De MFTC van Benchworks

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Gisteren en vandaag nog wat verder gedaan aan de mftc, of moet ik zeggen aan de bijzet(tafels) mijn freesmodule is ook klaar. Enig minpuntje, het gat waar de frees door moet heb ik met de wipzaag gedaan en nou, ligt het aan de zaag of aan de man... rond kun je het niet echt noemen. Maar... dit zijn zorgen voor later voorlopig werkt het, later koop ik nog eens een klokboor om dit proper af te werken en verschillende inzetstukjes te maken. Vanochtend de garage al voor een deel opgeruimd en de mftc al eens opgesteld. Wat een luxe!!!! Het is heel iets anders dan die multiplexplaat op schragen waar jullie mij al op zagen werken om de mftc te maken... En hier kunnen jullie al eens een eerste opstelling bezichtigen (ik ben er alvast gelukkig mee!!!! :cool:
IMG_5393.jpg
IMG_5394.jpg
IMG_5395.jpg
IMG_5396.jpg
IMG_5397.jpg
IMG_5398.jpg
Ik ben blij dat ik eindelijk een freestafel heb die de naam verdient. Ik heb een hoge geleider gemaakt van 24cm hoog, zo zal het makkelijker zijn als ik eens een hoog stukje wil frezen. In de roes heb ik bij Baptist enkele 'drukkers' gekocht. Ben heel tevreden over het resultaat, alles is ook op een heel aangename werkhoogte! Gedaan met de rugpijn bij het frezen ed.
Indien ik wil heb ik nog een bijzettafel die ik nog in het verlengde van de freestafel kan plaatsen voor het frezen van lange stukken, of ik kan de freestafel op de zijkant van de mftc plaatsen en zo de stukken laten glijden over de afkorttafel.
Ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar ik vind het superhandig! Dank je Thimothy voor de plannen, en het opsturen van de regelbare pootjes die ik niet kon vinden.
Zonder twijfel zal ik nog wat hulpstukken maken voor de bijzettafels (aanslagen ed, maar voorlopig hou ik ermee op, mijn dochtertje zit al weken te vragen om een nachtkastje, zodus de mftc treedt onmiddellijk in gebruik! Ik zal er mij moeten aan houden om de laatste stukjes nog te schilderen en de poten te vernissen, anders zal er daar niet veel meer van in huis komen. :eek:
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Geweldig die freestafel extensie, het zit al lang op mijn doe-lijst en ik wou er tegelijk een zaagtafel module van maken maar het komt er maar niet van.
Ik zou in ieder geval zeker graag foto's plaatsen ervan op mijn website.

Timothy
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Geweldig die freestafel extensie, het zit al lang op mijn doe-lijst en ik wou er tegelijk een zaagtafel module van maken maar het komt er maar niet van.
Ik zou in ieder geval zeker graag foto's plaatsen ervan op mijn website.

Timothy

:rolleyes::eek:whaaa... wat een eer! Ik mail je de foto's door!!!

hmmmm... een zaagtafelextensie... daar had ik nog niet aan gedacht... zou wel handig zijn... Je mag mij alvast op de wachtrij zetten voor de plannen!!
 

avh

Nieuw lid
27 apr 2014
22
0
Ziet er goed uit Seb!! Nog een paar modules erbij en je kunt de garage rond met opstellen!!
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Geweldig die freestafel extensie, het zit al lang op mijn doe-lijst en ik wou er tegelijk een zaagtafel module van maken maar het komt er maar niet van.

Tsja Tim, hier speelt een beetje hetzelfde probleem. Plannen genoeg, maar de beschikbare tijd... #zucht ;)

@Seb: je bent goed bezig; petje af !!!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wow, wat een fraai stuk werk Seb! Daar ga je vast veel plezier aan beleven. Niet zo zeuren over tijd Ekko, het is een kwestie van prioriteit (hoor eens wie het zegt) je kunt nu niet meer achterblijven!

jaap
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ziet er goed uit Seb!! Nog een paar modules erbij en je kunt de garage rond met opstellen!!

Lol, ja inderdaad. Ik heb trouwens nog 1 bijzettafel die er niet op staat, geraakte er niet meer bij, vandaag een wagen vol naar het stort gebracht, zal er nu misschien bij kunnen

Het gedacht zit nog in mn hoofd zo'n "horizontale" freestafel te maken. Ik heb nog een stuk mdf over en met de rails langs de tafels moet het eenvoudig zijn denk ik: aan de ene kant van de plaat een gat voor een m8 bout, in het midden een infrezing waar de onderplaat van de bovenfrees in past, en aan het uiteinde van de plaat een halve cirkel infrezen van 8mm, waarbij opnieuw een bout m8 in past die vast zit in de rail met vleugelmoertje op... Bijna te simpel om waar te zijn...

Iemand een goed adresje voor bench dogs? Die pvc buizen werken prima om een plaat tegen te houden maar als ze te hoog uit de tafel uitsteken gaan ze toch gemakkelijk een beetje scheef. En een beetje scheef is niet meer in den haak...

@iedereen: bedankt voor de lovende woorden! Gisterenavond begonnen aan het nachtkastje voor mn dochter en ik heb nog nooit zo gemakkelijk kunnen werken! Enkel nog benchdogs...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vandaag toch even een setje benchdogs besteld bij de noorderburen, wat boven het budget, maar kon het niet laten, vooral in het opzicht van de kastenwand die bijna van start gaat moest ik die absoluut hebben. Tja, soms komt het kleine kind die iets absoluut moet hebben weer in mij op ... :rolleyes:
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik zou graag een horizontale freestafel toevoegen aan de mftc. Zou iemand ervaring hebben met de bouw ervan?

Eigenlijk moet ik specifieker zijn: niet voor de bouw van de horizontale freestafel, maar vooral, ik zou "mortises" willen kunnen maken ermee. Ik zou dus een soort van een wagentje moeten maken die zowel vooruit-achteruit (voor de diepte) als links-rechts (voor de breedte) kan. Vooral daarvoor had ik graag wat advies.
Zou ik gewoon met 3 platen mdf kunnen werken met 2 reeksen van 2 ladegeleiders?
Of in de ene plaat 2 groeven infrezen met de gepaste latjes op de andere plaat zodat het geheel in elkaar kan schuiven?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dan heb je maar 1 keus, weer dat kleine kind loslaten. Ja sorry lief, maar met die Hitachi kan ik niet zo'n mooi kastje maken voor de kleine, tis niet anders! Ik was deze week wel af, ja? :D :p
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Voor de mensen die dezelfde gordijnrails willen gebruiken:
in nederland is deze bij de gamma bouwmarkt te koop als basic rail. In ieder geval in het filiaal in Hoofddorp.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik ga ook langzaam eens beginnen om de MFTC te maken, maar dan met wat aanpassingen:
- Ook de topbladen van de 2 extra tafels worden gemaakt met het Festool-gatenpatroon
- De onderzijde van de cart wordt verlengd, zodat ik de 2 extra tafels erop kan zetten

Het blad met het gatenpatroon heb ik ondertussen binnen. Ik heb ze laten maken met een CNC machine in een sociale werkplaats. Het voordeel hiervan is dat ik 100% zeker ervan ben dat de gaten precies op een lijn zitten. De prijs viel mee: €115 voor 3 platen (incl. hout) in dezelfde maat als Festool ze levert. Ze zijn uitgevoerd in 18mm berkenmultiplex. Mocht ik in de toekomst meer nodig hebben, dan worden ze nog goedkoper. Dit is omdat de platen uitgetekend moesten worden (a €30).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.