De mobiele werkbank groeit: MFTC-XL

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ben zeer benieuwd! Zolang je dit monster niet hoeft mee te nemen op verplaatsing zie ik geen problemen.

Hey Timothy. Leuk dat je dit item ook volgt !!

Nu we het 'hot item' gewicht toch onder de loep nemen: heb jij jouw MFTC incl. systainers, geleiderails, los gereedschap enz. enz. al een keer gewogen ?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hey Timothy. Leuk dat je dit item ook volgt !!

Nu we het 'hot item' gewicht toch onder de loep nemen: heb jij jouw MFTC incl. systainers, geleiderails, los gereedschap enz. enz. al een keer gewogen ?

De mijne weegt 32 kg leeg, met systainers heb ik hem nooit gewogen.
Leeg kan ik hem alleen optillen om in een vrachtwagen te zetten, vol lukt dat zeker niet!
Maar eens op de grond draagt hij zichzelf in evenwicht dus is er geen gewicht aan.

Als ik er opnieuw één zou bouwen dan gebruik ik zeker populieren multiplex, ik heb nu een plek gevonden waar ze dat in stock hebben en ben helemaal verkocht kwa gewicht!
Dat scheelde weer een paar kg in vergelijking met luan.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Als ik er opnieuw één zou bouwen dan gebruik ik zeker populieren multiplex, ik heb nu een plek gevonden waar ze dat in stock hebben en ben helemaal verkocht kwa gewicht! Dat scheelde weer een paar kg in vergelijking met luan.

Dat leeg gewicht valt me eerlijk gezegd helemaal niet tegen. Ikzelf heb 12 mm interieurplaat gebruikt. Weet niet of populieren MPX nóg lichter is, maar deze interieurpanelen zijn i.i.g. lichter dan de 'normale' MPX panelen.

Is populieren multiplex niet veel zachter dan 'normaal' multiplex ? Ik moet het binnenkort gaan gebruiken voor de inrichting van een oude VW T2 bus (die wordt omgebouwd naar een mobiele bar...)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Vanmorgen - tussen de bedrijven door - met alle beschikbare lijmklemmen (ik weet ook meteen waar ik mijn verjaardagsgeld aan ga spenderen...:rolleyes:) het basiselement gelijmd. Middels een oude bekende truc van een paar middelgrote lijmklemmen één grote gemaakt (zie de tweede foto...).

Daarna natuurlijk even kijken of de maatvoering een beetje klopt. Ik ben niet ontevreden...

Project 13017 MFTC_XL 04.jpg
.
Project 13017 MFTC_XL 05.jpg
.
Project 13017 MFTC_XL 06.jpg

Vanmiddag een start gemaakt met de 7 lade-elementen. Wordt weer vervolgd...
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
zijn dat de wielen van je grijze bak... :p

Nou uh.. nee en ja !

In mijn zoektocht naar een geschikte set wielen had ik een aantal eisen:

1. Het moesten geen hardplastic banden zijn, maar rubber o.i.d.
2. Het geheel moet zonder problemen een fors gewicht kunnen meetorsen
3. De diameter moest ca. 20 cm zijn, zodat het geheel ook probleemloos over stoeptegels, drempels etc. kon worden gereden.

En - inderdaad - bij het wegzetten van het vuil ging er een lampje branden. En dus een set wielen en een as bij Kliko besteld (kan gewoon via hun webwinkel): makkelijk, niet duur en precies goed voor de job!
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ziet er veelbelovend uit, Ekko. Die Kliko-wielen zijn ook slim gevonden.
Heb je enig idee waarom de zaagranden in de uitsparingen zo geschroeid lijken, staat je zaag misschien niet helemaal zuiver haaks?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ziet er gaaf uit. Mocht je nog eens lijmklemmen te kort komen............. Inpakplakband van dat brede doorzichtige gebruiken. Even een laagje voor het breken en dan volop er aan trekken. Kan je uit ervaring vertellen dat het dan ook vast zit. Doe ook weleens eerst lijmtang en dan plakband ter vervanging van de lijmklem die ik dan weer elders gebruik. Trouwens ook te koop bij de Action in wisselende kwaliteit trouwens.

images
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Heb je enig idee waarom de zaagranden in de uitsparingen zo geschroeid lijken, staat je zaag misschien niet helemaal zuiver haaks?

Dit is gekomen tijdens het zagen van de gaten. De zaagsneden buitenom hebben dit niet. Met de invalzaag eerst een begin snede gemaakt, dan naar achteren trekken tot de lijn haaks op de zaaglijn bereikt werd en dan weer naar voren tot het einde van de lijn (klinkt misschien cryptisch, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel). Omdat het zaagblad hier langere tijd op - nagenoeg - dezelfde plek draaide soms wat geschroeide plekken. En soms ook doordat de kabel weer eens ergens achter bleef haken... :mad: Want als je goed kijkt zie je dat mijn huidige werkplek zich nagenoeg op de betonvloer bevindt...
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Blijft een inventief ontwerp. Misschien dat ik maar eens iets soort gelijks ga maken ivm het ruimte gebrek waar we mee kampen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
hmmm, bench cookies...

Had ik die gebruikt dan had ik nu niet de afdruk van de systainer lade in mijn werkbank gefreesd! Nu is het een souvenir.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Inpakplakband van dat brede doorzichtige gebruiken. Even een laagje voor het breken en dan volop er aan trekken. Kan je uit ervaring vertellen dat het dan ook vast zit. Doe ook weleens eerst lijmtang en dan plakband ter vervanging van de lijmklem die ik dan weer elders gebruik.

OK dan, die methode is nieuw voor mij. Heb je dan geen problemen met een lijmlaag die achterblijft op het hout ???
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
OK dan, die methode is nieuw voor mij. Heb je dan geen problemen met een lijmlaag die achterblijft op het hout ???

Dat is ook het enige nadeel van deze methode. Maar als je eerst een lijmtang er op zet kan je overtollige lijm even weghalen. Verder kan je met plakband de meest rare hoeken in elkaar plakken en dat is weer een voordeel.

Een kubus plakken is met plakband een eitje. Zes platen met hoeken van 45 graden. Vier platen achter elkaar leggen met de buitenkant boven. Twee of drie stroken plakband er op en omdraaien. Verbinding lijmen en de boel in elkaar vouwen. Daarna met plakband even een paar lagen met druk er op plakken. Zijde er in plakken en weer wat lagen plakband. Hierna heb je de meest mooi kubus die je je maar kan wensen.
De eerste keer zal het niet makkelijk zijn. Nu draai ik mijn hand er niet voor om en doe het even.
Zo maak ik ook kokers van plaatmateriaal. En als het langer moet kan je door het verschuiven van de kopse verbinding behoorlijk lange lengtes halen. Er zat nog een plaatje in de computer dat maakt het wat duidelijker.

Koker.jpg

Wat ook wel wil helpen is de eerste laag op de kop er op. Zo hecht de lijmlaag van het plakband niet op het hout. Vooral bij massief hout wel eens prettig. Na een rondje keer je het plakband om en kan je er spanning op zetten.

Mocht je een verbinding hebben die met plakband niet dicht wil dan kan je tijdelijk even voor meer druk een lijmtang er op zetten.

Het grootste voordeel van plakband is toch wel de prijs en flexibiliteit. O en als de lijm droog is mag je het plakband verwijderen. ;)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Nou uh.. nee en ja !

In mijn zoektocht naar een geschikte set wielen had ik een aantal eisen:

1. Het moesten geen hardplastic banden zijn, maar rubber o.i.d.
2. Het geheel moet zonder problemen een fors gewicht kunnen meetorsen
3. De diameter moest ca. 20 cm zijn, zodat het geheel ook probleemloos over stoeptegels, drempels etc. kon worden gereden.

En - inderdaad - bij het wegzetten van het vuil ging er een lampje branden. En dus een set wielen en een as bij Kliko besteld (kan gewoon via hun webwinkel): makkelijk, niet duur en precies goed voor de job!

Was de asmaat dan wel lang/breed genoeg voor jou MFTC XL?
Waaraan zie het verschil tussen interieur plaat en MPX (multiplex)?
De MFTC XL begint er al goed uit te zien, volg het met belangstelling.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dat is ook het enige nadeel van deze methode. Maar als je eerst een lijmtang er op zet kan je overtollige lijm even weghalen. Verder kan je met plakband de meest rare hoeken in elkaar plakken en dat is weer een voordeel.

Nu ik het zie herken ik het weer... ik heb dit 'ooit' een gezien bij een klusprogramma. Dank voor je uitgebreide uitleg Jeroen. Top !!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.