De mobiele werkbank groeit: MFTC-XL

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
haha nee, denk dat ik het blok met lades ga maken. Vind de systainers op zich handig genoeg om ze gewoon mee te nemen. In lades kan ik ander spul steken dat niet in zo'n handig bakken zit. Maar misschien met uitneembare geleiders zodat ik eventueel wel een plank erin kan stoppen voor de systainers :cool:

Welk hout hebben jullie gebruikt ?
Ik zag dat Timothy aanhaalde dat hij Populieren Multiplex zou gebruiken moest hij er nog eens eentje maken

Laat het tekenen beginnen !
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Zelf ik ook een soort MFT (dus zonder C) gemaakt in 2 versies. Het zijn meer tafels en de laden ontbreken, dus een soort Multi Fuctional Table. De eerste versie die ik maakt was opklapbaar. Maar ik was niet helemaal tevreden over de stabiliteit, waardoor ik een tweede versie heb gemaakt. De MFT heeft net als de versie van Benchwork de gordijnrails waar de lijmklemmen in kunnen, de dominogaten en de 20 mm gaten in de top waar benchdogs in kunnen. Helaas heb ik geen foto’s van de bouw. De balken zijn van vuren, het blad van linnenmultiplex en de rest van gewoon multiplex. Het geheel is in elkaar gezet met domino’s, schroeven en houtlijm. Het frame is waar het kon vastgezet met zowel een schroef en als een domino. Het formaat is 113 x 74 cm.

QzMymkBo.jpg


De poten kunnen ingeklapt worden, zodat deze opgevouwen erg klein is.

wsvUHfou.jpg


pt0oSzdY.jpg


De poten zitten met eenvoudige scharnieren vast. De tafel is zo veel mogelijk met restmateriaal gemaakt (daarom zijn sommige stukken geverfd). Ik had nog veel 12 mm multiplex en voor de zijkanten heb ik 2 x 12 mm gebruikt. Bij het scharnier is het 3 x 12 mm. Het scharnier is scheef geplaatst om de beweging in de scharnier te minimaliseren.

PzCjyXfP.jpg


De achterkant heeft een extra diagonaal. Deze wordt vastgezet met bouten en vleugelmoeren .

Aan de voorkant zijn 2 diagonale stukjes gezet, ook weer met vleugelmoeren

4dsTmdat.jpg


Omdat de poten inklappen, lopen ze een beetje achter elkaar. Dit verschil is op te lossen door een extra balkje te gebruiken. Deze zit met domino’s vast en kan er eenvoudig weer vanaf gehaald worden

gYjJfO6t.jpg


KJQroMaa.jpg


De andere MFT komt in een nieuwe post.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Deze MFT is een verbeterde versie van de andere. Hij staat op een kant op wielen, zodat ik deze gemakkelijk kan verplaatsen. Ook deze is voornamelijk gemaakt van materiaal dat ik over had.

7479n3Wd.jpg


NOaCBLdt.jpg


Achteraf bedacht ik dat het ook in de garage gemakkelijk zou zijn, dus ik heb een verhoging gemaakt, zodat de MFT 2 mm hoger is als mijn werkbank. De 2 mm is zodat bij zagen de zaag nooit klemt.

IB0bvNws.jpg


H7NfIrZZ.jpg


YzA456oL.jpg


De MFT heeft een extra plank, waar ik materialen en gereedschap op kan leggen. Daar heb ik net niet goed over nagedacht. Het werkt goed voor gereedschap, maar ik kan niet meer van onderuit een lijmklem door de top halen. Geen groot probleem maar toch.

eWKPPR7Q.jpg


CNZr4ceO.jpg


De tafel staat op 2 wielen. De wielen zaten op een metalen frame dat breder was dan de poot van de tafel, dus heb ik er een stukje eiken tussen gezet. De poten zonder wielen hebben ook een eiken stukje, om zo het splinteren van de poot tegen te gaan.

SNPyeLB5.jpg


De 2 tafels zijn even hoog en ik kan ze achter of naast elkaar zetten als ik een groter oppervlak nodig heb. Ik denk erover om een tussenstuk te maken dat met aan de 2 gordijnrails wordt vastgezet aan de 2 MFT's om zo een volledig plaat op te kunnen zetten.
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
En dan, zoals altijd, de vraag van 1 miljoen: welke gordijnrails heb je gebruikt voor de zijkanten :) ?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Zoals de meeste anderen heb ik gordijnrails van de Brico gebruikt. Dit zijn aluminium rails, maar zou stalen aanraden als je die kunt vinden. Ik werk in Belgie (woon in NL), vandaar dat ik er gemakkelijk aan kan komen. In NL heb ik ze nog niet gezien.
 
A

Athanor

Guest
Mooi zo, dan kun je zondag net zo goed even naar Zutphen rijden en hem in de forumstand aan ieder laten zien op de open dag hout. Ik heb begrepen dat er veel vraag is om deze eens in real life te zien:D

Fons
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
attachment.php


Het dat is een bekende workbench, ik denk dat Timothy hier wat gemist heeft zo druk had Bosquet het met zijn XXL

Hahaha, van 10:15u tot zeker 14:15 non-stop in gesprek. Hier stond er "maar" één te kijken, maar ik heb ook wel 8 man tegelijk om mijn MFTC-XL gehad. Leuk al die interesse !!! Geeft eens temeer aan dat Tim een heel mooi concept in handen heeft.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hahaha, van 10:15u tot zeker 14:15 non-stop in gesprek. Hier stond er "maar" één te kijken, maar ik heb ook wel 8 man tegelijk om mijn MFTC-XL gehad. Leuk al die interesse !!! Geeft eens temeer aan dat Tim een heel mooi concept in handen heeft.
Ho ho, en degene dan die de foto gemaakt heeft?:D
Mvg,:).
 
Laatst bewerkt:

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Hallo Ekko,

ik had een vraagje, nu je XL project zo langzamerhand wat meer af is, ben ik heel nieuwsgierig wat het totaalgewicht uiteindelijk is geworden. Wat is het verschil met de MFTC ?

Ik heb ondertussen nog enkele vraagjes bedacht....

Ik zit er over na te denken deze XL ook te bouwen maar ik zou zelf de systainers er dan aan de kopse kant uit laten komen ipv aan de zijkanten. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel, ik zou ze er wel op dezelfde manier in plaatsen (anders wordt het geheel wel erg breed) dus ze komen er dan zijwaarts uit. Heb je daar wel eens over nagedacht en daar een visie op ?

Zelf zit ik er ook over na te denken om de tafel in een frame van aluminium profielen te hangen. Wellicht heb je daar ook nog gedachten over ?

Aan het begin van je berichten zag ik dat je ook sketchup tekeningen had. Ik houd me aanbevolen als je die nog hebt.

tia
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.