. Dat lijkt redelijk goed te zijn gegaan. Er zit maar ongeveer een 2cm dikke laag fijnstof in.
De stofzuiger die ik gebruik is een kleintje van Starmix. Deze kwam enige jaren geleden heel goed uit de test. Ongeveer een jaar geleden had ik een onbekend filter gemonteerd in de Starmix stofzuiger. Deze lijkt na een half jaar gebruik nog redelijk schoon te zijn.
Alle overige moffen, tussen-stukken en rubbers zijn sanitaire onderdelen en zijn redelijk goed verkrijgbaar.
Wat ik echt om de dag moet reinigen is het zelf onworpen "tussen-filter", foto's "200" tot en met "220".

Tot nu toe ben ik redelijk tevreden met mijn "constructie", maar verbeteringen aanbrengen is een "must".
Lachen moet en vragen is vrij.

Oja, ik heb mijn houtstof afzuiging ongeveer 2 jaar in gebruik zonder er ooit naar om te kijken. Vandaag zag ik dat ik de onderste ton snel moet gaan legen om problemen te vookomen.
 
Laatst bewerkt:

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Dank je wel.
Maar slank is het niet hoor, die tonnen hebben een doorsnede van 60cm en een hoogte van 92cm. Misschien dat je een slankere versie kunt maken, maar zover ben ik zelf nog niet. ;)
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Wat me verbaasd is dat je zo'n relatief kleine stofzuiger gebruikt met je systeem. Zou een grotere afzuiger niet zorgen voor meer luchtstroom, meer snelheid in de deeltjes en daarmee een nog beter resultaat?
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Toen ik een paar jaar geleden op zoek was naar een stofzuiger voor electrisch handgereedschap en ik redelijk veel testen had bekeken, kwam Starmix als "zeer goed" naar voren. De zuigkracht van de kleine Starmix was ook even goed als van de grotere modellen en een enkele keer zelfs een beetje beter. De grotere modellen hadden een grotere stofzak of extra's zoals automatisch aangaan wanneer je een aangesloten machine inschakelde. Al die extra optie's had ik niet nodig omdat ik toch een eigen stofopvang zou maken. Mij ging het puur om de stilte en de zuigkracht. Wat de zuigkracht betrof, was deze net zo sterk als de grotere modellen. Daarbij kwam ook dat ik een dag later deze kleine Starmix TS 1214 in een aanbieding zag staan. Toen was ik direct verkocht en ongeveer 210 euro armer.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik ben niet makkelijk 100% tevreden. Wat ik nog wil verbeteren is de zuigkracht omdat ik best een behoorlijke lengte aan stofzuigslang in gebruik heb. Wanneer het "tussen-filter" schoon is, heb ik na 15 meter afzuigslang meer dan genoeg zuigkracht voor al mijn handmachines. Maar na enige tijd merk ik dat de zuigkracht minder wordt door dat tussenfilter dat snel verstopt of dicht zit.
Maar wanneer ik iets kan verbeteren, dan ga ik dat zeker doen. Zo ga ik binnenkort een slakhuis-afzuig motor uitproberen en wil ik nog een beter "tussen-filter" dat ik niet zo vaak hoef schoon te maken. Misschien dat ik een automatische "reiniger" of een "klop-functie" ga maken voor dat ding. Daar ben ik nog niet over uit. Suggestie's of ideeen zijn welkom, zolang ik maar kan blijven experimenteren. ;)
 

jorisvh

Post veel
mooi ontwerp en werkt kennelijk goed!
om vrolijk vs te worden maar niet om mee te lachen 🤣😂🤣.
Zo ga ik binnenkort een slakhuis-afzuig motor uitproberen en wil ik nog een beter "tussen-filter" dat ik niet zo vaak hoef schoon te maken. Misschien dat ik een automatische "reiniger" of een "klop-functie" ga maken voor dat ding. Daar ben ik nog niet over uit. Suggestie's of ideeen zijn welkom, zolang ik maar kan blijven experimenteren. ;)
wat bedoel je met de slakhuis-afzuig motor die je wil proberen? is dat een stofafzuiging van 1-2-3pk, HVLP, met aansluiting 100-150mm?
zou je die met deze voorafscheider(s) gebruiken ter vervanging van de starmix? dan moet je eerst zorgen dat de sectie onderweg nergens kleiner wordt dan de ingang anders knijp je het grote debiet dood.
dat geldt ook voor het filter. om een groot debiet te filteren heb je een groot filter oppervlak nodig. deze krijg je een beperkt debiet door bij redelijk hoge druk, m.a.w. exact wat je starmix levert, maar een HVLP knijp je er dood mee want die wil veel debiet en kan maar beperkte druk leveren.

had je starmix geen ingebouwd filter dat gelijkaardig is aan wat je zelf toegevoegd hebt?misschien zelfs met klop functie? 2 gelijkaardige filters in serie is geen goed plan. de weerstand verdubbelt terwijl je niet zo veel wint. als er nu quasi niks meer in de opvangbak van de starmix terecht komt, dan kan het filter in de starmix er net zo goed uit.
of, nog beter, beiden in parallel: dubbel filteroppervlak, halve weerstand en dubbele tijd tussen filter reinigen.

tenslotte , misschien het belangrijkste, als je enkel met kleine elektrische machines werkt gaat een HVLP niet werken.
als de HPLV een 2de installatie naast deze wordt heb ik niks gezegd … (al blijven de tips ivm evt dubbele filters geldig)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
177
Groene Hart
Over lachen gesproken... Ik wordt er wel blij van als ik hier zie wat @Guus Flater heeft uitgevonden.
Het enige wat ik niet begrijp is de doorsnede van de input. Dat lijkt mij 10 cm doorsnee, terwijl de Starmix een slang lijkt te hebben van 5 cm.
Of steek je net zo'n 10 naar 5 adapter in de input, zodat je met 50mm slang naar je apparaten gaat?
Want ik lees dat je dit voor de 'handmachines' gebruikt. (cirkelzaag, afkortzaag, en ik denk vooral schuurmachine, aan al het stof te zien, dat zelfs tot aan het filter komt)
Wanneer je hier een vlak-vankdiktebank op aan zou sluiten, vrees ik dat de zuigkracht erg tegen valt, maar graag laat ik me van het tegendeel overtuigen.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Wat bedoel je met de slakhuis-afzuig motor afzuiger die je wil proberen? is dat een stofafzuiging van 1-2-3pk HVLP met aansluiting 100-150mm?
Bedankt voor de tips en adviezen.
Ik heb zoiets als op de foto op het oog. En wat betreft een "zelf reinigend" stoffilter, heb ik ook al een leuk idee. Nu nog de uitwerking. Helaas moet eerst het dak van mijn "werkhok" worden vervangen. Dat project kan pas in het voorjaar en bij goed weer van start gaan.
Oja, ik dacht dat alle sanitaire buizen die ik in die grote blauwe tonnen heb gebruikt een diameter van 100mm hebben. Zo hoop ik dus ook voor het "grotere" werk voorbereid te zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor die 100mm had gekozen omdat ik van mening was dat een lagere luchtstroom het fijnstof makkelijker zou doen zakken of "neerslaan".
 

Bijlagen

  • slakkenhuis 01.jpg
    slakkenhuis 01.jpg
    107,2 KB · Weergaven: 31
  • Leuk
Waarderingen: mink

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Want ik lees dat je dit voor de 'handmachines' gebruikt. (cirkelzaag, afkortzaag, en ik denk vooral schuurmachine, aan al het stof te zien, dat zelfs tot aan het filter komt)
Wanneer je hier een vlak-vankdiktebank op aan zou sluiten, vrees ik dat de zuigkracht erg tegen valt.
Ik weet zeker dat ik bij het gebruik van bijv. een VVD-bank niet genoeg luchtverplaatsing/zuigkracht heb, daarin heb je 100% gelijk. Maar ik heb in mijn "houtstof afscheiding/opvang" expres voor die 10cm buizen gekozen om wanneer mogelijk ook te experimenteren met grotere machines en om in die tonnen een lagere luchtverplaatsing te laten onstaan om zo het fijn stof makkelijker te laten zakken/neerslaan. Het fijnstof wat je ziet komt hoofdzakelijk van mijn zaagtafel en frees. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Wat betreft diameters.

Misschien kan iemand het natuurkundig onderbouwen, maar volgens mij is de beste volgorde/inrichting:
1. Neem de ingang van de afzuigmachine als diameter voor het stationaire systeem. Is het een bouwstofzuiger dan neem je dus 50mm. Weliswaar is er meestal een slang met een kleinere diameter bijgeleverd, maar de ingang van de meeste bouwstofzuigers is 50mm. Is het een afzuigsysteem met 100mm, neem je dus 100mm.
2. Om bij het voorbeeld van de bouwstofzuiger te blijven. Voer dus het systeem zoveel mogelijk uit in 50mm.
3. Pas bij de machine waar op afgezogen moet worden ga je over op een kleinere diameter. Het liefst zo kort mogelijk, met een mof of ring. Daar waar het in flexibiliteit van werken handiger is, kan er eventueel verlengd worden met een slang van kleinere diameter. Bijvoorbeeld bij het gebruik van een excentrische schuurmachine.
4. Heeft de betreffende machine zoals een vandiktebank juist een grotere diameter, houdt dan de overgang ook zo kort mogelijk. Liefst met een voorafscheider er tussen, waarop de overgang plaatsvindt. Zo heeft mijn vandiktebank een uitgang van 75mm. Deze heb ik met een metertje slang aangesloten op een voorafscheider. De uitgang daarvan is weer 50mm zoals de rest van mijn systeem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.950
92
West-Friesland
Ha die Guus,

Ik had al een keer aangegeven dat ik miste op het forum want je hebt je een hele tijd niet laten zien.
Maar ik lees jouw bijdrages altijd met veel plezier, in ieder geval met een brede glimlach.
Ik ben het zeker met je eens dat vrolijke mensen gelukkiger zijn en langer leven.

Ik kan je helaas geen advies geven want jij heb het voor mij alla ‘Guus Flater’ te ingewikkeld gemaakt.
Ik heb het simpel gehouden:
Afzuig slang naar cycloon 36mm, cycloon op metalen vat 25 ltr, cycloonslang naar de stofzuiger 50 mm.
Het verbouwen van mijn mobiele nepcycloon afzuiging naar een echte cycloon afzuiging.
Ik gebruik de stofzuiger ook voor normaal gebruik in huis (begane grond) en garage.
En het werkt prima en nagenoeg geen stof in de stofzuigerzak. (na 4 jaar)
Zie in dit topic een afbeelding na 15 maanden:
VC2512L Makita stofzuiger

Deze installatie is dus niet geschikt voor o.a. een vlakvandiktebank enz.
Wel heb ik ook een fijnstofafzuiger aan het plafond hanger want die is echt nodig wil je later geen stoflongen krijgen.
Veel succes en ga door met het ontwikkelen en bedenken van oplossingen en blijf deze plaatsen.

Mvg, :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.