De Open Lift voor de kleine Makita frees, 3d geprint van Simon Nachdenksport

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Hij stond op onze Open Dag Hout met zijn zelf ontwikkelde en gemaakte freeslift voor de kleine Makita frees. Deels 3d geprint... ik vind het een mooi en ook interessant project. De eerste modellen Shaper hadden ook 3d geprinte onderdelen, sinds ze eind vorig jaar helemaal in Duitsland gemaakt worden is het allemaal spuitgietwerk.

Als je een 3d printer hebt kun je ook alleen de prinsbestanden kopen en zelf aan de slag gaan.

Het filmpje dat Simon vandaag online zette gaat over de stofafzuiging op de freeslift.
Ik ben benieuwd of iemand deze gaat bouwen.


jaap
 

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Ik kreeg de tip van Kor @kiesvoorhout om eens te kijken naar het werk van Simon van Nachdenksport.de, vanwege het 3D printwerk. Daar zag ik het OpenLift project, wat zeer interessant lijkt. Met name dat het project volledig open source is (zie github project).

Recentelijk is versie 1.3 van OpenLift gepubliceerd. Het geheel ziet er erg goed uit. Ook de ondersteuning via YT is zeer handig.

Ik heb de design files gedownload van github. De bronbestanden zijn .step bestanden, welke je o.a. kunt openen in Fusion 360. Ook .stl bestanden zijn aanwezig om direct te kunnen printen.

OpenLiftStepFile.png
Dat het open source is, wil nog niet zeggen dat je de componenten/onderdelen daarmee op eenvoudige manier gelijk tot je beschikking hebt. Daarom heeft Simon een shop, waar je de onderdelen kunt kopen.
Sommige onderdelen kun je zelf 3D printen, echter, als je naar het verschil in aangeboden kit's kijkt, zit er maar 3 tientjes verschil in. Misschien iets meer omdat hij nu nylon (PA12) adviseert.

Belangrijkste onderdelen voor mij zijn de metalen onderdelen; hoe zou je die zelf kunnen maken... struikelblokje. Vooral de spindel is speciaal.

Maar goed, wat is het alternatief? Ik kan niet ontkennen enthousiast te zijn geworden :) De grondplaten zijn uitverkocht. Toch maar even mijn e-mail adres achtergelaten bij Simon. Ik heb nog geen keuze gemaakt of ik het zelf ga 3D printen of niet...
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639 en jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik ben ook enthousiast over deze oplossing, een mooie lift voor een zeer betaalbaar freesmotortje. Simon stelt er eentje ter beschikking voor ons project woodworking.nl freestafel. De freeslift van Simon is ook het uitgangspunt om er wat moois van te maken.


jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Das leuk!.
Ik zit me al lang te ergeren aan dat sproeien van stof van de bovenfrees (zonder er tot nu zelf iets an te doen )
Toevallig vond ik gisteravond dit filmpje.

Ik vond het een hele ontdekking van mezelf. Maar in de hier eerder genoemde bijdragen van Jaap en Geertdo staar het leuker en is meer ter zake.
Desalniettemin stuur ik het YT filmpje waar ik gisteren op stuitte toch. Het is lastig om te moeten ontdekken dat je vermeende vondst al achterhaald is :ROFLMAO:

En misschien draagt het toch bij.

I
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap en geert

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Ik weet niet hoe objectief maar ik vind de reviews van Dennis van hooked on wood altijd best goed uitgevoerd. Als ik dan de lift van Banggood vergelijk met het openlift project. Zit daar weinig verschil in. Wat zou dan het voordeel zijn?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Alie express, Banggood leuk voor eenmalige aanschaf maar hoe zit het met garantie. Als je iets in Europa koopt zijn ze gebonden aan wet en regelgeving. slechts mijn 2 centen.
Vind het ook als bezitter van een 3d printer wel fijn dat je ook uitsluitend het stl bestand kan kopen en dan zelf kan besluiten in welk materiaal je het wil printen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ziet er mooi uit maar al dat smeervet in combinatie met freesstof lijkt me al op korte termijn een probleem.
Dat valt reuze mee, elke bovenfreeslift met metalen spindels zal van een smeermiddel gebruikt maken. Op mijn bestaande machines levert dat nooit problemen op. Alle grote zaagmachines, ik heb zelf een Felder met zaag en frees ingebouwd, die van ijzer of gietijzer zijn maken gebruik van smeermiddelen. In die van mijn zitten dikke klodders vet, zaagblad en freesas kunnen beide op en neer en gekanteld worden, dat zijn best veel spindel en glijvlakken.

jaap
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Hij stond op onze Open Dag Hout met zijn zelf ontwikkelde en gemaakte freeslift voor de kleine Makita frees. Deels 3d geprint... ik vind het een mooi en ook interessant project. De eerste modellen Shaper hadden ook 3d geprinte onderdelen, sinds ze eind vorig jaar helemaal in Duitsland gemaakt worden is het allemaal spuitgietwerk.

Als je een 3d printer hebt kun je ook alleen de prinsbestanden kopen en zelf aan de slag gaan.

Het filmpje dat Simon vandaag online zette gaat over de stofafzuiging op de freeslift.
Ik ben benieuwd of iemand deze gaat bouwen.


jaap
P
Dat valt reuze mee, elke bovenfreeslift met metalen spindels zal van een smeermiddel gebruikt maken. Op mijn bestaande machines levert dat nooit problemen op. Alle grote zaagmachines, ik heb zelf een Felder met zaag en frees ingebouwd, die van ijzer of gietijzer zijn maken gebruik van smeermiddelen. In die van mijn zitten dikke klodders vet, zaagblad en freesas kunnen beide op en neer en gekanteld worden, dat zijn best veel spindel en glijvlakken.

jaap
Misschien niet duidelijk maar ik reageer niet op de freeslift van nachdenksport. Maar op het volledig ge3Dprintte alternatief dat Hirumili postte.

Bij die versie kan het stof nergens anders heen dan tussen de grote schroefdraad behuizing die om de Makita zit. Je ziet op 3/4 van het filmpje dat er ook meteen na de eerste testrun met papieren doekjes vet en vuil verwijderd worden. De vervolgens getoonde afzuiging is heel mooi en zal e.a. verbeteren, maar op lange termijn zet ik hier toch vraagtekens bij.

Aan de andere kant is het een hele prestatie om zoiets neer te zetten, zonder de (Custom made )metalen onderdelen die nachdenksport gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Het ontwerp van de openlift ziet er goed doordacht en degelijk uit. Ik ben enthousiast geworden om een nieuw freestafeltje te bouwen maar al met al vind ik deze openlift toch nog wel een flinke investering (gegeven hobby-gebruik).

In mijn huidge tafeltje zit een aangepaste 'plunge-base'. Werkt op zich goed, met als beperking de kleine invaldiepte en geen freeswissel van bovenaf. Ook loopt het gat voor de hoogteverstelling bij mij snel vol met stof waardoor ik die bij iedere aanpassing moet leeg zuigen.
Screenshot_20240130_111957_Samsung Internet.jpg

Wat wel kriebelt, als ik dan toch zou inversteren in een nieuwe lift, is dat ik mogelijkheden zie om de openlift uit te rusten met een motortje. Vergelijkbaar met dit exemplaar dat ik online vond. Voordeel is sneller frezen wisselen, sneller diepte instellen, mogelijkheid om 'invallend' te frezen en fine-tunen met draaiende motor zonder dat je met je vingers naast de frees zit.

Screenshot_20240130_113521_Google.jpg

De elektronica is voor mij simpel. Helaas zijn hiervoor wel (kleine) aanpassingen aan de inlegplaat en de spindel nodig, wat ik zelf niet kan. Misschien kan ik Simon eens de suggestie doorspelen voor een openlift 2.0, of kunnen we gezamenlijk een aanpassing maken aan dit opsensource project?

Zijn er meer mensen die hier meerwaarde van inzien? Of juist bezwaren?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik vraag me af of je met deze trapeziumdraad en een motor wel heel nauwkeurig kunt instellen. Op mijn incra freeslift zit een hele fijne schroefdraad. ( wat in combinatie met stof, vooraf gekleurd mdf, regelmatig schoon gemaakt moet worden)
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Met een stappenmotor heb je standaard 200 stappen per omwenteling. Met het 12x3 trapeziumdraad zit je dan op een theoretische resolutie van 0.015 mm; meer dan prima voor de toepassing. Maar hoeveel extra speling de tandriem-overbrenging toe zal voegen zou ik eerlijk gezegd niet weten.

Qua stof zou ik gevoelsmatig zeggen dat een grotere spoed minder gevoelig is voor stofophoping?
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
maar al met al vind ik deze openlift toch nog wel een flinke investering (gegeven hobby-gebruik).
Dat is ook mijn mening.
Wanneer je alles optelt wat je nodig hebt kom je op een aardig bedrag.
Kun je (bijna)een Triton van 1400 W voor kopen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Wanneer je alles optelt wat je nodig hebt kom je op een aardig bedrag.
Daar ben ik het wel mee eens en ik ben al voorzien. Maar, wat weerhoud ons er van om twee of drie modellen te ontwerpen (stap voor stap, niet alles tegelijk)? Het zit straks toch in Git en iedereen kan kiezen welke versie het beste past.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Met een stappenmotor heb je standaard 200 stappen per omwenteling. Met het 12x3 trapeziumdraad zit je dan op een theoretische resolutie van 0.015 mm; meer dan prima voor de toepassing. Maar hoeveel extra speling de tandriem-overbrenging toe zal voegen zou ik eerlijk gezegd niet weten.

Qua stof zou ik gevoelsmatig zeggen dat een grotere spoed minder gevoelig is voor stofophoping?
Daar ben ik het mee eens trapeziumdraad is veel minder gevoelig voor stof.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.