De (zelf)bouw van een nieuwe berging - ca. 35 m2

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
Beste houtbewerkers,

In mijn eerste post op dit forum heb ik me voorgesteld en gemeld dat ik van plan ben om een nieuwe berging te realiseren in onze achtertuin. Het viel me op dat er menig houtbewerker is die op het forum de voortgang van de (ver)bouw van zijn/haar berging/garage/etc. deelt, dus zal ik via deze weg hetzelfde proberen te doen.

Achtergrond
Ca. twee jaar geleden hebben wij ons huidige huis gekocht; een jaren '70 woning die met veel liefde door de vorige eigenaren in de originele staat is gehouden. Lees: geen achterstallig onderhoud, maar wel overal schrootjes, houten sierbalken aan het plafond, originele keuken, badkamer, toilet en leidingwerk. Uiteindelijk hebben we negen maanden gewerkt om het huis volledig te strippen en opnieuw op te bouwen. Denk aan volledig nieuw leidingwerk (elektra, gas, water en riolering), alle wanden opnieuw laten stuken, nieuwe badkamer, keuken, toilet, etc.

In de tuin stond een blokhut-profielen houten schuurtje (vermoedelijke ca. 20 a 25 jaar oud) van ca. 3m x 3.5m. Qua formaat niet slecht, maar helaas 'koud' op 30x30 betontegels gezet. Gevolg hiervan: bij een goede regenbui loopt het water over de 'vloer' van het schuurtje. Resultaat hiervan: in de natte/koude maanden is de luchtvochtigheid in het huisje verschrikkelijk hoog en zie je de roestvorming aan alles wat metaal is nog net niet voor je ogen plaatsvinden. Dit betekent dat al mijn hand- en elektrische gereedschap op een extra slaapkamer in het woonhuis staat en dat het schuurtje niets meer is dan een veredelde fietsenberging. Hier moet natuurlijk verandering in komen; niet alleen willen wij een grotere schuur/berging, maar moet hij ook dusdanig geconstrueerd zijn dat ik er permanent spullen in op plaatsen zonder dat het binnen een jaar richting de milieustraat kunnen.

Het plan
Op de plek waar het houten schuurtje staat, komt een opgemetselde stenen berging van ca. 35 m2, bestaande uit:
- een onderheide strokenfundering,
- een EPS broodjes-vloer,
- opgemetselde spouwmuur (binnenblad: kalkzandsteen, buitenblad: gevelbaksteen, 7cm resolplaat),
- plat dak van EPDM of bitumen,

Daarnaast willen we de berging voorzien van een dakkoepel, vloerverwarming en zonnepanelen.

Het leukste aan dit alles: we willen zoveel mogelijk in eigen beheer uitvoeren. Binnen de familie is er ruim ervaring aanwezig met de constructie van allerhande grondgebonden bouwwerken en op dit moment volgt TS een metselcursus om uiteindelijk het buitenblad te metselen.

383_1080.jpg
Tuin bij aanschaf van de woning



Screenshot 2021-12-06 at 09.45.00.png
Schematische weergave van de te realiseren berging
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lars.

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
Update 1

Na het op papier zetten van de wensen, het uit laten tekenen en doorrekenen van ons bouwwerk, was het tijd om de eerste stap te zetten: het vrijmaken van het terrein. Oftewel: de oude berging moet verplaatst worden.

Het idee was om de oude berging op te krikken met potkrikken, op 'hondjes' te zetten, naar zijn nieuwe plek (zo'n 5 meter verderop) te rollen en daar weer te laten zakken.

Hoewel hij er van buiten nog redelijk uit ziet, is de oude berging waarschijnlijk 20 a 25 jaar oud en is enkel de onderrand uit hardhout vervaardigd; alle andere delen zijn zachthout en (met name aan de achterzijde tegen de heg), niet in al te beste staat. De oude berging is inwendig verstevigd met kruislingse latten en aan de buitenzijde voorzien van klossen om de potkrikken houvast te geven.

Het piepte en kraakte, maar uiteindelijk is de oude berging opgetild en volgens plan zo'n 5 meter verderop heelhuids weer neergezet. Een dag later heb ik het elektra opnieuw aangesloten en brandt er weer licht in en aan het huisje.

5fa92c88-6e5c-402c-b417-a7402d1adeb4 2.JPG
Berging nog op de oude plek, maar wel al opgekrikt en op hondjes.



d00bc841-878a-4c40-948a-50b1bb22a34f.JPG
Berging op de nieuwe plek en reeds op de grond.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en vandikte

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.143
2.627
Ik zou ook de binnenkant in houtskelet met isolatie bouwen en er daarna omheen metselen. Heb ik bij mijn eigen schuur ook gedaan. Scheelt zo maar 20 cm binnenruimte. En het staat in een dag waterdicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
175
Groene Hart
respect voor zo'n operatie huis-op-wielen.
Eens met @chevy66 om binnenblad van houtskeletbouw te doen. kun je veel meer isoleren dan 7cm resol, plus je hebt dan meer binnenruimte. Maar als je liever stenen muren hebt binnen je schuur, moet je dat vooral doen.
Leuk om te volgen, dit!
 

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
respect voor zo'n operatie huis-op-wielen.
Eens met @chevy66 om binnenblad van houtskeletbouw te doen. kun je veel meer isoleren dan 7cm resol, plus je hebt dan meer binnenruimte. Maar als je liever stenen muren hebt binnen je schuur, moet je dat vooral doen.
Leuk om te volgen, dit!
Bedankt! Het was oprecht nog best leuk om te doen. Avondje bezig geweest om alles inwendig te versterken en uiteindelijk in 'n ochtend met vier man het huisje opgekrikt en verplaatst.

Bedankt voor het meedenken (ook @chevy66) We hebben tijdens het ontwerpen eigenlijk alle mogelijkheden de revu laten passeren; volledig houtskeletbouw, binnenzijde houtskeletbouw met buitenzijde metselwerk, etc. Alles heeft z'n voor- en nadelen en uiteindelijk toch gekozen om 'traditioneel' te bouwen met zowel binnen- als buitenzijde van metselwerk.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Mooi plan. Die voordelen voor een houten binnenwand klinken goed. Maar heeft een gemetselde stenen binnenmuur als voordeel dat het een grotere warmtecapaciteit heeft en zo een prettiger binnenklimaat geeft? Of is dat onzin?

Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.143
2.627
Je moet meer massa opwarmen en je kan minder isolatie kwijt. Het maakt veel uit of je continue stookt of alleen even als je s' avonds even een uurtje wil knutselen.
 

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
volledig met @chevy66 eens
wanneer je kortstondig opwarmt, slokt de stenen muur bij de start een groot deel van de warmte op
isolatie + hout doen dat amper
Daar heb je een goed punt.
Zoals het er nu naar uit ziet, wordt de cementdekvloer voorzien van vloerverwarming -als bijverwarming- en komen er nog een of twee separate radiatoren in de ruimte te hangen (ik heb op dit moment de berekeningen voor de benodigde capaciteit van de radiatoren nog niet gedaan).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.143
2.627
Als je toch vloerverwarming neemt, zou ik dat als hoofdverwarming kiezen en de radiatoren weglaten. Kan je op lage temperatuur stoken. Heb ook vloerverwarming in onze nieuwe bedrijfshal en ik vindt het een stuk comfortabeler dan heaters of radiatoren. Als je nu de deur even open hebt, ben je niet gelijk al je warmte kwijt, door de grote warmtebuffer in je vloer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit en Scheppie

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.277
170
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Geheel eens met Chevy66, ooit ijn mijn keuken die fout gemaakt, als het er eenmaal inligt kun je niet meer terug gaan om hat ff aan te passen.
Die paar meter extra slang kosten niet zoveel, als je ze zelf uitrolt en vastzet hoeft het de halve wereld niet te kosten, maar ik zou ze zeker op maximaal 10cm onderlinge afstand laten leggen, een kleine radiator erbij kan zeker geen kwaad, je hebt wel eens iets wat je even snel wilt drogen en dan is het verdomd handgi om die erbij te hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.143
2.627
Je kan voor het voor en na jaar ook een elektrisch plaatje ophangen. dan kan je verder met lage temperatuur stoken.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Als je toch vloerverwarming neemt, zou ik dat als hoofdverwarming kiezen en de radiatoren weglaten. Kan je op lage temperatuur stoken. Heb ook vloerverwarming in onze nieuwe bedrijfshal en ik vindt het een stuk comfortabeler dan heaters of radiatoren. Als je nu de deur even open hebt, ben je niet gelijk al je warmte kwijt, door de grote warmtebuffer in je vloer.
Klopt, maar even opwarmen is er dan niet bij. Van zeg 10 naar 16-17 graden duurt dan úren.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
in mijn geval is het antwoord: Omdat het een hobby is die ik regelmatig in het weekend en soms doordeweeks 's avonds uitoefen. De rest van de tijd is de garage leeg en vind ik het niet 'netjes' om er energie in te pompen om die ruimte op temperatuur te houden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.143
2.627
Je gereedschap staat er dan toch nog steeds in? Je isoleert dat ding toch om die warmte binnen te houden? Ik ben ook niet dagelijks in mijn werkplaats, maar om hem op een gelijkmatige temperatuur te houden gebruik ik maar heel weinig gas. Steeds massa opwarmen en weer laten afkoelen kost je meer .
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Je gereedschap staat er dan toch nog steeds in? Je isoleert dat ding toch om die warmte binnen te houden? Ik ben ook niet dagelijks in mijn werkplaats, maar om hem op een gelijkmatige temperatuur te houden gebruik ik maar heel weinig gas. Steeds massa opwarmen en weer laten afkoelen kost je meer .
weet je, wij zijn het niet oneens denk ik. Mijn gereedschap roest niet in mijn garage (spouwmuur en dubbel glas, maar koelde vorige week wel af tot 8 of 9 graden) dus kennelijk valt het met de luchtvochtigheid daar wel mee. Als dat niet zo zou zijn dan zou ik zeker ook overwegen om een verwarming op laag verbruik te laten draaien.
(goed jaar trouwens, '66)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.